0 302 visningar

10 svar

mera troll

Hans Olsson gbg

10 okt 2006 kl. 15:45

vandrade förbi trollen, kunde inte motstå att ta några bilder. Svampen vár det desto sämre med, men en skön tur

Hösttroll

0

Mamma Mu

10 okt 2006 kl. 15:48

Vilka häftiga troll!!  :-)  Såna vill jag också stöta på i bergslagsskogarna!

0

lilla my

10 okt 2006 kl. 15:52

Härliga bilder! Vill också göra troll…

0

Susanne E

10 okt 2006 kl. 16:13

Men vad roliga!! Tänk att få möta dem när man är ute.

0

Gula

10 okt 2006 kl. 16:54

Nämen….VEM har smygfotat mig i skogen??? (nedersta bilden) Jag har ju SAGT att jag vill vara inkognito…

Hääärliga bilder!

0

Bo E

10 okt 2006 kl. 17:05

Förra året var jag med och arrangerade en ljusfest på temat “från istid till nutid” i ett bostadsområde via mitt arbete.
Det kom ungefär 600 besökare under de få timmar det varade! Över förväntan!
I år ska vi hitta ett nytt koncept och jag tror mig ha fått lite inspiration av dessa troll i Göteborg.
De är väl inte copyrightskyddade eller liknande?

En del ser ju väldigt “naturliga” ut!
Bara att sätta ögon på något trolltyg i skogen!
Eller öppna ögonen på de som sover kanske!

Tack i alla fall, trollfotograferna i Göteborg!

0

Andreas

10 okt 2006 kl. 21:58

“Från istid till nutid”? Kul projekt! Hojta till om du behöver sak-kunnig assistans, du har en arkeolog, antikvetare samt historiker i undertecknad!

0

Bo E

11 okt 2006 kl. 16:02

Trevligt!

Håller just nu på att övertyga berörda myndigheter om att skylta upp två gravfält som ligger i bostadsområden i Örebro.

Det finns ett vid Universitetet som är föredömligt skyltat tycker jag.
Vi bedriver lite lobbyarbete med bostadsföretag, kommun och länsmuseum runt dessa gravfält och jag var med och byggde modeller av det som ligger närmast min arbetsplats. Mycket intressant faktiskt, både historiskt och konstnärligt.
Det visade sig att fixerad vitmossa blev idealiska träd i en viss skala t ex!
Vi var två som byggde och hade en sakkunnig handledare som gav oss godkänt.

PS. Det finns svamp på gravfälten oxå!!!
Uppe vid Universitetet har jag hittat nejlikbroskskivling och vid de andra kantareller!
Svampen bryr sig inte så mycket om att människan breder ut sina bostadsområden!

0

Bo E

11 okt 2006 kl. 16:12

Ursäkta utvikningen men det är iunte var dag man träffar på arkeologiintresserade svampvänner!

Vad gäller troll så har de bilder från guiden jag visat för några drivande här i bostadsområdet uppskattats mycket och vi kanske kommer att göra några aktiviteter här på “trolltemat”..
Nån som vet om de avbildade trollen har gjorts i något speciellt syfte eller mest på kul?

0

Hans Olsson gbg

11 okt 2006 kl. 16:32

Som jag har hört det, så år det en gammal fotbollstränare “blomman”, som har gjort trollen. Dom finns på två platser. Ett där 5 kilometerslingan nästan slutar vid skatås Göteborg. Dom andra trollen finns vid 18 kilometarn, ungefär vid Västra Långvattnet. Det är allt jag vet om trollen. Ps dom tas hand om hela tiden antagligen av Blomman.ds

0

Fornlämningar i bostadsområden

Andreas

11 okt 2006 kl. 16:37

Ja, det låter vettigt att prata med länsstyrelsen om det. Kanske hänvisar dom dig till Riksantikvarieämbetet eller Länsmuséet, men oavsett vad så bör det alltid sättas upp skyltar som informerar om fornlämingar i de fall de ligger i närheten av bostadsområden. Dels för att informera om att fornlämningar är skyddade enligt lag, men till större del också för att berätta VAD det är för något - det är otroliga delar av historien som ligger inklämda här och där i våra städer och orter. Bebyggelsekontinuitet finns på många ställen ända sen neolitikum (i vissa fall säkert äldre än så, men då är det svårt att se i det arkeologiska källmaterialet). Vet du när gravfälten är ifrån? Yngre järnålder va?

Hehe, ja, det där med svamp på fornlämningar är skoj… jag var ute på en grävning slutet av augusti - mitten av september, och många lunchraster sprang jag iväg i skogen, och kom tillbaka med allehanda strävsoppar, brunsoppar och karljohan, som jag hittat i området runt terasseringen (hallbyggnad från folkvandringstid) och gravfälten där =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone