0 2742 visningar

12 svar

Rödgul trumpetsvamp - förväxlingsrisk?

Kjell Rilbe

10 okt 2006 kl. 08:29

Hejsan!

Eftersom vi just har bärgat en för oss ganska stor skörd med trattkantareller och rödgul trumpetsvamp så vill jag bara kolla hur det är med förväxlingsrisk för rödgulisen, med andra arter än trattisar.

Vi har fått påpekat av en annan plockare att man måste vara noga med rödgulisarna att de buktar ner och inte upp i mitten av hatten för annars kan det vara en giftig svamp. Hon visste inte vad den giftiga hette.

Men i vår svampbok står inget om någon sådan förväxlingsrisk. Den enda risken som står där är slemmurkling och den beskrivs som “oaptiitlig men förmodligen inte giftig”.

0

Tina Nordberg

10 okt 2006 kl. 08:35

Rödgul trumpetsvamp har inte många förväxlingssvampar. Hon kanske menade spindlingen som brukar smyga sig in bland trattkantarellerna.Om du bara håller ögonen öppna när du rensar så ser du nog “fulingarna”.

0

Irene A

10 okt 2006 kl. 08:36

Om jag säger så här:
Har ni inga problem att se skillnad på trattkantareller och rödgul trumpetsvamp, så förväxlar ni dem inte med något annat heller!

Slemmurklingen kan visserligen likna en liten trattkantarellknopp sedd uppifrån, men är homogen och geléaktig. Om inte förr, så avslöjas den vid rensningen av skörden.

0

Lill

10 okt 2006 kl. 08:37

Skulle gissa att hon hört talas om att det växer en giftspindling i samma typer av marker.
Annars vet jag inte vad hon kan mena.
Här om dagen när jag plockade trattisar så växte en tuva med trattisar och en tuva spindlingar tillsammans. I mina ögon finns där ingen likhet mellan dom, men det är klart när dom växer så tät så måste man va försiktig så ingen slinker med.

0

Kjell Rilbe

10 okt 2006 kl. 08:51

Tja, nu så trodde vi ju faktiskt att vi plockade uteslutande trattisar, men min sambo insåg när vi kom hem och hon började rensa att det faktiskt var båda sorterna vi hade. När väl det var konstaterat så verkade det däremot inte väldigt svårt att se skillnaden, om inte annat så är fotfärgen (oftast) rätt olika.

Tack för alla svar!! “Det känns tryggt!” :-)

0

Irene A

10 okt 2006 kl. 09:22

Ursäkta, Kjell, men jag befarar att ni ändå inte ser skillnad på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp.
Att tro att man plockar uteslutande trattisar, och inte upptäcker förrän efteråt att det fanns rödgul trumpetsvamp med, är ett scenario som jag har svårt att tro på!

Nu spelar det ju ingen roll ifall ni hade hittat båda arterna, men brister det i kunskapen att skilja dem åt i fält - ja, då är det svårt att veta vilka ytterligare arter som har kunnat följa med i skörden…

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 09:29

Hur gick det med artbestämningen på de du fick skickade till dig, Irene? Var det både och???

0

Annette

Irene A

10 okt 2006 kl. 09:32

Jag väntar fortfarande på posten, hoppas den hinner komma innan jag måste iväg till jobbet…

0

Kjell Rilbe

10 okt 2006 kl. 09:33

Tja, inte vet jag, men jag tycker i alla fall att de båda är rätt lika vid första anblicken, vilket var ungefär vad vi ägnade dem i skogen, medan slemmukrlingen förefaller vara rätt annorlunda t.o.m. redan vid en första anblick.

Att sedan skilja dem (trumpeterna & trattarna) åt om man faktiskt tittar mer ordentligt på dem, som vid rensningen, så verkar det rätt enkelt.

0

Annette

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 09:35

Jag är nyfiken, jag har aldrig plockat rödgul, bara trattkantareller, men om en av dem är rödgul, nr 6 tror jag…så är det bara rödgul jag har plockat…*skratt*

0

Bilder på trattkantareller

Irene A

10 okt 2006 kl. 09:42

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 09:46

Jag hittade en annan site igår, fransk, som jag inte hittar tillbaka till nu…där var skillnaden mellan de två svamparna klockren…nej, jag har nog bara plockat trattkantareller :=) men skriv gärna när du fått svampen…

0

Kjell Rilbe

10 okt 2006 kl. 13:02

Intressant, men jag tycker att alla på bilden har det tydliga skiljetecknet: tydliga åsar under hatten. Utom möjligen den första (tyska) sajtens översta bild, svampen längst till vänster, men där är nog fotot svårtolkat eftersom ljuset skiner igenom hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone