0 429 visningar

10 svar

Penna m röd spets?

Brittis

11 okt 2006 kl. 14:26

Var si skogen med vovven idag! Det var en blandskog med mkt gran och gott om stinksvamp. Men dar var oxå gott om dessa vita svampar i form o storlek av en blyertspenna toppen var spetsig och röd, vad är detta för svamp? Alla var liggande längst marken.

0

Daniel Persson

11 okt 2006 kl. 14:38

Det är Mutinus caninus (Liten stinksvamp).

0

Brittis

11 okt 2006 kl. 22:55

Jaha! Hua vilken rälig skog jag hittade då!! Men där var gott om brunsopp, som jag sedemera skänkte till en pensionär, hon blev så glad! Det var det värt!

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 14:08

Det låter gåtfullt, undrar om det verkligen är en svamp.
Liten stinksvamp är det inte. Den är gul med först grön, sedan orange spets. Men möjligen rödfotad stinksvamp, som är skär med först grön sedan röd topp och växer i trädgårdar.

0

Daniel Persson

12 okt 2006 kl. 16:24

Hej Hans.
Varför krånglar du till det på detta viset? Visst är det Mutinus caninus (Liten stinksvamp).

Sök efter bilder på dess latinska namn på nätet så kommer du att få en mängd träffar, varav flera redan på första sidan har uttalat röd spets. Här är några länkar:

http://www.natur-lexikon.com/.../001/00014/fm00014.html

http://perso.orange.fr/champi.fc/gasteros/images/Mutinus_caninus.jpg

0

Daniel Persson

12 okt 2006 kl. 16:26

Sorry, den första länken blev visst förkortad. Här är förhoppningsvis rätt.

http://www.natur-lexikon.com/Texte/FM/001/00014/fm00014.html

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 18:18

Jag har också varit ute på nätet och tittat plus att jag tittat på mina egna bilder av M. caninus, tagna i Östanå i Roslagen och OK, den verkar kunna ha lite mer rödorange topp. Men jag krånglar inte, jag är noggrann. Beskrivningen i inlägget låter ändå osannolik för M. caninus. Den ska växa i ädellövskog, helst vid bok och Brittis talar om blandskog med mycket gran. Men OK, otroligt är det inte. I så fall är det en nyhet för vetenskapen.

0

Daniel Persson

12 okt 2006 kl. 19:08

Ja, det där med ädellövskog har jag fått anledning att ifrågasätta varje gång jag hittat liten stinksvamp.

Sist jag hittade den var i söndags, och även den gången stod den i en skog där planterad gran dominerade stort. Det lustiga var att varenda ex (ca 10 st sammanlagt) låg ner, precis som Brittis skriver.

Jag har hittat den 2 gånger tidigare i samma typ av skog. Första gången jag hittade den var det minst 40 meter till närmaste levande lövträd. Kanske en egen art, eller så är de gamla rönen om ädellövskog felaktiga.

0

Tony S

12 okt 2006 kl. 21:45

Jag har gjort samma erfarenhet som du Daniel, och alltså hittat liten stinksvamp i granskog vid flera tillfällen. Man kan nog förmoda att det vuxit exv. bokskog på dessa platser tidigare, och att svampen kan hålla sig vid liv i den nya biotopen ganska länge, om det ligger stubbar och rötter kvar i marken. Granskogarna jag har gjort fynden i har nog inte varit äldre än tjugofem år.
Kan tillägga att Bon anger även barrträdsplanteringar som växtplats.

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 22:30

OK. Jag ger mig. Nya rön.

0

Hans

Brittis

13 okt 2006 kl. 03:06

Måste ju tillägga att blandskogen bestod av just bok och gran!! Fanns ngn mkt lik bild bland de som Daniel skickade med! Svampkroppen var vit som vit på alla och toppen eller spetsen var riktigt lysande röda, plus att alla låg längst marken! Den dgn när man inte längre har ngt nytt att lära, må vara oss alla långt borta! :o) Tack för alla inlägg, och tack DAniel för supporten, utan* :o)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone