0 380 visningar

23 svar

Intressanta fynd

Lena M

11 okt 2006 kl. 07:25

Jag undrar, vad är det mest intressanta fynd ni gjort denna säsong ???
Själv blev jag jättelycklig att hitta blomkålssvampen, men även den lilla doftmusslingen som fortfarande har lite doft kvar trots att den nu är ihoptorkad.

0

Karin Hedén

11 okt 2006 kl. 07:37

Bittermusseron - en tungviktare svept i sämskskinn

0

Lena M

11 okt 2006 kl. 08:07

Karin, vad är det för speciellt med den ? Ovanlig eller vad ?

0

Birgitta D

11 okt 2006 kl. 08:13

Mitt intressantaste fynd är de svartnande kantarellerna jag hittade för någon månad sedan.

0

Tina Nordberg

11 okt 2006 kl. 08:29

Häller du på att avsluta säsongen Lena? Jag är inte klar än, har inte fått min fingersvamp namngiven.Men hitintills leder den intresselistan. Hittade en skaplig Blåmusseron igår.

0

Lena M

11 okt 2006 kl. 08:50

Nej då Tina, tänkte bara höra med er ändå. Blåmusseroner är jag osäker på, skall försöka att lära mig dem. Sotvaxskivlingar har jag bara hittat tre ännu, väntar att det skall komma flera.

0

Streckmusseron

Peter

11 okt 2006 kl. 09:16

Inte okänd, inte ovanlig, men det är första året jag hittat den.

Rasande grann.

0

Knölchampinjon

Birgitta F

11 okt 2006 kl. 09:20

Mitt livs första champinjon

0

Koppartaggsvampen i värmland

Lotta E

11 okt 2006 kl. 09:21

Det ovanligaste måste vara grupen med koppartaggsvamp som jag sprang på nedanför min stuga utanför Karlstad, värmland.

Det som jag är mest glad för i år är däremot något annat och mindre ovamnligt, nämligen de två nya ställena jag funnit med mängder av svart trumpet.

0

Hans v E

11 okt 2006 kl. 10:49

Det är nog svartprickiga lervaxingen - om det är den.

0

Bo E

11 okt 2006 kl. 12:28

Vad gäller ovanliga arter så blev jag glad att hitta fler fyndplatser (läs ekar) med korallticka samt den grå kantarellen i hasselskogen.

Rent upplevelsemässigt var det när jag hittade en söndersparkad blomkålsvamp och blev sur, och höjde blicken och såg en stor oskadd bara några meter fram vid nästa tall!

Största besvikelse var när jag hittade två riktigt stora kantareller i hålighet under ett flyttblock och inte lyckades få upp dem! Det var retfullt. Man borde fundera ut nåt slags knipverktyg på stång att ha med sig i såna lägen…

0

martina

11 okt 2006 kl. 12:41

Kanske granblodriskorna jag hittade för ngn månad sen, har aldrig plockat vare sig riskor eller kremlor förut.

Eller trattkantarellerna jag fann igår, jag har aldrig förut hittat såna själv.

0

Tony S

11 okt 2006 kl. 13:40

Det var nog dadelvaxingen jag hittade under sensommarens lieslåtter. I mina trakter är det väldigt snålt med ängsvaxingar annars.

0

Lena M

Karin Hedén

11 okt 2006 kl. 17:51

Intressant därför att den förbryllade mig så. Jag kunde inte placera den bland svampsläktena så att jag kunde identifiera den. Så fick jag hjälp av Iréne genom att beskriva den. BINGO! En sällsynt svamp med märkliga egenskaper som jag aldrig stött på tidigare.

0

Lena Strömstad

11 okt 2006 kl. 19:33

Blomkålssvampen som jag hittade tillsammans med Henrik 8 år.
Han gick sedan runt stolt som en tupp i mataffären och berättade för alla som ville (och inte ville) höra att vi hade fångat en kålrotssvamp.
Grönsak som grönsak :-)

0

Stubbsopp!

Elisabeth Jansson

13 okt 2006 kl. 19:13

Hej!

Ska säga till Lena först att du skapar så mycket roliga inlägg här på forumet.
Det var ju du som började med presentationen av de som är inne här och skriver under Rubrik ?

