0 1320 visningar

35 svar

Trattkantareller!!!

Jessika

10 okt 2006 kl. 15:50

Har hittat hur mycket trattkantareller som helst. Önskar att jag hade någon som rensade dem åt mig… Har bara hunnit med 16l har minst dubbelt så mycket kvar att rensa. Vägde båda “korgarna” igår innan vi gick hem totalt 7, 1 kg. Kassarna var nästan fulla..

0

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 16:12

Jag förstår inte varför du inte rensar i skogen. Det är bara att ha med sig en liten kniv, en sådan som man snittar rosor med. Finns på t.ex. Blomsterlandet. Sedan är det bara att plocka med ena handen och skära av nederdelen av svamparna med kniven. Det går lika fort som att plocka utan att rensa (nästan).

När du kommer hem är det färdigrensat och du kan ägna dig åt andra nyttigheter.
LYCKA TILL!

0

Bo E

10 okt 2006 kl. 16:37

Instämmer med Bengt!

Jag rensar all svamp i skogen och trattkantareller hör ju till de mest lättrensade och lättplockade (lite beroende på terräng förstås)

0

Ovälkommet sällskap...

Fia A

11 okt 2006 kl. 00:48

Jag fördrar att rensa dem i skogen, sedan rensa igen och dubbelkolla alla så att ingen elak look-alike smugit sig in… Delar även på dem och pillar ut larver och ägg, får i mig tillräckligt med protein ändå ;-)

När vi rensade i helgen satt en liiiten liiiten svamphatt modell brun med bruna skivor fastklistrad under hatten på en svart trumpet. Man kan aldrig kolla för noga!

0

Ulla K

11 okt 2006 kl. 07:41

Vore kul att veta var ni bor som hittar såna massor. Här i östra Skåne behöver man en lupp i år för att hitta dem!

0

Nina

11 okt 2006 kl. 07:43

Ulla, i Stockholms skärgård finns massor!

0

Helena A

11 okt 2006 kl. 08:10

I Sörmland är skogarna fulla av dom

0

Susanne E

11 okt 2006 kl. 08:12

I Dalarna likaså. Bara att gå ut och hämta. Härligt!

0

hanzzon

11 okt 2006 kl. 09:42

likaså västmanland
mvh

0

Emalin

11 okt 2006 kl. 10:05

Söder om Gbg svämmar skogarna över av trattisar:)

0

Sax är melodin

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 10:08

Konstigt att ingen nämnt att det bästa redskapet när man plockar trattisar (även kända som höstkantareller :) är en helt vanlig hushållssax. Med tanke på att det brukar krylla av trattisar när man väl hittar dem så gör det väl inte så mycket ifall man lämnar några cm fot i myllan?

0

Jessika

11 okt 2006 kl. 10:36

Har nu rensat klart och det blev 36l. Vilka vi hittade i Märsta. Rensa i skogen.. Hmm låter som en bra ide började med det men till slut blev det ändå att bara lägga ner i kassen för att ta resten.. Trattkantareller hittar jag men har bara hittat ca 3 st Kantareller här och ca 10 i Roslagen. Gula Kantareller verkar inte existera iår trots att alla säger att det finns… De höstkantareller vi har hittat har vi hittat vid stigarna eller på dem eller precis brevid… Tror de längsta var runt 20 cm.

0

Gula finns - jag lovar

Nina H

11 okt 2006 kl. 11:23

Jodå, det finns gott om gula också. Mest växer de 1 meter ifrån där man var igår och plockade trattisar men inte såg några. Bara väller upp ur marken!

0

Trattkantareller!!! jessika

per d

11 okt 2006 kl. 12:02

bli nu inte sårad jessika, men ditt inlägg hör visar verkligen vilken begreppsförvirring det kan bli med alla dessa hittepånamn på svampar i ett och samma inlägg omtalar du trattkantareller, “höstkantareller” kantareller och “gula kantareller ” som om de vore 4 olika svampsorter ! är de det enligt dig ?
tänk själva om en total svampnovis läst jessikas inlägg, vad skulle han eller hon tro ??
som jag sagt tidigare så är det att visa väldigt dålig respekt för nybörjare i skogen att ständigt använda dessa hittepånamn.

0

Sax är melodin

per d

11 okt 2006 kl. 12:05

daniel, och hur kul tror du den som kommer efter dig då att det är att du farit fram som en slåttermaskin i skogen med din sax och lämnat en massa halva svampar.
daniel, plocka hela svampen i stället så kan du ju lämna en del kvar till andra plockare !

0

Sax är melodin

Susanne E

11 okt 2006 kl. 12:13

Daniel. En sådan smart idé att klippa av dem! Det ska jag prova!!

0

Sax är melodin

per d

11 okt 2006 kl. 12:17

oh nej ! inte ännu en slåttermaskin i skogene som endastlämnar stubbar kvar till övriga plockare !

0

Sax är melodin

Susanne E

11 okt 2006 kl. 12:23

Jag är ensam i min skog och behöver inte ta någon hänsyn. Och förresten klipper jag väl inte av mer än om jag skulle ha använt kniv!?

0

Sax är melodin

per d

11 okt 2006 kl. 12:36

nå så, hur kan du veta att du är ensam i din skog ? daniel skriver i vart fall att han lämnar några cm kvar på varje svamp. när jag rensar rotplockade trattkantareller hemma så nyper jag bort några mm på varje svamp !

0

Sax är melodin

Bo E

11 okt 2006 kl. 12:40

Man kan väl rensa fältet alternativt lämna kvar svamp oavsett om man klipper av eller tar upp hela foten?

Skillnaden är kanske att det syns att nån varit där och knipsat av dem?
Eller va…?

