Programmet kommer att gå i Kunskapskanalen tisdagen den 17/10 klockan 20.00.
Jag lägger nedanför in ett litet utdrag från kunskapskanalens tablå som beskriver programmet. Se vidare http://www.kunskapskanalen.se
“Svamparnas underbara värld
Det finns ca 70 000 beskrivna svamparter. Vissa är mikroskopiskt små och andra jättestora. En del överlever bara en dag, medan andra lever i årtionden. Svampar ger oss läkemedel, gift, droger och delikata smakupplevelser. Följ med till svamparnas underbara värld. (Wunderbare Welt der Pilze)”
tydligen är det så att svampprogrammet sänds i något som kallas för kunskapskanalen och som är en del av svt och betalas av svt men som inte kan ses av alla som betalar tv licens !
sannerligen ytterligare ett skäl att inte betala tv licens. de i dag 3 gatloppsförföljda ministrarna som “smitit” från licens borde stått upp och sagt vi vägrar betala ! och hur kan man som svt och göran persson kalla svt för en fri tv ??? den har ju alltid varit hårt knuten till de politiska makthavarna, alltså en riktig statstelevision !!
Det började med bra info. om ett svampprogram på en viss tv kanal och klockslag…...men sen klampar per d in och fullständigt vänder diskussionen med totalt irrelevanta politiska personliga åsikter… Fan , hur gammal är du egentligen? Kan du inte starta en egen blogg någonstans på nätet? Snälla gör det och låt andra slippa dina märkliga uttalanden här på Svampguiden.
Jag visste inte att vanlig hövlighet räknas som att vara “pussenussig”. Om man verkligen vill lära folk något eller få dom att lyssna är inte råskäll eller hånfulla och nedlåtande kommentarer rätt väg att gå, särskilt inte om det är med första kontakten mellan dom. Kontraproduktivt, som sagt. Nu kan jag inte uttala mig om Sven Stolpe, då jag inte läst något han har skrivit. Som du säger, alla är olika, och du fortsätter bäst du vill, men om du någonsin undrat *varför* många blir stötta, sparkar bakut, vägrar lyssna (ens när du *inte* är arrogant), eller hånar tillbaka, så hoppas jag du förstår varför - för det har varit ditt eget val att “kasta första stenen”.
Hej Andreas, ja jag har läst ditt inlägg tidigare och håller med helt och hållet. Jag tycker inte man ska behöva radera per d:s eller andras off-topic-inlägg, jag tycker bara det är tröttsamt med högen av svarsinlägg som alltid följer varje gång han provocerar. Ville bara upplysa att man kan bidra till att slippa sånt genom att låta bli att svara.
Inför nästa svampsäsong kommer jag ta användning av dina tips och låta några moderatorer hjälpa till att hantera foruminlägg enligt några enkla regler och riktlinjer.
Michael, okej, det tycker jag låter bra. Jovisst, men du märker ju lika väl som jag att folk inte alls ignorerar “trollande”. Det är samma sak på så gott som ALLA forum jag besökt som inte är modererade. Folk säger “Men strunt i honom/henne!” och “Ge inte mat till trollen!” och “Ignorera bara!”. Men folk GÖR ju inte det. Oavsett om alla “reguljära” besökare här börjar ignorera sådant, kommer det ändå in nytt folk som inte vet hur man kan/bör handskas med dylika kommentarer online. Det funkar helt enkelt inte så.
Pfifferling, det är inte censur mer än att man kan bli utkastad från krogen om man går runt och muckar gräl (även verbalt). Det är inte mer censur än att man får en tillsägelse av de arbetande om man går runt och svär i högan sky när man går sina veckoinköp på ICA. Det är inte mer censur än att man blir avstängd från modellflygplansföreningens möten om man är arrogant och käftar på ett sätt som uppenbarligen bara syftar till att starta osämja.
Och jag menar, som jag sagt, INTE att off-topic meddelanden ska raderas, och INTE att exempelvis per d’s inlägg ska raderas bara för att han kommer med kommentarer som ingen håller med om. Det är när det blir nedlåtande och förolämpade och personligt som det enligt mig skall modereras. Men sak samma, SÅ farligt är det kanske ändå inte, jag bara uttryckte min åsikt när saken kom på tal. Modererande till nästa svampsäsong låter väl det i alla fall!
Hej!
Nu vill jag lägga mig i debatten! Om någon har en åsikt om hur någon annan benämner t.ex. en svampsort - låt den personen ha den åsikten! Den nedlåtande tonen och sarkasmen, som funnits här en tid kommer ofta från personer som själva vill provocera. Flera gånger har jag läst inlägg, som vill locka Per D. att svara och gör sig lustiga över honom - väx upp!
/Kristina
detta är resultatet av forum som ökar och ökar i popularitet.
det finns och kommer alltid att finnas folk som inte har på forum att göra. som bara är där för att jävlas med andra.
svampguiden har tagit ännu ett steg till framåt när det gäller populariteten. svamp precis som allting annat hör till trender som går upp och ned. just nu är det en väldig svampvåg över landet. alla skall ut och plocka svamp helt plötsligt.
det är jättekul! :)
bara att grattulera svampguiden och micke!
men tyvärr, med floden kommer det allt fler surpellar.
mvh
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.