Fredag eftermiddag: lastar båten med mat och vin. Tar hunden med mig ut till en ö 4 sjömil (7 km) från Stockholm. Det är så stilla att tystnaden nästan smärtar. Inga människor, inga andra båtar. Går en vända i skogen och återvänder med en liten hög av skogens guld som smörstekes och sköljs ner med ett glas rött. Ibland är det gott att leva.
Att vara helt ensam/själv är nog det mest underskattade tillstånd som finns. Jag älskar det!
Jag reser själv, hyr stuga själv och vandrar i skogen själv. Viss omgivning tycker att jag är “konstig”..
“Jamen du träffar nog nån du kan prata med!”
Den reaktionen har jag fått många gånger när jag berättat att jag på nytt ska resa själv.
Men herregud! Jag VILL ju inte… Är man knäpp då?
Jag är likadan, jag älskar att vara själv, det ger en slags frihetskänsla som gör mig så gott. Det är absolut inget knäppt med det, snarare ett tecken på sundhet. Vi blir ju fullständigt proppade med information, vi ska ständigt ta ställning till något och får så lite tid till eftertanke, detta tror jag leder till att många helt enkelt är för rastlösa för att kunna uppskatta tystnaden och ron.
Jag har ett “extrem hektiskt” arbete och sitter fastlåst vid skrivbordet hela veckan- vore det inte för eftermiddagar och helger i skogen skulle jag bli helt tokig- nu är jag bara “skogstokig”- något skönare finns inte att komma hem till en kall öl och en dusch efter 4-5 timmar i skogen med korgarna fulla av allsköns läckerheter
Ja nu i helgen blir jag “dartänka”, så då ska jag iväg till skogs extra mycket.Förhoppningsvis har det ploppat upp mera kantareller på nåt av mina ställen, så det blir till ett par mackor i alla fall, annars får jag nalla ur frysen.Självvald ensamhet är sköööönt!!!!
Underbara bilder!
Håller med alla föregående talare att det kan vara såå skönt att vara ensam ibland. Jag och katterna brukar stanna kvar på landet när mannen åker tillbaka till sthlm. Många frågor och kommentarer har jag fått typ..är du inte rädd, är det inte läskigt på kvällarna och på skogspromenader, men du har ju ingen att prata med, tänk om det händer nått, har du något att göra på dagarna?? o bla bla…..*suck*
Tid till eftertankar och frihet, friskluft, svampplockning, bastu, altankvällar med tända ljus, gos med katterna….underbart!! Känner mig tryggare ensam på landet än hemma i sthlm. Kram på er
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.