Det är ju så underbart!
Har precis avnjutit en svampsoppa på biskopsmössa, trattisar, nejlikbroskskivling, citrongul slemmis, sotvaxskivling. Det var SÅ GOTT!! Lite vitlök och scharlottenlök, grädde och mjölk, salt och peppar. Med jordärtskockeklämma som tillbehör. Yummi!
Till er som är tveksamma till biskopsmössan - var inte det, värm upp svampen i pannan (som med de flesta andra svampar), vätska ur den, i med smör och bryn väl. Då försvinner ev gifter. Den doftar och smakar ljuvligt!
Soppan värmer fint en sådan här sval höstdag.
VÄRST VAD DU ÄR BRA PÅ SVAMP SOM KAN SÄGA ATT EV.GIFTER I HATTMURKLA FÖRSVINNER NÄR DU LAGAR TILL DEN, OK ATT LAGA TILL GYROMITRA INFULA, MEN ON DU HAR EN gYROMITRA AMBIGUA, HUR GÖR DU DÅ. TROTS ATT JAG HÅLLIT PÅ MED SVAMP I ÖVER 30 ÅR KAN JAG INTE MED SÄKERHET SKILJA DESSA ÅT UTAN MIKROSKOP, MEN LYCKA TILL, DU KANSKE KLARAR DET MEN LURA INTE ANDRA
OK!
Nu har jag kollat med mina “säkra” källor (vänner som är erfarna svampplockare). Det VAR Gyromitra Infula som jag plockat. Och tillagat (men inte i någon mängd, utan i blandning med annan svamp och efter förvällning).
Skönt. Tack till Klas, som naturligtvis har rätt, OM MAN INTE ÄR SÄKER SKA MAN INTE CHANSA!
Utöver vissa svampars giftighet, kan jag känna stor oro över de olika arternas upptag av tungmetaller, cesium och andra miljögifter. Men, jag hanterar detta med att inte äta speciellt mycket svamp och hoppas att jag inte får i mig någon farlig/skadlig mängd av ovanstående. Men, finss det några riktlinjer annat än måttfullhet? Vet någon mer om detta?
Trots första nattens frost (inatt) så ja, mina smultron, smulbär och jordgubbar blommar igen. Miljonklockorna på verandan har inte vissnat och min doftkrasse har precis börjat blomma (men jag planterade den ganska sent förvisso). Ja, tiden tycks vara ur led. Jag bor, som sagt, i Västerbotten.
jag har försökt leta i registret, men hittar ingen rubrik som är så och som jag skrivit.
jag et att det finns många svampar som jag tycker är ätliga, där min uppfattning inte delas av alla. men du får väl berätta vilken art det var så jag kan erkänna eller dementera
nu har jag hittat det, det är jag som skrivit det, den är enligt uppgift jättegod, men den är även dödligt giftig vilket jag inte skrev , trodde alla visste det.
Jag kände en man som fasten att han visste att svampen var dödligt giftig lagade till den och tuggade och spottade ut. han sa att den var så god att han helst velat svälja den och äta mer.
Anledningen till att han smakade på den var att han ville ha reda påvarför människor förväxlade den med champinjoner.
obs. jag skrev inte att den var ätlig, bara att den är god
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.