0

Sax är melodin

per d

11 okt 2006 kl. 12:47

visst kan man det, vad jag reagerar på är att vissa här tycker det är o k att lämna några cm höga stubbar kvar. hur kul är det att plocka dem tycker du bo ?

0

Sax är melodin

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 12:56

Då jag föreslog sax som verktyg så visste jag inte att det finns personer på forumet som föredrar att plocka andras överblivna svamprester istället för att plocka egen svamp.

Det har aldrig slagit mig att man kan göra så, t.ex. ituskurna Karl Johan som ratats av någon annan för att de var fulla med mask. Det har jag stött på många gånger, men jag har ju inte varit listig och plockat resterna med mig.

Från och med idag lovar jag dyrt och heligt att bara leta efter avklippta svampstumpar, ituskurna stensoppar och annat svamprens. De riktiga maskfria svamparna duger inte åt mig längre! Halleluja!

0

Sax är melodin

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 13:00

Och till alla som känner sig osäkra och förvirrade efter mitt förra inlägg vill jag förtydliga:

Då jag skriver Karl Johan syftar jag på svampen stensopp, inte på en man med det namnet. Snälla, ring alltså inte polisen, jag har inte hittat ituskurna personer i skogen utan bara svampar!

0

Sax är melodin

Susanne E

11 okt 2006 kl. 13:03

Blev lite orolig ett tag…vad skönt att det var k…jag menar stensopp;)

0

Sax är melodin

Kenneth

11 okt 2006 kl. 13:13

Bra Daniel! Så ska det låta! Dessutom….är det bra att lämna spår av trattkantareller i skogen (t.ex. avklippta sådana) så blir den som hittar “stubbarna” glad att han/hon åtminstone följande höst kanske hittar trattkantareller med hattar på denna plats ....om han/hon går ut i skogen några dagar tidigare!! Vår ökända höstkantarell-fiende får nog nippor igen!

0

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 13:18

Kenneth: Jag har ingen aning om vem du syftar på :)

0

Daniel

Kenneth

11 okt 2006 kl. 13:31

Kolla diskussionen kring denna tråd:  hjälp! höstkantareller?? OVETANDE 06-10-09 ...så vet du!

0

Kenneth

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 13:43

Jag vägrar fortfarande ha en aning om vem du syftar på :) - Antyder ironi

0

Sax är melodin

Jessika

11 okt 2006 kl. 15:04

Kniv hade jag med mig just för i fall att jag hittade Kantareller men det fanns inga… Men varför klippa Trattisarna?? Har läst att man ska ta med hela svampen upp för att vara säker på att det är rätt sort.. Iofs är det lite svårt att förväxla Trattisarna med annat…
Det gick ju inte att rensa. Hade ju ingen möjlighet att göra det när vi gick från armè till armè...

0

Sax är melodin

Bo E

11 okt 2006 kl. 15:13

Jag hittade avklippta / avbitna “stubbar” av stolt fjällskivling för ett par år sedan, för övrigt det närmaste jag varit den arten, och gissa om man blev besviken då...

Bättre kanske om jag aldrig sett ett spår efter dem.

Nu vet jag inte hur det gått till, men jag har tre teorier.
1.nån har skördat dem enligt slåttermaskinprincipen
2.nåt djur har käkat upp hattarna
3.nån har kastat frisbee på dem

0

Till per d

Andreas

11 okt 2006 kl. 17:05

För första gången tänker jag nämna en sak angående det där med svampnamn och så. Jag vet inte ifall det är lönlöst att säga det, som en del säger att det är, och det bryr jag mig inte om. Och jag menar absolut inget illa när jag säger det här till dig, Per, hoppas du förstår det. Men folk blir, så vitt jag förstår, inte upprörda av dina *åsikter* att man ska kalla svampen för dess “rätta” namn, utan hur du FRAMFÖR dom. Jag tror att folk som annars även skulle hållit med dig i dina åsikter snarare blir störda av den arroganta tonen, varför ditt mässande blir kontraproduktivt. Med all förlov sagt, jag säger inte att jag ska bestämma hur du ska tala eller skriva, det är upp till dig. Och du kanske redan vet om det jag sade, men om du inte gör det, så tänk för all del på det jag sagt. För det kan inte vara kul för dig heller att folk ofta knappt verkar orka lyssna till vad du har att säga på grund av din ofta förekommande hätska ton. Gällande svampnamnsfråga så tar jag inte ställning, ska jag också tillägga.

0

Till Jessica

Maric

11 okt 2006 kl. 17:15

Var i Märsta???
Själv bor jag vid Arlanda och här finns mycket Trattkantareller med. Vore kul att prova på nytt ställe med omnejd.

0

Till Jessica

Jessika

11 okt 2006 kl. 17:34

Mot skjutbanan till vid Steninge.

Häls/
Jessika

0

Till Maric

Jessika

11 okt 2006 kl. 18:31

Mot skjutbanan till vid Steninge.

0

Sax är melodin

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 19:16

Jessica: Du har rätt i att det med vissa arter är viktigt att få med foten för att kunna göra en säker bestämning. Så icke fallet (för mig) med trattkantareller.

Anledningen till att jag helst använder sax är helt enkelt att om man drar upp en svamp “med roten”, nästan oavsett art, så följer det med jord på foten. Jord har jag hemma redan, det är ätlig svamp jag är ute efter! Och när man springer på trattisar så brukar det vara i sådana ansenliga mängder att man kan ynna sig lyxen av att behöva lite mindre rensning hemma.

Bo E: Bra idé med frisbeen, det ska jag testa nästa gång jag plockar svamp ;)

0

Sex är melodin

hanzzon

11 okt 2006 kl. 19:44

hrmf..  ;)
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone