0 307 visningar

13 svar

Kul att fota :)

Totte

11 okt 2006 kl. 23:38

Tog med mig kameran i dag när vi var ute på tur i skogen. testade lite olika sätt att fota o här är några av resultaten o jag e nöjd :)

0

Mamma Mu

12 okt 2006 kl. 00:40

Bra kort!  Visst är det kul att fota, speciellt naturen och svampar!

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 13:48

Har du trixat med färgerna i dina experiment? Om inte ser det ut att kunna vara den mycket sällsynta oranga kantarellen - Cantharellus friesii. Kantarell är ju gul.

0

Totte

12 okt 2006 kl. 14:03

Nej jag har inte trixat något de var så oranga i färgen, svampen har jag kvar färsk än, ska jag ta nya foton eller…

0

Totte

12 okt 2006 kl. 14:23

Nya foton

0

Eva

12 okt 2006 kl. 14:42

Dom är så fina att det vattnas i .. ögonen! Grattis till fyndet. Nyfiken på vart/hur det såg ut där du hittade dem?

0

Totte

12 okt 2006 kl. 14:51

Tack om det nu är Orange kantarell om det var så du menade :)

Jag har lagt in raporten under rapporter matsvamp kika där.

Det var ganska öppen skog, ett ljust parti med lövträd med inslag av tall om jag kommer i håg rätt jag kikade lite på första bilden vad som låg på marken :)

Kanske Ina eller H-G kan hjälpa mig vad det var för slags skog?

Jag gjorde tydligen ett verkligen menat glädjetjut när jag fann dem iallafall enligt H-G :)

0

Eva

12 okt 2006 kl. 15:11

Ja, det var precis så jag menade. :) Jag är helt ny här så jag ska kika runt lite under rapporter och andra fina flikar.
Tack för tipset.

Kanske det inte har så stor betydelse vilken skog de växer i. Det är ju så himla varierande. Jag bara funderar över färgen..
:)

/Eva

0

Totte

12 okt 2006 kl. 15:24

Ja då har du mycket bra information att hämta här på denna siten.

Sedan angående färgen så var det så oranga, får se om Hans v E säger något mer om detta.

Du kan som sagt var titta under rapporter o sedan har du databasen där du hittar jätte mycket bra info + bilder för att inte tala om ordlistan den är bra o sist men inte minst på första sidan finns massa matnyttigt att hämta…tips o råd, svampnyckel…

Lycka till!

0

Hans v E

12 okt 2006 kl. 18:32

Nä, jag har inget mer att säga i fallet. Det är anmärkningsvärt och borde rapparteras till ex.vis “Artportalen” om det är orange kantarell. Så vi får se om någon annan kan bekräfta eller dementera.

0

orange ?

Birgitta F

12 okt 2006 kl. 19:22

Vore kanske bra om ni tog denna till en egen tråd.
Väldigt nyfiken blev jag , är dom väldigt små och spensliga Totte ?

0

klas jaederfeldt

12 okt 2006 kl. 19:53

om man tar den lite av ditt blåstick, samt ökar ljuset lite så stämmer dina kantareller med vanlig kantarell, sorry hans jag tror inte det är något märkvärdigt

0

Referens

Totte

12 okt 2006 kl. 21:11

Hej!

Ja det intressant att se vad ni tycker.

Jag har tagit nya foten med Svampbokens färger som referens. I verkligheten är de inte så bleka som Klas bilder visar utan de är verkligen oranga tycker jag i alla fall. Några exemplar var små o spensliga o något ex var lite större o kraftigare.

0

Bra Klas

Hans v E

12 okt 2006 kl. 21:50

Jag har heller aldrig varit säker på friesii men om man tar bort blått borde de väl bli ännu mer åt rött. Blått neutraliserar ju rött. Men du har rätt, de fick mera normal kantarellfärg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone