Du är tyvärr på god väg till felstavning av skylten. Skriv svamplockning istället. Om man visslar under turen ökar chanserna radikalt! Detta är en gammal och välprövad metod. En och annan älg kan dock stryka med, men det är smällar man får ta. Huvudsaken är ju natt man komer hem med kantareller.
O, nej du “I”. Man får nog vara försiktig under jakttider. Olyckor händer varje säsong. Signalfärgade kläder är att rekomendera om man ska ut. Men däremot så kan man passa på efter dem, när de har blåst av jakten för dagen. Brukar vara vid 16-tiden, och då hinner man ju plocka ett par timmar i alla fall.
oftast är det jägarna som äger eller arrenderar skogen, så dom har kanske lite företräde i dem, och oftast har de skjutit av sin tilldelnin på några dagar. men ok. ta på färgglada kläder å ut i skogen, vi kanske gör nytta, älgar som gömt sig å står och äter kanske vi skrämmer fram till passen
Skjuter jägarna på allt som inte är färg-glatt om det bara rör sig eller prasslar i skogen?
Det hoppas jag verkligen inte.
Får inte jägarna lära sig i sin examen var EXAKT skottet ska sitta för att vara dödligt?
Jag har några kompisar som är jägare och har fått sett lite(bläddrat) av deras kurslitteratur.
I något kapitel var det siluetter av olika djur och om var skottet ska sitta för att döda direkt så att djuret inte plågas.
Färg-glada västar och röda mössor…hum. Ska det behövas? okej, men då tycker jag att man underskattar jägarna och vad dom lärt sig på sin utbildning.
Jag tycker faktiskt vi kan ge jägarna en vecka i skogen, helt för sig själva! Dom har väntat hela året och många har tagit ledigt från jobbet för att kunna vara med. Vi har en mycket längre sesong med svamparna; ofta är älgjakten över på ett par dagar. Lite goodwill skadar aldrig… Dessutom är det ju deras skogar vi stövlar omkring i!
Kan bara hålla med Evus. Jag tror inte att det är vanligare att jägare skjuter på okända personer än att blinda kör bil eller att vargar dödar människor. De flesta skade- eller dödsskjutningar av människor under älgjakten beror på misshälligheter människor emellan inom jaktlagen och är mycket ovanliga. Kan inte erinra mig att svampplockare någonsin har blivit skjutna av älgjägare.
Det är inte samma fylla och oordning nu under älgjakten som det var på Åsa-Nisses tid.
LITA PÅ JÄGARNA, de är lika seriösa som vi svampplockare.
Den största faran är nog den äldre jägarstammen som inte har fått någon utbildning. Sedan sitter det en hel del äldre jägare där ute med halvdålig syn och hörsel, men likväl med bössa i handen. Det är främst dessa jag är orolig för, när jag letar svamp.
Tyvärr har jag själv även sett att sprit inte är bannlyst i vissa älglag, synd att det fortfarande kan förekomma. Jakten är nog ännu lite för mycket av en macho-kultur för att helt kunna slippa dras med sådana laster.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.