Hundens Österlen anordnar kurser i kantarellsök med hund från slutet av juni till slutet av juni 2006. http://www.hundens.se
riktigt dålig ide tycker jag ! skall nu svampskogen översvämmas med hundar som letar svamp ? skulle då knappast tro att man kommer att hålla sina hundar kopplade i skogen öven om lagen säger så. skäms på er som inte kan hitta era kantareller själva !!
tycker för övrigt också det är helt fel att tilllåta hund för jagt, men som eftersök är det ok.
jag hoppas då sannerligen att det inte fungerar med att leta efter kantareller med hund !!
tänk bara på vad som händer när alla pittbulls ägare skall ut och leta knarksvampar med sina livsfarliga vänner !!
Inte vet jag om detta inlägg är ett skämt ? Men om inte, tror du Per D att det kommer att vimla av hundar i skogen?Jag har aldrig träffat på någon hund annat än vid älgjakt.
Själv är jag inte hundägare, men accepterar att hunden får ett roligt jobb om ägren har koll på den. Väl mött i svampskogen !
lena m, nej mitt inlägg var inget skämt. jag kan då inte tänka mig att bli överfallen av hundar när jag plockar kantareller på mina “hemliga” ställen. och kan du sjölv tänka dig parker och grönområden fyllda med lösa pittbull terrier som letar euforiserande svampar åt sina drogade ägare ?
Denhär diskussionen börjar bli ett lågmärke! Visst är Sverige stort nog för att hysa svampplockare både med och utan hund! De som anstränger sig så mycket för att lära hunden leta, har också en hund med god grundfostran! hälsar Paula med en lös rottis o en lös Basset Griffon i skogen!
jag hoppas då slippa möta din lösa rotweiller i skogen tillsammans med mina barn som inte alls tycker om lösspringande hundar. sådana som du kan få små barn att aldig mer vilja gå i skogen. för övrigt så skulle jag mena att det är kopplingstvång på hundar i skogen när kantarellsäsongen. börjar, men sådant kanske du struntar i ??
Måste på sätt och vis hålla med per d.
Personligen tycker jag att det är oansvarigt och hänsynslöst att låta sin hund vara okopplad då man är på allmän plats. Det finns folk som har en enorm rädsla för hundar, finns även som nämnts barn, Vilket barn kan förstå att det inte är alla hundar som är som moster Elsas golden retriver som man i stort sett kan hänga i öronen på?
Förstå nu mitt resonemang på rätt sätt, självklart så ska hunden få ha frihet men inte bland andra människor som inte känner den.
Själv gillar jag hundar och har haft hund, har daglig kontakt med hundar men jag gillar ändå inte vad vissa hundägare gör.
håller med per d om att det finns risk för okopplade hundar i skogen
även om jag tror detdär med knarkhundar är ett skämt, så finns det allvar bakom.
jag har själv vid två tillfällen föregående sommar råkat ut för mycket otrevliga okopplade hundskrällen i skogen ( det ena var t o m i ett naturreservat, vilket jag påpekade för ägaren).
Nej, lösa hundar vill vi inte se i skog och mark!
ska det sökas kantareller med hund så är koppeltvång ett måste tycker jag.
sen är det ju lite fusk oxå att utnyttja hundens luktsinne…
Jag ska nog hålla mig här till min egen obygdsskog, ingen risk att stöta på någon av er…tycker det är trist att höra att så många har tråkiga erfarenheter av lösa hundar! Långa koppel är ingen lösning i skogen, man bara trasslar in både sig själv och hunden. Och ja, jag vet att det är koppeltvång men jag har uppsikt över min hund!
Paula som tycker att barn som är hundrädda ska få träffa snälla hundar!
Hej!
Denna diskussionen har funnits förut på forumet.
Om ni söker på “Svampkurs för hundar” så kan ni läsa vad bla Jaktlagen säger om när man får ha sin hund lös respektive kopplad.
Där finns även ett boktips om hur man lär sin hund söka efter svamp.
