0 713 visningar

20 svar

Lömskt med jakt

Danne

9 okt 2006 kl. 22:35

Jag har ganska dålig erfarenhet av jägare. Var ute i skogen för ett par år sedan och träffade då en jägare. Pratade med denne för att ta reda på var man kunde gå osv. Denne sa dock bara att “det kan vara lömskt att vara i skogen” och gick vidare. En sådan jägare tycker jag peronligen inte borde få bära vapen. En jägare som uttrycker sig så (jag har hört andra berätta liknande historier) menar ju samtidigt att han kan riskera att träffa en människa. Att jaga är ett privilegium och det borde jägarna vara medvetna om och i sin utbildning få klart för dig vikten av att uppföra sig i skogen. Det är klart att de ska jaga men man måste ju kunna samsas. Skogen är ju stor, men i jakttider verkar vissa tycka att den inte är stor nog och att den som finns därför bara tillhör jägarna.

0

per d

9 okt 2006 kl. 23:09

några här kanske borde inse att jägarna faktiskt har första rätt till skogen under jagttider. antingen äger jägaren skogen och är då i sin fulla rätt att vara där med gevär, eller arrenderar han jagträtten, och har lika stor rätt inklusive andra i jagtlaget. alla ni som klagar var glada att ni har allemannsrätten, och jagt pågår ju inte speciellt stor del av året. eller hur ?

0

Danne

10 okt 2006 kl. 21:46

Det är ju inte det som det handlar om. Det är klart att jägarna ska få lov att utöva sin hobby och jag vet att de betalar för detta genom arrende till skogsägaren. Men att man betalar för något innebär ju inte att man har rätt att bete sig hur som helst. Bara för att jag betalar för bilskatt så innebär det ju inte att jag kan hänvisa gångtrafikanter någon annanstans än till trotoarerna bara för att det är lömskt att gå där när jag är ute och kör. Jag förväntas kunna köra bil när jag har körkort. På samma sätt bör en jägare förväntas kunna skilja på människa och djur när han jagar. Sen är det klart att olykcor alltid kan ske, men budkspet måste väl ändå vara att det går att samsas i skogen äevn nder jaktid.

0

Gula

10 okt 2006 kl. 22:48

Dom brukar väl mest skjuta ihjäl varandra och inte oskyldiga(?) svampplockare??

0

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 00:02

A och O vid jakt är att inte ställa sig precis bakom älgen, ifall den skulle ducka då den blir beskjuten. Så det så!

0

Emalin

11 okt 2006 kl. 09:57

Jag har talat med “mina” jägare i skogen där jag har mina svampställen! Jag har bara goda erfarenheter av jägare! Dom var jätteglada över att få berätta om hur dom skötte jakten och jag lovade av respekt för att inte skrämma iväg viltet att stanna hemma denna veckan! Ingen risk att bli skjuten men jag tror nog inte dom blir så nöjda om man jagar bort den älg dom hade tänkt skjuta!

I år fick dom bara tilldelat en älg så jag antar att jakten snart är över! Synd, jag hade gärna kunnat byta lite svamp mot älg !

0

Sushi

11 okt 2006 kl. 10:21

om en jägare skjuter mot en älg från sitt väg-pass in i skogen och missar (det händer), då är det lite “lömskt” att befinna sig i skottriktningen en bit in i skogen utan att jägaren vet om att du finns där, en förlupen kula går långt.
Det kanske var så han menade:)
Mvh/

0

Danne!

Charina

11 okt 2006 kl. 10:38

Uppenbarligen vet du inte mycket om vapen, skytte o jakt.
Jägaren du mötte upplyste dig om att det KAN var farligt att vistas i skogen under pågående jakt.
Vet du något om vapen så vet du att kulbanan kan ändras RADIKALT om det skulle finnas någon liten hinder i vägen exbis en gren, sten eller att kulan när den möter djurkroppen stöter på en skelettdel. Då byter nämligen kulan RIKTNING!!! Kulan vet inte att du heter Danne o är svampplockare o inte älg. Vid älgjakt få alla jägare en plats sig tilldelad.Sen ska han/hon sitta där tills han/hon blir tillsagt att lämna sagda ställe.DU FÅR INTE LÄMNA PASSET!
Tänk dig då att det kommer svampplockare?!
Det är inte så lång tid vi jagar älg. Ni kan vänta lite. Svampen går ingenstans.

