0 7090 visningar

25 svar

sånger om svampar, svampplockning, lyckan att vara i skogen, etc

Theresa WQ

12 okt 2006 kl. 08:39

Hej, alla trevliga svampletare!
Ursäkta att jag kommer med en ovanlig fråga till er alla. Idag bakade jag älgar av pepparkaksdeg, som jag tänker ta med till Tyskland.:) Tänkte på älgjakten, som gör att jag rör mig mycket försiktigt i skogen. Tänkte på tyska sånger och folkvisor om skogen och jakten och jaktlyckan.
Försökte sedan kommer på liknande svenska sånger - men där gick jag bet. Inte heller min man kunde komma på en sång - i och för sig är han Göteborgare och kan massor om havet.
För att inte tala om sånger om svampplockning, känslan att vara i skogen, etc. Jag känner till förstås tre: Har du sett herr kantarell…, man ska inte trampa på svampen…, Jag vill bor i en svamp annars får jag kramp…..

Nu kommer min fråga till er: Finns det sånger som beskriver jakten, älgjakten, skogen och dess liv, känslor inför jakten, svampplockning, upplevelser i skogen, etc. på svenska? Kan ni skriva ner de - kanske de två första radena? 
Jag är tacksam för alla svar, från norra, medel och södra Sverige.
Tack så mycket från en gammal musiklärare

0

c

12 okt 2006 kl. 08:42

Har du sett Herr kantarell

0

Plocka svamp

Irene A

12 okt 2006 kl. 09:12

Kom med, nu ska vi gå ut på tramp…:
http://www.kb.se/manadsbild/2005/sep_1.htm

0

Stället

Irene A

12 okt 2006 kl. 09:15

Jag vet ett ställe där skogen dräller av kantareller…

http://www.lasseeriksson.se/Stallet.html

0

Stället

Gunnel

12 okt 2006 kl. 09:23

Och det finns miljoner av champinjoner.

0

Susanne E

12 okt 2006 kl. 10:12

Visor för små barn:
HOPPE, HOPPE HARE
Hoppe, hoppe, hare satt och mumsa bär. Klappa´sig på magen -det var gott det där! Fram smyger räven, tänkte hoppe ta -Men hoppe, hoppe hare hoppar ju så bra!
Skuttar in i skogen, till en mossig sten. Stannar för att vila sina trötta ben. Ugglan flyger högt ifrån sitt bo…stackars hoppe hare -aldrig får han ro!

I ETT HUS I SKOGEN SLUT
I ett hus i skogen slut, liten tomte tittar ut. Haren skuttar fram så fort, knackar på dess port. -Hjälp, ack hjälp, ack hjälp nu mej, annars skjuter jägarn mej. -Kom, ja, kom i stugan in, räck mig handen din.

Rikgitg spännande och dramatiskt för en treåring!

0

Bo Reyer

12 okt 2006 kl. 10:16

Jag vill Bo i en svamp, annars får jag kramp…..... Trazan och banarne.

0

Kapten Hammock

12 okt 2006 kl. 10:26

“Champinjon” av vad-hon-nu-heter. Finns bl.a. med i “Den silvriga barnkammarboken”.

0

Bo Reyer

12 okt 2006 kl. 10:32

Kan du vissla Johanna… Jag tänker på makan till KJ.

0

cicki

12 okt 2006 kl. 13:48

0

Susanne E

12 okt 2006 kl. 13:57

Klassiska hyllningar till naturen:

Vintern rasat ut bland våra fjällar…
Nu grönskar det i dalen fam…
I sommarens soliga dagar…
En vänlig grönskas rika dräkt…
Ut i vår hage där växa blåbär..
Öppna landskap…

0

Tina Nordberg

12 okt 2006 kl. 14:11

Nu var du klurig Bo.

