En viss svampentusiast, som inte gillar trattisar eller höstkantareller, varnade mig för att förvandlas till en stinksvamp! Efter denna besvärjelse har jag sett på bilder av den samma… med fascination. Titta vilken manlig form svampen har! Man kan känna den erotiska laddningen i svampskogen. Den som lever får se!
Stinksvamp
spelar ingen roll vilken art, men eftersom jag gillar det sexuella så skulle jag vilja vara av ordningen ascomyceter ( murklor å sånt) för de behöver pippa en gång för varje fruktkropp till skillnad från basidiomyceter ( skivlingar mm.) de gör det bara en gång i livet
Jag gillar den där lilla oansenliga bruna svampen som ser ut som en fingersvamp men inte är det, den som luktar rutten kål: busksvamp.
Känner alltid sympati för den när jag hittar den. Alla säger att den stinker, men den ser snäll ut.
Eller kanske ett stort, värdigt, hundraårigt mycel? För att travestera Tranströmer (håll tummarna inför morgondagen):
I markens djup
vilar min själ
tyst som ett mycel
Vägvisaren till gula kantareller
bild finns här:
http://www.naravildmark.nu/photos2/pages/Fingersvamp%20crop%20kopia.htm
Har dock glömt namnet på denna men det är ingen fingersvamp…
Min man är inne på att jag är en stensopp. Känns inte riktigt som jag… kanske en tegelsopp stämmer bättre. Lite sträv, rätt stabil - blir bra!
Fast min hemliga dröm är att vara en sån liten hätting(?) som jag hittade idag… tunn, växande i barmatta i djup skugga… rosa… :D
Tyvärr är det så långt från min egen personlighet man kan komma :P
Om jag skulle välja vilken svamp som är som en människa så måste det ju bli Phallus Impudicus; en svamp som jag är övrtygad om att Vår Herre skapade en dag när han liksom ville skoja till det lite med symboliken:
Först ett ägg, ett alldeles tydligt ägg som symbol för födelse - sen en erigerad penis, ja, sexualiteten, kärleken och fortplantningen - och så den alldeles omisskännliga lukten av död. Se där: ett helt människoliv i en och samma svamps utvecklinging under något dygn…
Nu har vi hittat temat till vår almanacka…den här måste få vara med:
http://svampguiden.com/forum/visa/29843
Oj, vad jag har funderat sedan denna tråd kom. Det finns ju så många att välja på, roligt växta, unika, färgranna. Men jag stannar iallafall på ” rödgul trumpetsvamp.”
Tycker att de är så vackra med sina nästan själlysande fötter.
Älg och råddjur gillar mig, det vet jag.
Jösses vilka härliga svar det har kommit in den här veckan! Helt underbart! Blir riktigt nyfiken på alla som finns bakom signaturer och svampliknelser! Några får man ju en hint om hur de ser ut eller har för egenskaper. Jättekul grej Andreas!
Trevlig helg alla svampmänniskor!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.