0

Riskavståndet

Charina

11 okt 2006 kl. 10:40

på en klass 1 kula (älgammunition bla)är satt till ca 4, 5 km.

0

Charina

Sushi

11 okt 2006 kl. 10:43

Det var bättre uttryckt än mitt inlägg, jag ville vara lite försiktig, så inte det skulle “urarta”, som det kan göra på andra trådar:)
Håller med dig:)
Mvh/

0

Kurt

11 okt 2006 kl. 12:26

Hittills har man funnit 3 st personer dödade i samband med älgjakten (en i Knäred och 2 i närheten av Åmål). än så länge verkar de nöja sig med att skjuta andra jägare, men om de börjar skydda sig med skottsäkra västar så kanske de börjar jaga svampplockare också? Tidigare nöjde de sig ju ofta med att skjuta jakthundar (och ibland någon enstaka älg). Men som allt annat i samhället så blir det mera extremt.

0

Bo E

11 okt 2006 kl. 12:35

Jag tänker inte stanna hemma i helgen utan gå till marker där det garanterat inte jagas.
Beteshagar med frigående betesdjur bör vara bästa skyddet. Vem har hört om nån jägare som skjuter bönders kossor?

Längs motionspår och ridstigar har jag också hittat gott om svamp, men aldrig hört om jägare på pass!

Så visst finns det alternativ till älgpassen!
Inte ens en illröd mössa syns ju genom skog 4, 5 km, om man ska hålla riskavstånden!

0

per d

11 okt 2006 kl. 12:45

jodå bo, jag kommer ihåg en historia, säkert 20 år tillbaka i tiden då en jägare misstog sig och sköt en ko istället. kanske inte så märkligt dom är ju oftast bägge bruna.
annars verkar det ju som att en del av årets älgjägare kanske inspirerats lite väl mycket av filmen jägarna.

0

Bo E

11 okt 2006 kl. 12:49

Jaså...trodde de hade vett att hålla riskavstånd till kossorna i alla fall.

Men i de trakter jag brukar gå tror jag att det är samma markägare som har djurhållningen och jakten så där borde det visas lite hänsyn till kossorna.

Hur är det med ridsportarna då? Finns det skrönor om skjutna hästar oxå?

0

Charina

11 okt 2006 kl. 13:14

Puckon, rötägg o idioter finns tyvärr i ALLA läger :(

0

Åsa

11 okt 2006 kl. 14:39

Jag tror jägarna håller på att reducera sig själva, enligt aftonbladet är väl 3 döda nu.

0

per d

11 okt 2006 kl. 15:30

jo och frågan är väl vilka som är utdöda först, jägarna eller älgarna ? jägarna verkar ju ha en ganska hög medelålder har jag läst och älgarna är nog bäst vad gäller reproduktion !

0

Charina

11 okt 2006 kl. 15:34

Jag är iaf tagen ur “produktion” .. *L*
Jag lär inte skita ner markerna med min avkomma nåt mer.

0

Ragnar

11 okt 2006 kl. 16:45

Charina.
Det var skönt att höra!

0

Charina

11 okt 2006 kl. 17:37

Jag bara väntade på att du skulle “visa” din fula nuna Ragnar..
Vad har min ungar med detta att göra?

0

Flammulina

11 okt 2006 kl. 20:44

Här uppe i norr pågår älgjakten hela hösten från början av september till nyår, med tre veckors uppehåll. Kunde vi inte samsas med jägarna skulle vi endast få plocka svamp i tre veckor. Vår svampsäsong är kort nog ändå utan att stoppas av jakt. Vi skulle också få svårt att plocka hjortron blåbär och lingon, så det så.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone