I natt hade vi i Åkersberga +1 grad…vilka svampar klarar +-0 och lägre?(av kantarell, trattkantarell, svart trumpet, blomkål, röggultrumpet, mandelkremla, granriska mm) Kan inte gå ut förrän i morgon em…och jag har massor med svamp i skogen…
Jo, nu kommer de, glasnätterna… och jag förstår att du blir frustrerad, men försök tänka positivt ändå: Minns skönheten i en frostmorgon, när gräset är vitt och trädens grenar som täcka av ett vitt skal, och minns hur frisk och klar luften känns när man andas… själv vill jag se något vackert i alla årets variationer, och nu känns det helt ok med litet frost, även om svampen får ge sig.
Ja det börjar nog bli frostnätter snart. Går tyvärr inte att undvika. Stod och “vaktade” i natt när tempen plötsligt började sjunka med en himla fart. Har nämligen alla växter (i krukor) ute ännu. Sen märkte jag att stjärnorna försvann och då började kvicksilvret att stiga igen. Visst är det fint med dom soliga dagarna men på natten får det gärna vara molnigt…både för svampar och blommor.
Jodå, liksom Bo R har jag samma trevliga erfarenhet av trattkantareller, samt frostvaxskivling och nagelskivling.
Det är väl de man får börja söka efter frostnätter, men visst önskar jag att varje natt ska bli frostfri.
Jag längtar INTE efter kyla och frostnätter, hur vackert det än kan vara för ögat så är det nåt i hela min övriga kropp som bara säger…BRRRR…när det börjar krypa under nollan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.