Hittade idag en svamp som ser på pricken ut som en kantarell, men är vit, lite skiftande i grått i mitten. Tittar man närmare ser man att det är skivor och inte åsar, MEN utseendet är exakt trattformat som kantarell där skivorna smalnar av neråt och utan skarp gräns övergår till foten, samt att hatten är bucklig och välvd över kanterna precis som kantarellen. Men den luktar fränt och illa. VAD är detta för svamp? Jag har letat mig igenom databasens samtliga bilder utan resultat. Borde inte denna anges som förväxlingssvamp till blek kantarell eftersom den är så lik?
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig tips om den här konstiga svampen.
Hälsningar
Nina
Nu har jag äntligen hittat åtminstone kategorin svamp! Trattskivling!!! Exakt vilken av dem har jag inte hittat än…hittar ingen som ska lukta så illa och vara grå/vit. Men en fråga bara? VARFÖR tas inte trattskivlingar upp som förväxlingssvamp till kantarell?? Själv kan jag med lätthet skilja på åsar och skivor, men det är inte säkert att alla gör det. I stället tar man upp ängsvaxing som förväxlingssvamp. Det förstår jag visserligen, men den är hur som helst inte ens i närheten så lik en kantarell som de gula arterna av trattskivlingar är!!
Är jag den enda som tycker så?
Hälsningar
Nina
Jag måste säga att kantareller är väl ändå de svampar som man INTE kan missta sig på.
Då måste man ju nästan vara halvblind. Jag menar från de vita knubbiga på försommarn via de gula, till de smala skrangliga bruna på hösten. Det går ju inte att ta fel på “kantarellstuket"Så tycker jag.
Visst, jag håller med!!! Själv skulle jag aldrig ta fel på en kantarell och en annan svamp. Men eftersom svampguiden anger förväxlingssvampar - och det faktiskt finns människor som INTE har koll - så undrade jag lite. Som det är nu kan man ju känna att man inte ens behöver lära sig känna igen en kantarell särskilt mycket eftersom det inte ska ska finnas en svamp som ens liknar litegrann. Men det gör det ju faktiskt…som sagt.
Ja, ja. Jag ska sluta tjafsa om det, men det var bara av omtanke om stackars nybörjare. Själv vet jag ju precis hur de ser ut trots att jag så sällan hittar några. Här i Sthlm har ju alltid någon hunnit före och tagit de som syns bra. Det är bara min dotter som har “kantarellögon” och hittar dem trots att de inte syns. Så henne släpar jag med ut i skogen :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.