Nu till sak.
Jag har bara gjort ett nytt fynd i år och det är en fingersvamp Ramaria är nu uppe i 11 arter i området där jag bor.
Hoppas på att biotopskyddet som finns ska utökas!
Sällsynta arter som ökat i antal eller kommit tillbaka efter ett uppehåll är Brandtaggsvamp, Streckvaxskivling, slöjvaxskivling, porslinsblå spindelskivling, brandticka.
Men största överlevaren är nog stubbsoppen.Pulveroboletus Lignicola.
År 2004 visade den sig första gången med flera fruktkroppar och i två omgångar.Då fotade jag den aldrig.
Sedan fick jag reda på att den var så sällsynt så att den skulle utses att vara försvunnen i artdatabankens lista 2005.
År 2005 kom det bara en fruktkropp mycket liten.
Stubben som den växer vid är en lärkstubbe och jag brukar alltid plocka grovticka där, därför kan jag med bestämdhet säga att den inte funnits tidigare.

På hösten 2005 tog markägaren bort stubben trots att han visste om svampen, tur nog så drog han upp stubben och grävde inte i jorden.
På exakt samma ställe som förra året kom den tillbaka, men i år var den jättestor.
Att den spruckit i hatthuden är ingen karaktär utan det beror på den torra sommaren!
Stubbsoppen en överlevare är jag nog gladast över!

Pulveroboletus Lignicola Stubbsopp

0

Eva

13 okt 2006 kl. 19:21

Måste varit Streckmusseronen (häromdagen och tackvare inlägg här) och Sotvaxskivlingen, som jag har lärt mig i år. Nu kan jag ganska många.

0

Stubbsopp!

cicki

13 okt 2006 kl. 19:42

“Fångat en kålrotssvamp” sprang den fort? Urkul!
Men nu blev jag nyfiken, Elisabeth skriver något om en presentation av dom som är på forumet. Finns det en sån? Annars vore det en idé, naturligtvis ska man kunna vara anonym men jag tror många vänskapsband kan knytas. Kanske är det “X” närmaste granne “Y” som också skriver?

0

Hej Cicki !

Elisabeth

13 okt 2006 kl. 20:01

Hej!

På sidan 60 tror jag att det var under rubrik ??? 05-09-22 Du ser att det är ett tag sedan.
Många nya har tillkommit “många kommer och går” men vi som är svampnördar består.

0

intressanta fynd

Lena M

13 okt 2006 kl. 20:26

kan vara annat än svampar !
Jag har hitat tre kvinnor med likartade intressen som jag har, förutom svamp. Konsthantverk av allehanda slag, Evus, Helena och Elisabeth. Gissa, om vi har tervligt med våra diskussioner via mail. Och vi planerar att träffas nästa säsong. Tack vare “SVAMPGUIDEN “. Så mycket gott har det här forumet givet oss och det tackar vi för.

0

cicki

13 okt 2006 kl. 20:39

har lagt ett nytt inlägg under ???, angående presentation kanske bäst att byta så inte “intressanta fynd” ändrar ämne helt

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 20:54

Hej Cicki 1
Kan man göra mera intressanta fynd än att hitta medmänniskor som har ungefär samma värderingar i stort.
Det är glädje !
Och jag ser och läser att flera grupper har gjort gemensamma svampturer / middagar till stor belåtenhet.
Detta forum är unikt !

0

Nina A

13 okt 2006 kl. 20:54

intressanta fynd, ja dit hört helt klart taggtickan!den doftade så starkt och betedde sig väldigt mystiskt :)(växte i pyttesmå plättar utspritt)

annars tycker jag att svampsäsongen varit fantastiskt lärorik!!från att jag tog de första tuggorna av vårmusseron, till blomkålssvampen….intressantast har nog varit:

kremlor och dess alla olika färger/smaker
oxtungsvampen Andreas släpade hem
Svarta trumpetsvampen
och alla alla roliga vackra spännande svampar jag ej har namn på än!

0

cicki

13 okt 2006 kl. 21:10

Hej Lena!
Håller med. Hoppas jag fått igång ditt gamla inlägg, vi får se…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone