0 556 visningar

28 svar

Foto + almanacka

Totte

10 okt 2006 kl. 14:53

Hej!

Har sett att det läggs upp många fina bilder på svampar o skogsmotiv.

På Kustobsar http://www.kustobsar.se/ där det handlar om fåglar har de utlyst en tävling o sedan är det någon som sätter i hop en almanacka och pengarna går till stöd för verksamheten på Fågelcentralen. http://www.fagelcentralen.se/index

Kanske någon känner sig manad att göra något sådan fast med svampar.

0

Foto almanacka

Bo E

10 okt 2006 kl. 14:58

Är nog inte den mest tekniskt rustade att göra det, men idén är god, tycker jag.

En svamp i månaden ska man väl kunna rösta fram på något vis.

Ska vi börja med vinternagelskivlingen i januari?

0

Foto almanacka

Gula

10 okt 2006 kl. 15:03

Det låter som en väldigt trevlig ide´!!

0

Foto almanacka

Helena A

10 okt 2006 kl. 15:06

Utmärkt idé.
Jag skulle absolut köpa en sån almanacka

0

Foto almanacka

Lena M

10 okt 2006 kl. 15:59

Det har varit på tapeten förut, men är kanske svårt att genomföra.
Om, så kan vi kanske börja med att kolla hur stort intresset är, vad en sådan skall kosta o.s.v, o.s.v. Visst vore det trevligt om det visar sig vara genomförbart, vi väntar på vad Michael K säger.

0

Foto almanacka

Karin Hedén

10 okt 2006 kl. 18:25

Då kanske t.o.m. den mest obildbare kan lära sig skilja på sommarkantareller och höstkantareller…

0

Foto almanacka

Bo E

10 okt 2006 kl. 18:29

Kanske en samling av 12 svampar som är typiska för varje månad.
Det blir svårast att välja för augusti till oktober tror jag då artrikedomen ökar mest.

0

Foto almanacka

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 19:35

Varför inte göra de till förmån för svampguiden så vi alla kan köpa den ? typ 50 bilder nomineras sen röstar vi på forumet fram 12. Tycker att vi ska annat än snömotiv att se på i dec-jan-feb.
Dessutom kan man lägga in lite trevliga recept…

0

Foto almanacka

Bo Reyer

10 okt 2006 kl. 19:47

Tanken är god, men dec. jan. febr blir det nog ganska tunnt. Vem vill titta på tvättsvamp och fotsvamp i tre månader? Kanske lite exotiska arter dessa månader. Tanken är god, speciellt tanken på ett recept varje månad. Jag är för.

0

Foto almanacka

Affe

10 okt 2006 kl. 22:31

Det här var en förbannat bra idé tycker jag, jag é med.
Tror nog inte det blir något större problem att klämma in svamp på vintermånaderna, vi har ju ett ganska så milt klimat här i södern även då med viss svamptillgång.

0

Foto almanacka

Irene A

10 okt 2006 kl. 22:36

Gillar också idén! Under vintermånaderna kan man alltid klämma in några tickor som går att hitta året runt.

0

Foto almanacka

Andreas

10 okt 2006 kl. 23:16

Jag gillar idén, men för min del får det hellre vara 12 svampar som växer i augusti-oktober snarare än att “pressa” in något av de extrema fåtal som växer i februari t.ex. Plus att om vi väljer svampar fritt utan hänsyn till månad så är det större chans att bra bilder kommer att återfinnas. Hur många är det som tagit vackra och bra bilder på svampar ute i dec-feb liksom?

0

Foto almanacka

Lena M

11 okt 2006 kl. 07:21

Jag tycker som Andreas, tolv svampar oberoende av månad. Kanske de godaste, populäraste och som går att finna i hela landet. Gärna med ett recept till varje art.
Men hur finasiera det hela ?
Det måste ju finnas kapital till att framställa den.
Jag tror att vi är många här på forumet som köper en sådan almenacka, men frågan är hur det detta låter sig göras.
Finns det medel ?
Kan det ev. göras en förbokning/betalning. Nej, den biten lämnar jag till förståsigpåare.

0

Foto almanacka

Birgitta F

11 okt 2006 kl. 08:56

Som företagare får man ofta erbjudande om att göra sin egen almanacka med bilder. Ju fler man gör desto billigare. Tror även att man som privatperson fått något sådant erbjudande via foto-framkallningsföretag. Torde nog vara lättlöst.Sen tycker jag att det är trevligt att se på sommar/ höst-bilder mitt i vintern , så man kan drömma tillbaka och längta

0

gratis...nästan

Birgitta F

11 okt 2006 kl. 09:13

http://www.vistaprint.se/vp/desk_calendar_stock/toggle.aspx?pfid=311&xnav=TsrItem&xnav=TsrItem#here

Testade lite , verkar som man kan ladda upp 12 bilder för en engångskostnad på 37 :-

Om vi inte gör någon gemensam kanske detta är en kul ide´ i alla fall

0

gratis...nästan

Alf Pallin

11 okt 2006 kl. 18:31

Vill bara svara att jag på  eget initiativ satt ihop bilder till en svampalmanacka och beställt den i tre ex från ett fotoföretag, en skall jag använda själv och övriga två ge i present, det är en salig blandning av svamp som är fotade under aug till oct, jag kan återkomma och berätta om resultatet när jag fått densamma. mvh Alf Pallin

0

gratis...nästan

Tina Nordberg

11 okt 2006 kl. 19:07

Jag är positiv till förslaget.

0

Foto almanacka

MVH/ Marita L

12 okt 2006 kl. 09:42

Det är en jättebra ide. Jag köper gärna såna kalendrar.

0

Foto almanacka

per d

12 okt 2006 kl. 09:58

problemet blir väl vad svamparna skall ha för namn, hittepånamnet eller det allmännt vedertagna ?

0

Foto almanacka

Nina H

18 okt 2006 kl. 20:09

Vad sägs om allmänt vedertagna hittepånamn?

0

Foto almanacka

Alf Pallin

18 okt 2006 kl. 20:10

Nu har den kommit. Har gjort en svampalmanacka av bilder som jag tagit. Från januari räknat, vit flugsvamp, lammticka, sprängticka, granblodriska, orangegul taggsvamp, pepparriska, brun hattmurkla, svart trumpetsvamp, karl johan, fjällig bläcksvamp, tvåfärgad laxskivling, röd flugsvamp.

0

Foto almanacka

/ Marita L

19 okt 2006 kl. 02:12

Snygga bild men varför inte det latinska namnet också?

0

Foto almanacka

Lena M

19 okt 2006 kl. 07:17

Vad kul! Vad blev kostnaden för den ?
Tycker fortfarande att det skulle vara trevligt om svampguiden kunde göra en gemensam, med de vackraste bilderna och ev. recept.
Lägga på en slant och låta överskottet gå till guiden.
Tänk, vad många som har / haft glädje av denna saijt !

0

Foto almanacka

Susanne E

19 okt 2006 kl. 08:10

Instämmer med Lena M. Kanske man kan ha en tråd för bara inlägg av bilder som var och en tycker är fina. Det skulle bli ett bra underlag för urval och alla får vara med.
Receptidén skulle kunna ha en egen tråd för att inte röra ihop för mycket, för svaren blir nog många.

0

Foto almanacka

Maya K. I.

19 okt 2006 kl. 14:35

Tänk så härligt med en svampalmanacka ovanför skrivbordet på jobbet, drömma om hösten ibland. Jag kommer att köpa flera stycken, bra gebortpresent.

0

Foto almanacka

Gunhild

19 okt 2006 kl. 17:45

Kolla in önskefotos hemsida. Där kan man lätt göra sin egen svampalmanacka eller fotoalbum. Jag har gjort svampalmanackor av mina egna bilder i flera år nu Uppskattade presenter bland svampkompisar.Hans Marklund säljer också svampalmanackor i ett mindre och trevligare format tycker jag.
http://digital.onskefoto.se/index.jsp

0

Tickor tröstar..

Gunhild

19 okt 2006 kl. 18:19

Tur att det finns svampar även under vintern. Milda vintrar finns flammulina och vedlevande fleråriga hittar man ju alltid. Jag deltar med tickor som vinterbilder.

Snurrkrös och lila mussling tror jag

0

Till Lena M

Alf Pallin

20 okt 2006 kl. 22:28

Kostnaden för fotoalmanacka 199 st, köp 3 betala för två hos extra film, http://www.extrafilm.se
Tycker också att det är en bra ide med en almanacka som kan säljas och överskott till svampguiden.

0

Till Michael...

Birgitta F

20 okt 2006 kl. 22:31

Om bara Michael hittar oss så har han nog bättre kanaler.
Brukar ligga runt 49:- i inköp jag betalar gärna 125:-

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone