0 129 visningar

4 svar

Var finns dom??

Nina

10 aug 2004 kl. 00:16

Har ägnat mig åt att plocka svamp några höstar i rad och roar mig med att hitta nya arter utöver kantarell, taggsvamp och trumpetsvamp som jag tidigare plockat. Skulle så gärna vilja hitta Karl-Johan och Smörsopp. Karl-Johan hittade jag EN av förra hösten. Smörsopp har jag aldrig sett i hela mitt liv. Ändå plockar jag med mig varenda sopp jag hittar för att artbestämma den och förhoppningsvis äta den. Var finns dom?? Bor visserligen i stockholmsområdet. Kan det vara så att andra hinner före mig? För så här sällsynta är de ju inte som i min värld :-)

0

Birgitta

10 aug 2004 kl. 19:41

Jag har plockat svamp i 40 år och aldrig hittat så lite “ätliga”= icke angripna soppar som de sista 2 åren. Men visst finns det både K-J Smörisar Björk o Aspsop mm.

0

Jens Forsberg

11 aug 2004 kl. 08:58

Karl-Johan är en typisk blandskogssvamp som brukar komma i massor under vissa perioder. Jag var ute på några av våra norra skärgårdsöar för någon vecka sedan och hittade tyvärr inte en enda Karl-Johan, däremot massor av förväxlingssvampen Gallsopp. De kommer knappt alls vissa år medan andra år ger skördar som fyller skafferiet för flera år frammåt.

Smörsoppen trivs i sandiga marker som vuxit över med mossa, efter gamla sandiga skogsvägar och under tall på sandmark. När du hittar Smörsopp, plocka bara små svampar. Annar är risken att du blir besviken då den snabbt förlorar kvalité. Den är jättegod som ung då den förtfarande har en hinna över rören eller precis efter att den spruckit upp. Hittar du många kommer du enkelt se skillnaden mellan vilka som är värda att plocka och vilka som ska lämnas kvar.

Lycka till!

0

Nina

11 aug 2004 kl. 13:52

Tack för svaren! Ser givetvis gärna fler tips förstås :-)

Har också hittat gallsopp i år. Det kryllar av dem i skogen och lite ledsen blir man ju av att all den fina svampen inte går att äta. Har märkt att gallsopp i princip aldrig är angripen. Krypen tycker nog inte heller om den beska smaken.

Brukar sällan vistas i sandmark, och det förklarar nog att jag aldrig hittar smörsopp. Brukar Karl-Johan komma tidigt, och hur sent på hösten finns de dom gånger de finns?

0

Monica B i Stockholm

1 sep 2004 kl. 21:52

Hejsan,
Jag var ute idag och hittade massor med K-J, små fina, även stora. Jag trodde att säsongen var över men misstog mig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone