0 754 visningar

16 svar

underjordisk svamp?

Gunilla

10 okt 2006 kl. 10:32

Vad kan detta vara för svamp (se bild)? Jag hittade den när jag grävde i jorden.

Ganska liten knöl

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:35

var bor du???

0

Hans v E

10 okt 2006 kl. 10:46

Oj! Jag återkommer (om ingen annan hinner före) angående denna skinkliknande tryffel!

0

Gunilla

10 okt 2006 kl. 10:57

Jag bor utanför Uppsala och grävde lite i trädgården… Några tips?

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 10:59

Funderade på en sak…läste en artikel om en “tryffel” ska se om jag kan komma tillbaka till den sida…

0

Gunilla

10 okt 2006 kl. 11:07

Jag hittade lite bilder på nätet och den var ganska lik en tuber maculatum, trädgårdstryffel, som tydligen ska finnas i södra och mellersta Sverige. Tydligen kulinariskt värdelös (enligt Italienarna) pga bitter smak. Synd! Tror ni att det kan vara den?

0

Hans v E

10 okt 2006 kl. 11:11

Nej, jag tror den ska vara svart utanpå.

0

Lena M

10 okt 2006 kl. 11:57

Jag skulle vilja veta, finns det någon ätlig art av tryffel i Sverge, förutom de som växer på Gotland ?

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 12:01

Kolla denna länk…jag tror att du kan vhttp://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.truffle.org/tuberkey/images/tiny_Tuber_magnatum.jpg&imgrefurl=http://www.truffle.org/cgi-bin/tuberkey/image_gallery.cgi&h=48&w=64&sz=6&hl=sv&start=6&tbnid=I5J9Z7xyQ8eiQM:&tbnh=48&tbnw=64&prev=/images%3Fq%3Dtuber%2Bmaculatum%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26rls%3DGGLG, GGLG:2005-37, GGLG:sv%26sa%3DNara på rätt spår :=)

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 12:04

länken ville inte…googla på bilder tuber maculatum, där finns det… http://www.truffle.org är en bra site :=)

0

Lena M

10 okt 2006 kl. 12:11

Tyvärr Annette så är min engelska inte så bra, så det ger mig inte den informationen jag sökte.Tack iallafall !
Ätlig tryffel i landet annat än på Gotland?

0

Annette Landin

10 okt 2006 kl. 12:14

Jag tänkte mer att du kunde kolla bilderna, kopiera det det latinska namnet och sedan ställa in sökningen på endast svenska resultat. Fast nu ser jag att det var Gunilla jag svarade till :=) Ja, de har nog hittats i medelpad och runt nyköping oxå...fast jag tror att det finns på massor av ställen :=)

0

Hans v E

11 okt 2006 kl. 14:51

Nu har jag forskat lite och har två möjliga förslag:
Nötbrosktryffel - Hysterangium coriaceum.
Sclerogaster compactus - inget svenskt namn.
Men det är egentligen bara gissningar. Du behöver få den mikroskoperad. Då är det troligt att du får veta arttillhörigheten.

0

Lena M

11 okt 2006 kl. 16:01

Hör ni experter, kan någon svara på om det finns ätlig tryffel i landet, annat än på Gotland.

0

Hans v E

11 okt 2006 kl. 17:42

Ja, ja. Stjärnhovstryffel är ätlig och har sitt namn av att den först hittades i Stjärnhov, nära sjön Båven i Sörmland. Den anses vara en delikatess och många tycker den luktar illa.

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 22:45

Synd att vi inte fått något mer svar.

0

klas jaederfeldt

12 okt 2006 kl. 23:31

bara mogen stjärnhovstryffel som luktar illa

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone