0 390 visningar

16 svar

Några bilder

Tony S

9 okt 2006 kl. 20:03

Första arten hittades i granskog, och doftade… njä då blir det för enkelt.

Den andra plockades ner från fem meters höjd på en bokhögstubbe, för att kunna avgöra vad det var. Det fanns 7 fruktkroppar, så en fick offras. Taggarna är ca 0.5 -1 cm långa.

bild 2 och 3 är samma art

0

martina

9 okt 2006 kl. 20:26

Jag har ingen aning om vad det är för svampar, men jag skulle mkt gärna vilja veta, särskilt vad den vita är för sort. När kommer facit? Kommer facit?

0

hericium clathroides ??

Birgitta F

9 okt 2006 kl. 20:29

andra bilden koralltaggsvamp
hericium clathroides som växer på levande eller döda stammar av lövträd ....kanske

http://www.hlasek.com/hericium_clathroides_a8269.html

Vacker i alla fall

0

hericium clathroides ??

Birgitta D

9 okt 2006 kl. 20:53

1. Någon risska kanske skogsriska. 2. Liksom Birgitta F tror jag på koralltaggsvamp. Tjusig!

0

hericium clathroides ??

Eva

9 okt 2006 kl. 21:37

Kanske det är en kokosriska som doftar gott av kokos.

0

Koralltaggsvamp

Tony S

9 okt 2006 kl. 23:48

Eva är på rätt spår vad gäller riskan, nästan rätt alltså.

Birgitta F och D, visst är det koralltaggsvamp. En ovanligt(?) kompakt sådan. Såg först ut att vara igelkottstaggsvamp underifrån (den satt högt upp).

0

Koralltaggsvamp

Andreas

10 okt 2006 kl. 00:00

Det är inte en sotriska va? Ser lite för mörk ut på foten och skivorna… Eeeeeeeller?

0

Gula

10 okt 2006 kl. 00:03

Buktriska?

0

riskus

10 okt 2006 kl. 01:26

svartriska…torkande helvetesriska…

0

Mamma Mu

10 okt 2006 kl. 02:23

stinkriska?......rökriska..?  Ähh, svårt   :-)

0

Anki

10 okt 2006 kl. 07:33

Eftersom Tony nämnde att kokosriska var rätt spår, så gissar jag på mörk kokosriska, Lactarius mammosus.

0

Lena M

10 okt 2006 kl. 07:41

Jag klarade iallafall av koralltaggsvampen, riskan har jag ingen aning om.

0

första bilden

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 07:52

0

första bilden

Eva

10 okt 2006 kl. 08:21

Nästan rätt med en kokosriska.
Javisst är det den mörka kokosriskan.
Nu hoppas jag att det blev rätt.

0

Mörk kokosriska

Tony S

10 okt 2006 kl. 08:28

Anki, Eva ni har rätt.
Det är mörk kokosriska.

0

Hans v E

11 okt 2006 kl. 15:06

Det första jag tänkte på när det gäller bild 2 var igelkottstaggsvampen - Hericium erinaceus. Är du säker på att det inte är den?

0

Tony S

12 okt 2006 kl. 08:47

Igelkottstaggsvamp är helt ogrenad, men denna var tydligt grenad, vilket syntes direkt från svampen baksida. Taggarna var också korta som sagt, 0.5-1 cm. Doften var kraftigt aromatiskt träaktig. Visst var den ovanligt kompakt i växtsättet och man kunde misstänka igelkottstaggsvamp, vilket också var anledningen till att jag plockade ner den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone