0 440 visningar

30 svar

Höst!!!!

Eva

11 okt 2006 kl. 16:44

Det är ju så underbart!
Har precis avnjutit en svampsoppa på biskopsmössa, trattisar, nejlikbroskskivling, citrongul slemmis, sotvaxskivling. Det var SÅ GOTT!! Lite vitlök och scharlottenlök, grädde och mjölk, salt och peppar. Med jordärtskockeklämma som tillbehör. Yummi!
Till er som är tveksamma till biskopsmössan - var inte det, värm upp svampen i pannan (som med de flesta andra svampar), vätska ur den, i med smör och bryn väl. Då försvinner ev gifter. Den doftar och smakar ljuvligt!
Soppan värmer fint en sådan här sval höstdag.

0

Nina

11 okt 2006 kl. 17:38

Oj, jag tycker det låter vanskligt, man kan ju förväxla den med giftig hattmurkla. Men om man ändå tar den, bör man inte köra avkokning innan man tillreder?

0

Charina

11 okt 2006 kl. 17:39

Här är ingen höst.. Jag badade i går ;)

0

cicki

11 okt 2006 kl. 17:47

med kepsen på!

0

Charina

11 okt 2006 kl. 17:55

Ja faktiskt *ASG*
Hade ju knövlat in mitt långa hår där under så att det inte skulle bli vått ju ...
Bara keps ;))

0

cicki

11 okt 2006 kl. 18:00

skogstokig var det!

0

Charina

11 okt 2006 kl. 18:07

Ja *L*

0

EVA

klas jaederfeldt

11 okt 2006 kl. 18:58

VÄRST VAD DU ÄR BRA PÅ SVAMP SOM KAN SÄGA ATT EV.GIFTER I HATTMURKLA FÖRSVINNER NÄR DU LAGAR TILL DEN, OK ATT LAGA TILL GYROMITRA INFULA, MEN ON DU HAR EN gYROMITRA AMBIGUA, HUR GÖR DU DÅ. TROTS ATT JAG HÅLLIT PÅ MED SVAMP I ÖVER 30 ÅR KAN JAG INTE MED SÄKERHET SKILJA DESSA ÅT UTAN MIKROSKOP, MEN LYCKA TILL, DU KANSKE KLARAR DET MEN LURA INTE ANDRA

0

EVA

12 okt 2006 kl. 12:36

DU bor inte i Västerbotten va?
:)

0

Eva

12 okt 2006 kl. 12:38

Nejdå, det ska räcka med att värma upp dem, förvälla, dem i stekpannan innan tillagning. Värmen “dödar” det gifitga ämnet - om sådan finnes. Idag mår jag bara bra, så så värst gifitgt kan det inte ha varit. :) Men, jag håller med. Man ska ju inte chansa om man är osäker.

0

EVA

Eva

12 okt 2006 kl. 12:41

Oj, jag ber om ursäkt!!
På riktigt. Jag visste inte att det var så farligt. Men, jag måtte haft tur. Jag har allt hår kvar, tänderna ser bra ut och ja, jag känner mig frisk och kry.
Ska kanske försöka ta bort mitt inlägg…
Tack, och tack för alla BAUTA versaler!

0

Höst!!!! Eller?

Tina Nordberg

12 okt 2006 kl. 12:53

Är tiden ur led ? Läste i ortstidningen igår att någon hittat blommande smultron. Såg i tisdags lingonblommor vid min svamptur. Såg dock varken jägare eller älgar.
Har någon mer hittat “vårtecken”?

0

EVA

Eva

12 okt 2006 kl. 13:02

OK!
Nu har jag kollat med mina “säkra” källor (vänner som är erfarna svampplockare). Det VAR Gyromitra Infula som jag plockat. Och tillagat (men inte i någon mängd, utan i blandning med annan svamp och efter förvällning).
Skönt. Tack till Klas, som naturligtvis har rätt, OM MAN INTE ÄR SÄKER SKA MAN INTE CHANSA!
Utöver vissa svampars giftighet, kan jag känna stor oro över de olika arternas upptag av tungmetaller, cesium och andra miljögifter. Men, jag hanterar detta med att inte äta speciellt mycket svamp och hoppas att jag inte får i mig någon farlig/skadlig mängd av ovanstående. Men, finss det några riktlinjer annat än måttfullhet? Vet någon mer om detta?

0

Höst!!!! Eller?

Eva

12 okt 2006 kl. 13:04

Trots första nattens frost (inatt) så ja, mina smultron, smulbär och jordgubbar blommar igen. Miljonklockorna på verandan har inte vissnat och min doftkrasse har precis börjat blomma (men jag planterade den ganska sent förvisso). Ja, tiden tycks vara ur led. Jag bor, som sagt, i Västerbotten.

