Det ovanligaste måste vara grupen med koppartaggsvamp som jag sprang på nedanför min stuga utanför Karlstad, värmland.
Det som jag är mest glad för i år är däremot något annat och mindre ovamnligt, nämligen de två nya ställena jag funnit med mängder av svart trumpet.
Vad gäller ovanliga arter så blev jag glad att hitta fler fyndplatser (läs ekar) med korallticka samt den grå kantarellen i hasselskogen.
Rent upplevelsemässigt var det när jag hittade en söndersparkad blomkålsvamp och blev sur, och höjde blicken och såg en stor oskadd bara några meter fram vid nästa tall!
Största besvikelse var när jag hittade två riktigt stora kantareller i hålighet under ett flyttblock och inte lyckades få upp dem! Det var retfullt. Man borde fundera ut nåt slags knipverktyg på stång att ha med sig i såna lägen…
Intressant därför att den förbryllade mig så. Jag kunde inte placera den bland svampsläktena så att jag kunde identifiera den. Så fick jag hjälp av Iréne genom att beskriva den. BINGO! En sällsynt svamp med märkliga egenskaper som jag aldrig stött på tidigare.
Hej!
Ska säga till Lena först att du skapar så mycket roliga inlägg här på forumet.
Det var ju du som började med presentationen av de som är inne här och skriver under Rubrik ?
Nu till sak.
Jag har bara gjort ett nytt fynd i år och det är en fingersvamp Ramaria är nu uppe i 11 arter i området där jag bor.
Hoppas på att biotopskyddet som finns ska utökas!
Sällsynta arter som ökat i antal eller kommit tillbaka efter ett uppehåll är Brandtaggsvamp, Streckvaxskivling, slöjvaxskivling, porslinsblå spindelskivling, brandticka.
Men största överlevaren är nog stubbsoppen.Pulveroboletus Lignicola.
År 2004 visade den sig första gången med flera fruktkroppar och i två omgångar.Då fotade jag den aldrig.
Sedan fick jag reda på att den var så sällsynt så att den skulle utses att vara försvunnen i artdatabankens lista 2005.
År 2005 kom det bara en fruktkropp mycket liten.
Stubben som den växer vid är en lärkstubbe och jag brukar alltid plocka grovticka där, därför kan jag med bestämdhet säga att den inte funnits tidigare.
På hösten 2005 tog markägaren bort stubben trots att han visste om svampen, tur nog så drog han upp stubben och grävde inte i jorden.
På exakt samma ställe som förra året kom den tillbaka, men i år var den jättestor.
Att den spruckit i hatthuden är ingen karaktär utan det beror på den torra sommaren!
Stubbsoppen en överlevare är jag nog gladast över!
Pulveroboletus Lignicola Stubbsopp
“Fångat en kålrotssvamp” sprang den fort? Urkul!
Men nu blev jag nyfiken, Elisabeth skriver något om en presentation av dom som är på forumet. Finns det en sån? Annars vore det en idé, naturligtvis ska man kunna vara anonym men jag tror många vänskapsband kan knytas. Kanske är det “X” närmaste granne “Y” som också skriver?
kan vara annat än svampar !
Jag har hitat tre kvinnor med likartade intressen som jag har, förutom svamp. Konsthantverk av allehanda slag, Evus, Helena och Elisabeth. Gissa, om vi har tervligt med våra diskussioner via mail. Och vi planerar att träffas nästa säsong. Tack vare “SVAMPGUIDEN “. Så mycket gott har det här forumet givet oss och det tackar vi för.
intressanta fynd, ja dit hört helt klart taggtickan!den doftade så starkt och betedde sig väldigt mystiskt :)(växte i pyttesmå plättar utspritt)
annars tycker jag att svampsäsongen varit fantastiskt lärorik!!från att jag tog de första tuggorna av vårmusseron, till blomkålssvampen….intressantast har nog varit:
kremlor och dess alla olika färger/smaker
oxtungsvampen Andreas släpade hem
Svarta trumpetsvampen
och alla alla roliga vackra spännande svampar jag ej har namn på än!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.