0 568 visningar

9 svar

Farligt nära frost...

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 09:49

I natt hade vi i Åkersberga +1 grad…vilka svampar klarar +-0 och lägre?(av kantarell, trattkantarell, svart trumpet, blomkål, röggultrumpet, mandelkremla, granriska mm) Kan inte gå ut förrän i morgon em…och jag har massor med svamp i skogen…

0

lite vintersugen

10 okt 2006 kl. 09:55

Jo, nu kommer de, glasnätterna… och jag förstår att du blir frustrerad, men försök tänka positivt ändå: Minns skönheten i en frostmorgon, när gräset är vitt och trädens grenar som täcka av ett vitt skal, och minns hur frisk och klar luften känns när man andas… själv vill jag se något vackert i alla årets variationer, och nu känns det helt ok med litet frost, även om svampen får ge sig.

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:12

Jo, egentligen tycker jag faktiskt precis likadant, men just inatt kan det väl hålla dig!!! Min mor kommer i morgon och jag skulle så gärna se till att hon fick plocka lite av årets överdåd :=)

0

Gula

10 okt 2006 kl. 10:41

Ja det börjar nog bli frostnätter snart. Går tyvärr inte att undvika. Stod och “vaktade” i natt när tempen plötsligt började sjunka med en himla fart. Har nämligen alla växter (i krukor) ute ännu. Sen märkte jag att stjärnorna försvann och då började kvicksilvret att stiga igen. Visst är det fint med dom soliga dagarna men på natten får det gärna vara molnigt…både för svampar och blommor.

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:44

jag tog in krukorna i helgen och isolerade den stoooora krukan med höstanemoner med halm & jutesäck…men svampen är ju inte lika lätt…kanske skulle lägga ut ett täcke över svarttrumpetsvampen inatt…300 m helifrån, så att mor får plocka dem i morgon :=)

0

Gula

10 okt 2006 kl. 10:52

Är dom svarta trumpeterna väldigt frostkänsliga? Vet bara att trattkantarellerna går att plocka när dom frusit ganska ordentligt. Nu är det ju ganska molnigt så vi får hoppas att din mamma hinner plocka av läckerheterna..;)

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:54

Jag vet inte, jag hoppas inte…jag har sparat trattkantareller, kantareller, blomkål & trumpet till henne i flera dagar nu…är mer orolig för frost en nån annan plockare…

0

Helena A

10 okt 2006 kl. 13:18

Svart trumpet brukar säcka ihop av frosten.
Kantareller och trattisar klara den.
Ett år plockade jag t o m fina Karl Johan efter flera frost nätter.
Natten till igår var det lite frost i mina trakter (Malmköping)

0

Bo Reyer

10 okt 2006 kl. 13:26

Frost är inte farlig för svampen, åtminstone inte trattkantareller. Jag har plockat dessa i november vid 12 minusgraders kyla. Det var en härlig känsla att bära hem påsen som klirrade likt glasskärvor. -Ge inte upp redan!!!

0

kobran

10 okt 2006 kl. 13:36

Jodå, liksom Bo R har jag samma trevliga erfarenhet av trattkantareller, samt frostvaxskivling och nagelskivling.
Det är väl de man får börja söka efter frostnätter, men visst önskar jag att varje natt ska bli frostfri.
Jag längtar INTE efter kyla och frostnätter, hur vackert det än kan vara för ögat så är det nåt i hela min övriga kropp som bara säger…BRRRR…när det börjar krypa under nollan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone