Jag använder en gammal fönsterram som jag har nitat fast myggnät på. Denna ram hänger jag mellan två stolar. Häll upp svampen och bred ut den ordentligt. Svampen får luft från båda håll. Torkar väldigt snabbt. Lägg sedan svampar i plastburkar men en del kan du stöta i mortel och lägga på glasburk och använda som smaksättning i såser. OBS glöm ej att lägga tidningar på golvet under ramen!!
Då skulle jag få ha 1200 fönsterrramar eller så. Har plockat oändliga mängder trattisar flera dagar i sträck.
Jag breder ut dem på tidningar på golvet i lillrummet, och ställer in en fläkt på ganska hög värme, typ +30 och stänger dörren.
Vad jag inte har klurat ut är om fönstret -ett finns! - ska vara öppet eller stängt. Ska den fuktiga varma luften vädras ut eller??
Jordan
Det går utmärkt att lägga en stor hög oxå på fönsterramen men då får man röra om med handen lite då o då. Lägga på tidn. går bra men man får byta dem eftersom de blir fuktiga och då möglar svampen. Har prövat oändligt många olika sätt att torka och den utan värme ger bäst resultat tycker jag. Lycka till med svampplockningen. Visst är det ett häääärligt nöje!!
Själv byggde jag en ram av gamla dörrfoder och spände på myggnät över. La tidningspapper under och på med bordsfläkten. Har faktiskt lyckats torka de 36 l trattkantareller vi fått tag på. Plockade i måndags idag är allt nästan helt torrt. Har visserligen fyllt på lite pö om pö men efter ca 3 h har jag kunnat lägga på 8 liter till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.