Har lagt svamp som plockades i hällregn i lördags på tidningspapper på uppvärmt golv och vissa blir svarta och blöta. Har kastat en del men är dom icke ätliga? Är det farligt att använda dom, dom har inte luktat något illa.
Tacksam för svar
Det kanske inte är farligt men jag skulle inte laga till dom.
Märkte en konstig sak förra veckan när jag torkade par nävar trattkantareller. Alla dom som hamnat uppochner (hatt ner fot upp) blev perfekta medan dom som låg på sidan alla fick svarta fläckar eller blev helt svarta. Har någon märkt något liknande?
Ifjol kom jag hem med en korg fylld med klirrande trattkantareller. (Det var 8 minus ute)
Jag ställde dem på balkongen och tog sen in en halvliter i taget för rensning. De var mycket lätta att rensa!
Sen lade jag dem på frottehanddukar i duschrummet där vi har golvvärme! Fläkten på. De torkade på någon timme.
Så fina trattkantareller har jag aldrig tidigare haft. Skall göra på samma sätt i år om det blir några. Hittade bara en liter ynka små igår (Västerbotten).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.