Detta inlägg var inlagt första gången 01-09-19 så vad säger du Lotta Olavi?
Har du haft någon framgång med din hunds kantarell sök, för det har ju gått några år…
paula, du vet mycket väl att öven en “snäll” hund kan bli farlig för barn om dom hanterar situationen fel. dvs gör så att hunden känner sig instängd eller möter hundens ögon. och det du säger att du har kontroll över din hund och inte har den kopplad det ger jag inte det minsta för. kan du kontrollera din hund om den får upp spår av ett nyfött rådjurs kid tex ? det tror jag inte det minsta på ! nej, hunden är en variant av varg och hör hemma på hundkyrkogården !
per d är du hund fobiker man kan få hjälp för det .Jag har två hundar som inte jagar varken folk eller fä , dom är ioch försig gamla idag men dom har varit med mig i skogen hela sitt liv , jag lovar att hunden blir som husse eller matte vill.DU pratar klyschor och är säkert en varg hatare, och hur kan du påstå någåt så dumt och primitivt att hunden hör hemma på hundkyrkogården?när den gör människan en stor tjänst, inom poliskåren, militären, rädningstjänst, blindhundar, ja listan kan bli lång, jag tycker att du ska ta kontakt med den lokala brukshundsklubben och bekanta dig med, så får du se vilka vänner vi har riktiga hundar, jag läser tidningen varje dag om människor som gör barn illa hur ska vi stoppa dom.
Utan att hetsa mot kloka hundägare måste man väl få ta i mot de insnöade individer som går i naturreservat med lösa storväxta hundar, som “snällt” gläfser mot obekanta, struntar blankt i husses visslingar och nafsar med sina stora vargtänder mot benen och upp i skrevet på folk!
Ett järnrör i käften eller möjligen hundkyrkogården är väl en naturlig tanke i ett sådant läge!
Mitt andra hundmöte på svamputflykt var en skällande gaphals till hund som sprang lös och förföljde mig alldeles för länge. Den hade överhuvudtaget ingen husbonde inom hörhåll skulle jag tro, för ingen människa syntes till.
Den kom förmodligen från en ensligt belägen gård i skogen en bit därifrån och borde alltså ha hållits i hundgård eller haft löplina på tomten.
Observera dock att det äör hundägaren som är ytterst ansvarig för sin jycke, men det är ju trots allt hunden som är det störande inslaget i skogen.
Håll den kopplad!
Instämmer oxå med de som tror att alltför långa koppel kan vara opraktiska i skogsmiljö!
visst bo. alla hunägare är så unskyldande ! nej min hund är då inte farlig, den är så söt ! hur många gånger har man inte hört det. nej hundar har inte i skogen att göra överhuvudtaget.
och blindhundar som någon tog upp tidigare, och som var sååå duktiga at ha. detta ofog har ju färeträde överallt. t o m i fastigheter där det är förbjudet med hundar får man ha blindhundar. har själv haft en sådan boendes i lägenheten ovanför mig som sprnag runt hela nätterna och klampade med tassarna i golvet.
hoppas verkligen inte en enda hund lyckas hitta en endaste kantarell.
jag hade en gång en hund som lärde sig själv att hitta kantareller, hunden var vid det tillfället sockersjuk (något jag inte visste om) och den blev trött av att vara med mej i skogen, varje gång jag hittade kantareller satte den sig och vilade sig, detta upprepades ett 10tal gånger, plötsligt ser jag hunden sitta i skogen, den kommer inte när jag kallar på den, så jag går dit för att se om det är något fel på hunden, gissa vad den sitter bredvid? kantareller
jag är mycket medveten om att det är hundägarens fel om en lös hund attackerar folk i svampskogen, men det lönar inte mycket att tänka på hundägaren när man har hundens käftar inpå sig och ägaren inte syns till!
Jag hade inget järnrör men väl en rejäl granpåk som jag höll framför mig tills jag lyckats skaka av mig den aggressiva jycken!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.