0 100 visningar

7 svar

Torrisar...

Lena F.

6 aug 2004 kl. 22:45

Hej!
Jaha, nu har kantarellerna börjat torka här runt Eskilstuna, det som såg så lovande ut… Kan någon svara mig på om det är dumt att ta till vara på kantareller som har börjat torka i kanten? Ska man ta bort det och kan man i så fall använda resten av svampen?

0

Olle i Västerås

6 aug 2004 kl. 22:53

Hej!
Samma på många håll i Västerås, men är dom skaplig stolek så tar jag dom. När jag sen har förvället allting så känner jag inte skillnaden på en svamp som varit torr.
Kan tänka mig att om man steker dom direkt så får man ha lite mer smör i pannan.
Mvh

0

Lena F.

6 aug 2004 kl. 23:14

Tackar, det var snabba ryck på det svaret! Vad bra att man kan använda de lite torra delarna också, man blir ju gärna “lite snål” när man äntligen får tag på det gula guldet…

0

Helena

7 aug 2004 kl. 07:19

Jag skär bara bort om de har torkat så mycket att de börjat bli bruna i kanten. Då tar jag bort det men sparar resten. Håller med föregående talare det brukar inte märkas nån skillnad.

0

Kotten

8 aug 2004 kl. 00:38

Någon som hört talas
om att man kan torka kantareller/svamp för förvaring?

Jag säger:

Använd hela kantarellen!

0

Helena

8 aug 2004 kl. 08:20

Men all svamp lämpar sej ju inte för torkning. Kantareller lär ju bli sega och även beska. Jag har inte sett nån svampbok som rekomenderar torkning av kantareller. Har du provat??? Vad blev resultatet???

0

Olle i Västerås

8 aug 2004 kl. 18:37

Hej igen!
Jag har provat att torka lite olika sorter och måste säga att en del ggr kan jag känna en liten beskhet. Vet ej om jag gör något fel, men jag föredrar att förvälla den och lägga i frysen, eller ännu hellre äta den direkt från skogen till stekpannan till smörgås.
Mvh

0

Danne

18 aug 2004 kl. 17:12

Hej

Jag har testat att torka och resultatet blir hyfsat. Möjligen lite beska. Passar bra till svampmjöl. Det blir nog bättre att frysa om man vill steka till en macka. Jag använder båda metoderna för att spara kantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone