Jag kan bara konstatera att det är betydligt farligare att jaga älg än att jaga trattkantareller i dessa tider. Redan i måndags hittades en mördad jägare nedanför jakttornet. Idag hittades två förmodligen mördade jägare i skogen utanför Åmål.
Hemkommen ifrån skogen med ett par kilo svamp. Ingen älgjägare så långt ögat nådde. men för säkerhets skull höll jag mig nära skogsvägarna och iklädd röd jacke.
Inte vet jag om de gått för dagen eller skjutit sin kvot, hoppas det sista så man kan röra sig fritt i naturen igen.
Från nyhets-sajt:
“De mördade älgjägarna hade kvävts till döds med blandade svampar som tryckts ner i luftvägarna. En enda röra av kantarell, soppar, taggsvamp och tickor hade bildat en gröt som luften inte kunde passera. Vid kropparna hittades en korg med olika fack, en kniv med borste, samt ett exemplar av “Skogens svamp”. Vid offren hittades en lapp där en organisation som kallar sig “Svamp-plockningens vänner!” tar på sig dådet. Inga förövare är funna, de tros ha flytt till Kreml. Förmodligen hade de en taggsvamp i sidan till offren. Det kan med andra ord vara risk-fyllt att jaga.”
;-)
Jakt/fiske, pengar, religion och kärlek är de främsta orsakerna till mord och stridigheter, sägs det…...
Lena m:
Nu är det ju fritt fram igen, men till nästa år - går du ut efter “kontorstid” lär det inte vara någon fara, jakten brukar avslutas då nån gång.
Men allvarligt talat, du har inte funderat på att du kanske stör om du går ut på dagen? Jag vet att vi har allemansrätt i Sverige (och den ska vi vara mkt rädda om), men det handlar om en enda vecka om året, kan vi inte få vara ifred i skogen då?
En stor anledning till att älgjaktsveckan även i dessa tider är en så... eh… “stor happening” är att många tar ledigt från arbeten för att jaga så effektivt som möjligt och därmed “slippa” jaga när det rör sig så många människor i skogen. Alla andra helger, när det jagas älg eller småvilt, delar vi gärna skogen med andra.
Hoffman
både jägare och svampplockare
Bäste Hoffmann!
Känner du till huruvida det finns säkerhetsavstånd på 4 km vid älgjakt?
Det har nämnts här på forumet och bode vara en bra tumregel för att hålla sig i säkerhet.
Säkerhetsavstånd till vad?
Bebyggelse? Inhägnade betesdjur? Allmän väg?
Vore intressant att veta.
Nä, den är inte slut.
Men det är så här att första veckan
har de flesta jägare semester och jagar hela veckan.
Nu kan man röra sej i skogen i alla fall på vardagarna.
Sen beror det ju på var du bor och vilken tilldelning jaktlaget har. Kanske har de redan jagat klart.
Bo E:
4 km är det avstånd som krävs för att man ska vara ABSOLUT säker från att träffas av en gevärskula.
Men det är inte så farligt som det låter, för att en kula ska komma så långt måste skottet gå i optimal vinkel (snett uppåt) och inte slå i något på vägen.
I verkligheten skjuts det aldrig så under älgjakten, man vill alltid ha ett gott kulfång - ett ytterligare skäl att sitta i jakttorn - och skjutsektorer används, precis som i lumpen, om det finns jaktkamrater, byggnader trafik o.d. i närheten.
En reflektion också: skulle man i södra Sverige använda 4 km som regel för att gå ut under älgjakten finge man nog gräva ner sig :-)
Ja, ett förtydligande kanske behövs.
Precis som påpekats är det olika hur länge man får och behöver jaga.
På mindre marker kan det vara tillåtet med endast tre dagars jakt.
På mindre marker kan det även vara en såpass liten tilldelning av djur att hela älgjakten klaras av väldigt snabbt, som i Lenas fall.
I större jaktområden, varav ett innehåller mina jaktmarker, krävs lite längre tid för att gå över hela markerna och fylla länsstyrelsens kvot (vilket vi inte gjort de senaste åren iaf, då skulle vi skjutit tomt).
Och som sagt, det är bara denna första, intensiva, vecka som vi vill ha för oss själva, resten av hösten måste vi kunna samsas.
Jag såg förresten en annan tråd, där det skrevs att man ju helt enkelt kunde fråga jägare man träffar på var det är OK att röra sig. Det är ju mycket bra, det är de andra som bara klampar ut, som vi vill vara utan den andra måndagen i oktober och resten av veckan.
Så skönt att träffa på folk som kan se myntets båda sidor!
När jag här tar upp en önskan som är i viss mån negativ för andra möts jag med respekt och intresse.
När jag tar upp samma sak med delar av min släkt tycker de att jag är dum i huv’et och hävdar sin egen rätt med stöd i allemansrätten….
Smörkniv i ene- det är inte fy skam! Men visst passar många på att plocka också. Mötte en jägare som var på väg från sitt pass och hade fulla famnen med gulisar, självklart ingenting att bära i! Men han talade om vart det fanns och att det fanns mer att hämta. Bra när man samsas i skogen!
Tack för svaret, Hoffmann!
Jag bor i Närke i mellansverige och jag förmodar att det är sunt förnuft som gäller då det inte verkar finnas några direkta regler för vad 4 km-gränsen sätts i relation till.
Men om jag går i marker med bebodda hus, betesdjur eller icke avstängda vägar inom syn- och hörhåll räknar jag med att det är lugnt.
Givetvis går man inte ut i områden med jakttorn under jaktperioden!
Har ganska bra koll på var dessa finns och håller mig därifrån nu.
Man bör även undvika att dra iväg ut i helt okända marker förstås!
Som kuriosa kan nämnas att jag i söndags gick sida vid sida med en älg som förirrat sig in i en beteshage vid Myrö Gård strax utanför Örebro.
Den gick upp på landsvägen precis framför en vägvisare med texten “Myrö kött & vilt” varpå den klev vidare på andra sidan vägbanan.
Där skulle en fotograf med bra objektiv ha kunnat få en riktigt kul bild!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.