0

Lena M

12 okt 2006 kl. 13:11

Ja, man kan undra om det är höst. Jag har också smultron ute och pärlhyacinter har kommit upp och fortfarande luktärtersom blommar. Förmodar att det bara knäpper till och sedan går det fort.

0

Höst!!!! Eller?

Tina Nordberg

12 okt 2006 kl. 13:12

Glömde att plommonträdet hos min syster i Västerås blommade för ett par veckor sedan.

0

Höst!!!! Eller?

Eva

12 okt 2006 kl. 13:26

Oj! Jag vet inte hur många gånger per år detta händer, men mina nejlikbroskskivlingar har kommit 3-5ggr. På samma ställe.
Man undrar ju..

0

Höst!!!! Eller?

Marita L

12 okt 2006 kl. 18:13

Mina nejlikbroskskivlingar kommer också upp eftersom. Vi har haft frost de tre sista nätterna.
Ur led är tiden, eller…..

0

Tina

Birgitta D

12 okt 2006 kl. 22:48

I småland plockade jag blåklockor, prästkragar och rödklöver förra veckan. Nu blommar tussilagon.

0

Höst!!!! Eller?

Nina A

12 okt 2006 kl. 23:06

min smultronplanta blommar än…
den liksom slutade aldrig blomma, och dessutom hittar jag fina röda smultron en gång i veckan än :)

träden verkar följa tiden dock, lönnarna fäller _alltid_ i oktober
skönt det :)

0

Höst!!!! Eller?

Göran H

21 okt 2006 kl. 11:16

Den här gynnaren hittade jag bredvid en blomrabatt. Normalt växer där bara smultron. Vet att det finns många blomkunniga på forumet. Om det nu är blomma.

0

Höst!!!! Eller?

Lena M

21 okt 2006 kl. 12:13

Japansk lykta med stor sannolikhet! Perenn, om några år har den spridit sig och du har många. Du kan ev. gräva upp den och sätta på ett mera lämpligt ställe , om du tycker att den står tokigt till.

0

Klas jaederfeldt!!!!

Elisabeth Jansson

21 okt 2006 kl. 13:02

Vem skrev att en viss svamp var god under rubriken Är den inte vacker. Jag vill inte tala om vilken svamp det var, och jag hoppas fortfarande att det inte var du som skrev.

0

Göran H

Evus

21 okt 2006 kl. 13:21

Jag håller med Lena M, jag tror också att det är Japansk lykta.

Jätte dekorativa.

0

Japansk lykta

Nina T

21 okt 2006 kl. 13:48

Jo visst är det en Japansk lykta, eller Judekörs som den också heter.
Den är fantastisk att torka, står sen fint och lyser upp i vinter..

0

Höst!!!! Eller?

Göran H

21 okt 2006 kl. 15:11

Då säger vi Japansk Lykta = blomma och den är perenn. Tack för svar. Undrar hur den kom hit.

0

elisabet jansson

klas jaederfeldt

21 okt 2006 kl. 17:23

jag har försökt leta i registret, men hittar ingen rubrik som är så och som jag skrivit.
jag et att det finns många svampar som jag tycker är ätliga, där min uppfattning inte delas av alla. men du får väl berätta vilken art det var så jag kan erkänna eller dementera

0

Till klaes

Gunilla

21 okt 2006 kl. 17:30

Inlägg av Maria B 060819(skriv vacker i sökfunktionen).Bild på vit flugsvamp.

0

Klas jaederfeldt!!!!

Elisabeth Jansson

21 okt 2006 kl. 17:54

Se Gunillas inlägg. Före mitt!

0

vit flugsvamp

klas Jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 01:10

nu har jag hittat det, det är jag som skrivit det, den är enligt uppgift jättegod, men den är även dödligt giftig vilket jag inte skrev , trodde alla visste det.
Jag kände en man som fasten att han visste att svampen var dödligt giftig lagade till den och tuggade och spottade ut. han sa att den var så god att han helst velat svälja den och äta mer.
Anledningen till att han smakade på den var att han ville ha reda påvarför människor förväxlade den med champinjoner.

obs. jag skrev inte att den var ätlig, bara att den är god

0

vit flugsvamp

vigörsomvivill

22 okt 2006 kl. 07:57

Och så klagas det på att man använder gul före kantarell.
Diskutera istället god framför vit flugsvamp!
Ytterligt slarvigt om man anser att alla benämningar och ickebenämningar skall vara en hjälp för oss oerfarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone