0 382 visningar

30 svar

Svamp i programmet Mera natur

Lena

10 okt 2006 kl. 21:42

Satt just och såg på Mera natur, i kvällens program var temat DDT och den skada som det orskat.

I nästa veckas program kommer det att handla om “svamparnas fascinerade värld”. Så boka in tisdag kväll i almanackan.

0

Hans

11 okt 2006 kl. 06:29

Ursäkta en som är novis på TV, men vilken kanal pratar vi om?

0

Lena

11 okt 2006 kl. 09:16

Programmet kommer att gå i Kunskapskanalen tisdagen den 17/10 klockan 20.00.

Jag lägger nedanför in ett litet utdrag från kunskapskanalens tablå som beskriver programmet. Se vidare http://www.kunskapskanalen.se

“Svamparnas underbara värld
Det finns ca 70 000 beskrivna svamparter. Vissa är mikroskopiskt små och andra jättestora. En del överlever bara en dag, medan andra lever i årtionden. Svampar ger oss läkemedel, gift, droger och delikata smakupplevelser. Följ med till svamparnas underbara värld. (Wunderbare Welt der Pilze)”

0

Anders G

11 okt 2006 kl. 16:41

Ja, det låter ju intressant. Kul att det sänds hela program om svamp.

0

Michael Krikorev

11 okt 2006 kl. 18:31

Det kommer ett inslag om goliatmusseronen i programmet också har jag hört från Niclas Bergius.

Jag ska försöka komma ihåg att titta.. brukar missa de få saker på tv man verkligen vill se, måste nog sätta alarmet i mobilen :-)

0

Affe

11 okt 2006 kl. 21:57

Någon med bra minne kanske kan lyfta fram denna tråden i god tid innan programmet sänds. Kanske har man då en liten chans att komma ihåg att se det…

0

per d

11 okt 2006 kl. 22:23

tydligen är det så att svampprogrammet sänds i något som kallas för kunskapskanalen och som är en del av svt och betalas av svt men som inte kan ses av alla som betalar tv licens !
sannerligen ytterligare ett skäl att inte betala tv licens. de i dag 3 gatloppsförföljda ministrarna som “smitit” från licens borde stått upp och sagt vi vägrar betala ! och hur kan man som svt och göran persson kalla svt för en fri tv ??? den har ju alltid varit hårt knuten till de politiska makthavarna, alltså en riktig statstelevision !!

0

cicki

11 okt 2006 kl. 22:27

per d, betalar du TV licens ;) det gör inte jag ;)

0

per d

11 okt 2006 kl. 22:30

nej det gör jag sannerligen inte heller, varken när jag bodde i sverige och heller inte när jag bor i danmark. och det handlar om ideologiska orsaker. det samma borde moderatministrarna i sverige våga stå upp och säga !

0

Till per d

cicki

11 okt 2006 kl. 22:35

Håller med! Betalar inte heller, här i Belgien måste man även betala licens för radio i bilen…

0

Birgitta F

11 okt 2006 kl. 22:38

Kunskapskanalen , ingen ide ställa klockan för mig då....
= (

0

Affe

11 okt 2006 kl. 22:53

Skulle vi inte kunna lämna politiken utanför forumet…?
Oavsett vad man tycker så kan det diskuteras på andra ställen, eller.

0

Mamma Mu

12 okt 2006 kl. 00:37

Det började med bra info. om ett svampprogram på en viss tv kanal och klockslag…...men sen klampar per d in och fullständigt vänder diskussionen med totalt irrelevanta politiska personliga åsikter… Fan , hur gammal är du egentligen?  Kan du inte starta en egen blogg någonstans på nätet? Snälla gör det och låt andra slippa dina märkliga uttalanden här på Svampguiden.

0

per d

12 okt 2006 kl. 00:46

mamma mu, det enda jag påtalade var att tydligen använder svt licenspengar till sådant som alla som skall betala licenspengar inte kan se, och det är så en anledning till att vägra tv licens !

0

Tröttsamt

12 okt 2006 kl. 00:49

Varför kan ni inte IGNORERA per d:s inlägg när han uppenbart provocerar?

0

Hej Per!

Andreas

12 okt 2006 kl. 00:58

Tänkte bara peka dig i riktning mot tråden som heter “Trattkantareller!!!” av Jessika, där jag skrivit ett inlägg till dig som jag inte är säker på ifall du sett än! Om du läst det redan, ber jag om ursäkt för att jag påtalar det igen!

0

Hej Per!

per d

12 okt 2006 kl. 01:09

jo andreas, jag läste det inlägget ! men nu är vi alla olika ! och jag är ingen sån liten pussenussig sak som många andra här. sven stolpe var en en mina idoler, en man som jag verkligen högaktar !

0

Hej Per!

chris

12 okt 2006 kl. 08:44

“Ja e Int Bitter”

0

Hej Per!

Kristina

12 okt 2006 kl. 16:17

Vi skulle ju inte snacka annat än svamp här, men… Snart har alla digital-tv och då kan alla se SVT 24, Kunskapskanalen m.fl.

mvh
/Kristina

0

Lennart

12 okt 2006 kl. 20:30

Vill passa på och tacka Lena och Micke för tipset. Då har man något att de fram emot på tisdag.

