Idag har älgjakten startat i Dalarna. Jag hörde hundskall och det skjöts en hel del i “min” svampskog när jag kom dit. Jag vågade då rakt inte upp över bergsknallen då det lät som det var jättemånga älgar som jagades, eller kanske en som de aldrig tycktes träffa. Hur som helst stannade jag och strövade längs vägen. Nedstämd kunde jag konstatera att det inte alls fanns trattkantareller där…men så rätt som det var fanns det mängder med taggsvamp framför fötterna! Plockade också en hel del champinjoner som var stora och fina. Har aldrig fått så mycket av någon av sorterna på en gång. Så det kan vara bra att kolla på ställen man inte tror är “svampställen” :)
Glad står jag här med svampar jag brukar ha i blandsvamp. Men kan man göra någonting annat? Tjänar de mest på att tas till vara på var för sig, eller ska jag blanda dem?
Taggsvamp brukar gå bra ihop med kantarell och trattkantarell.
Champinjon är lite lurig att blanda in, tycker jag.
Dock gjorde jag en blandning på en snöbollschampinjon, ganska stor och smakrik, med ett tiotal blåmusseroner, och det blev väldigt gott!
Champinjonsmaken fanns där och den togs inte ut av blåmusseronen utan det blev en mycket läcker stuvning av detta.
Jag har flera gånger gjort stuvningar och dylikt enbart på blek taggsvamp (och gul lök, och vispgrädde, inte lätt-grädde eller något sådant konstgjort), och det har blivit jättegott tycker jag. Tycker att taggsvampen är underskattad som matsvamp, då de flesta nästan enbart använder den som blandsvamp.
Den bleka taggsvampen är god, det håller jag med om.
Men jag tycker att Susanne ska passa på nu att lära sig blåmusseronen då den verkar vara på gång precis nu i alla fall i mellannsverige.
Kolla den i databasen och lär dig, studera den på plats också så lär du känna dess speciella doft och du kommer aldrig att ta fel på den!
En ypperlig matsvamp om man tar den före larverna!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.