Lite att tänka på.
Om ni ser en jägare prata med honom , fråga exempelvis hur länge dom beräknar vara på just det området , hur dom är grupperade för säker skjutriktning osv.
Hör ni en hund som skäller oavbrutet och är stillastående så har han en älg i sitt grepp.
Gå aldrig in mittemmellan två passkyttar ni kan hamna i korselden. Färgglada kläder hjälper inte heller mot rickoschetter från stenar eller träd.
/Birgitta F också vilt-jägare inte bara svamp
Jag tror att man kan ringa länstyrelsen och fråga om de jagar precis i skogen man vill gå i. D.v.s. förutsatt att du vet vad “din” skog heter. Det rådet fick jag när jag oförmodat träffade på de gröna gubbarna - ursäkta alla jagande kvinnor, men där var det bara män.
Jag tror att jägarlaget måste anmäla var man tänker jaga vilken dag.
Hej! Jag känner inte till att man måste “anmäla vart man tänker jaga”...för Vad jag undrar är: i så fall till vem?
Varje jaktlag har ju sin mark att jaga av, och det kan ju bli en oherrans många förflyttningar av pass-skyttar/jaktdag, beroende på var älg och hund befinner sig….
Mvh /
Skjuter jägarna på allt som inte är färg-glatt om det bara rör sig eller prasslar i skogen?
Det hoppas jag verkligen inte.
Får inte jägarna lära sig i sin examen var EXAKT skottet ska sitta för att vara dödligt?
Jag har några kompisar som är jägare och har fått sett lite(bläddrat) av deras kurslitteratur.
I något kapitel var det siluetter av olika djur och om var skottet ska sitta för att döda direkt så att djuret inte plågas.
Färg-glada västar och röda mössor…hum. Ska det behövas? okej, men då tycker jag att man underskattar jägarna och vad dom lärt sig på sin utbildning.
Kan bara hålla med Evus. Jag tror inte att det är vanligare att jägare skjuter på okända personer än att blinda kör bil eller att vargar dödar människor. De flesta skade- eller dödsskjutningar av människor under älgjakten beror på misshälligheter människor emellan inom jaktlagen och är mycket ovanliga. Kan inte erinra mig att svampplockare någonsin har blivit skjutna av älgjägare.
Det är inte samma fylla och oordning nu under älgjakten som det var på Åsa-Nisses tid.
LITA PÅ JÄGARNA, de är lika seriösa som vi svampplockare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.