0

Hej Per!

Andreas

12 okt 2006 kl. 22:32

Jag visste inte att vanlig hövlighet räknas som att vara “pussenussig”. Om man verkligen vill lära folk något eller få dom att lyssna är inte råskäll eller hånfulla och nedlåtande kommentarer rätt väg att gå, särskilt inte om det är med första kontakten mellan dom. Kontraproduktivt, som sagt. Nu kan jag inte uttala mig om Sven Stolpe, då jag inte läst något han har skrivit. Som du säger, alla är olika, och du fortsätter bäst du vill, men om du någonsin undrat *varför* många blir stötta, sparkar bakut, vägrar lyssna (ens när du *inte* är arrogant), eller hånar tillbaka, så hoppas jag du förstår varför - för det har varit ditt eget val att “kasta första stenen”.

0

Snälla alla!

Michael Krikorev

12 okt 2006 kl. 22:38

0

klas jaederfeldt

12 okt 2006 kl. 22:41

synd i allafall att jag inte kan se det trots att jag betalar TV licens.har bara 1 2 finnkanal å 4an

0

Andreas

Michael Krikorev

12 okt 2006 kl. 23:19

Hej Andreas, ja jag har läst ditt inlägg tidigare och håller med helt och hållet. Jag tycker inte man ska behöva radera per d:s eller andras off-topic-inlägg, jag tycker bara det är tröttsamt med högen av svarsinlägg som alltid följer varje gång han provocerar. Ville bara upplysa att man kan bidra till att slippa sånt genom att låta bli att svara.

Inför nästa svampsäsong kommer jag ta användning av dina tips och låta några moderatorer hjälpa till att hantera foruminlägg enligt några enkla regler och riktlinjer.

0

Andreas

pfifferling

12 okt 2006 kl. 23:56

censur? Tråkigt att det ska behövas. Jag svarar inte på dumma frågor och tack alla ni som är så trevliga här och vilken lycka att ha hitta detta forum som jag rek. till vänner o bekanta.

0

Michael och Pfifferling

Andreas

13 okt 2006 kl. 00:24

Michael, okej, det tycker jag låter bra. Jovisst, men du märker ju lika väl som jag att folk inte alls ignorerar “trollande”. Det är samma sak på så gott som ALLA forum jag besökt som inte är modererade. Folk säger “Men strunt i honom/henne!” och “Ge inte mat till trollen!” och “Ignorera bara!”. Men folk GÖR ju inte det. Oavsett om alla “reguljära” besökare här börjar ignorera sådant, kommer det ändå in nytt folk som inte vet hur man kan/bör handskas med dylika kommentarer online. Det funkar helt enkelt inte så.

Pfifferling, det är inte censur mer än att man kan bli utkastad från krogen om man går runt och muckar gräl (även verbalt). Det är inte mer censur än att man får en tillsägelse av de arbetande om man går runt och svär i högan sky när man går sina veckoinköp på ICA. Det är inte mer censur än att man blir avstängd från modellflygplansföreningens möten om man är arrogant och käftar på ett sätt som uppenbarligen bara syftar till att starta osämja.

0

Michael och Pfifferling

Andreas

13 okt 2006 kl. 00:27

Och jag menar, som jag sagt, INTE att off-topic meddelanden ska raderas, och INTE att exempelvis per d’s inlägg ska raderas bara för att han kommer med kommentarer som ingen håller med om. Det är när det blir nedlåtande och förolämpade och personligt som det enligt mig skall modereras. Men sak samma, SÅ farligt är det kanske ändå inte, jag bara uttryckte min åsikt när saken kom på tal. Modererande till nästa svampsäsong låter väl det i alla fall!

0

Andreas

Susanne E

13 okt 2006 kl. 08:19

Jag är helt med på det du säger. Skönt att någon här orkade ta det steget och få det sagt. Tackar för det.

0

Svamp i programmet ...

Kristina

13 okt 2006 kl. 10:14

Hej!

Nu vill jag lägga mig i debatten! Om någon har en åsikt om hur någon annan benämner t.ex. en svampsort - låt den personen ha den åsikten! Den nedlåtande tonen och sarkasmen, som funnits här en tid kommer ofta från personer som själva vill provocera. Flera gånger har jag läst inlägg, som vill locka Per D. att svara och gör sig lustiga över honom - väx upp!

/Kristina

0

Svamp i programmet ...

hanzzon

13 okt 2006 kl. 11:05

detta är resultatet av forum som ökar och ökar i popularitet.
det finns och kommer alltid att finnas folk som inte har på forum att göra. som bara är där för att jävlas med andra.
svampguiden har tagit ännu ett steg till framåt när det gäller populariteten. svamp precis som allting annat hör till trender som går upp och ned. just nu är det en väldig svampvåg över landet. alla skall ut och plocka svamp helt plötsligt.
det är jättekul!  :)
bara att grattulera svampguiden och micke!
men tyvärr, med floden kommer det allt fler surpellar.
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone