Stämmer det att trattkantareller kan vara “Olika” beroende på vilken typ av träd- habitat deett interagerar med?
Har hittat alla varianter från ljustsandfärgade hattar( lite “fransiga i kanterna”) med ljusgulfot till mörkbruna med gråfot med såväl välvdhatt som “kantarellhatt”- ibland blir man nästa undrande när man rensar då de kan vara väldigt olika färgmässigt även om jag till 99.99% är säker på att det är Trattisar
Helt säker på att det inte är rödgul trumpetsvamp du hittat då?
http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_lutescens
Jag antog att Trattisarna, så som andra växter och djur, anpassar sig till sin omgivning och därmed kan vara genetiskt olika inom samma familj- vad gäller färg, form etc etc- Svamp interagerar ju med olika trädrötter via sitt Mycelum så det kanske påverekar utseendet- vissa svampar verkar ju se lite olika ut berpende på i vilken miljö( vid vilken trädtyp) de t ex växer-eller???
Ungefär så tänker jag med att det borde vara, men jag är ingen mykolog =/ Olikheterna i utseende kan väl kanske också bero på jordmån, olikheter i tillgång och tillgänglighet av mineraler osv. Sticklingar av samma växt kan ju få rätt rejält olika utseenden beroende på var man planterar dem och hur man sköter dem, trots att deras genuppsättning är identisk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.