0

sång om jakt

Irene A

12 okt 2006 kl. 14:39

Vi har skjutit en gök, ko-ko,
med luftvärnskanon,
så alla fjädrarna rök, ko-ko,
i stor explosion…

0

sång om skog

cicki

12 okt 2006 kl. 15:02

Mors lilla Olle

0

sång om skog

Marie1

12 okt 2006 kl. 18:32

James Hollingworth, alltså James & Karin Har ju en hel massa sånger om skog, djur o natur i deras skivor Djurens Brevlåda. Min favvo är “Kristina Kantarell”, som börjar..
Här är Kristina Kantarell
hon är min stuvning ikväll
Och där står Fårtickorna
de små rara småflickorna
- Sen fortsätter sången och beskriver både ätliga o oätliga sorter.
Ser jag en Kantarell så börjar jag genast nynna på denna fina sång!

0

svampplockaren

Birgitta F

12 okt 2006 kl. 18:37

tramp tramp tramp
jag plockar svamp svamp svamp
se vad det dräller av kantareller
tramp tramp tramp
jag måste bocka mig ner och plocka
tramp tramp tramp

Robert Karl-Oskar Broberg / Skiva : Längta efter kärlek 1966-67

0

Marie1

12 okt 2006 kl. 18:38

Ser just att man kan provlyssna på Hollingworths sida, som cicci länkade till!
Här är texten:
Här är Kristina Kantarell
Hon är min stuvning i kväll
och där är fårtickorna
dom små rara småflickorna

Här är min stora passion
Det är en snöbollschampinjon
Och där en fin Karl-Johan
En riktigt hederlig svamp.

Här är en oätlig sort
Den ska jag genast slänga bort
Han heter Svavelmusseron
Och är en farlig person.

Text & Musik
James Hollingworth
Karin Liungman

0

Theresa WQ

13 okt 2006 kl. 08:44

Tack alla ni som svarade.
DEt var ju betydligt fler svampsånger än som jag kände till! Kul!
Men ni kanske märkte också att det är mest barnsånger det handla om, (här kommer “forskaren” fram.). Det handlar om att lära känner, vad är vad, vad växer var. Sedan kommer de roliga sångerna.  Och Susanne E. du nämner några klassiska hyllningar till naturen, inte specifik till skogen.
De äldsta stammar väl från Alice Tegnér (Mors lille Olle) och är daterade 1890 och framåt.
Folkvisor blev uppmärksammade från början av 1800-talet med nationalstatens framväxt. Man ville framhäva nationens egenart och själ och började sig då att intressera för vad folket sjöng, berättade, etc.
Nu blev ju svampätandet först aktuellt med K.-J. Bernadotte, så vit jag har förstått. Det kunde stämma väl överens med att det först senare finns låtar om svampplockning, då huvudsakligen för barn.
Men jag är ändå förvånad. Finns ingen sång om jakten? I Tyskland finns många sånger om jägaren och skogen och jaktlusten.
Beror de på att det inte finns “jägaryrket”, anställda “skogsmästare” i Sverige? Eller att gemen folk inte fick jaga, bara adeln - men det var väl länge, länge sedan. Vanligtvis sjunger man ju om det som man gör - jag menar folkvisorna. Det finns mest om havet och sjömanslivet, landbruket och den öppna landskapen, alla festligheter, vallflickorna, etc.
Jag funderar fortfarande. Har någon lust att fundera med mig - också om det lämnar det rena svamptemat?

0

en parentes..

Birgitta F

13 okt 2006 kl. 10:16

Första hösten vi bodde här i Bohuslän och jag blev helt “skogstokig” av svamputbudet i skogarna , jämfört med polcirkeln , så förärade mig mina barn med Robert Karl Oskars låt “svampplockaren”.Kan inte säga annat än att den definitivt fastnat i mitt huvud + att nästan varje gång jag kommer hem med min korg så sjunger någon i familjen den…......

0

Irene A

13 okt 2006 kl. 10:42

Ja Theresa, sånger om jakt är nog lite tabu i Sverige, hellre något man gör narr av - som i Ulf Peder Olrogs “Vi har skjutit en gök” (fast den var väl närmast ironisk mot militären).

Naturen, och speciellt skogen, är något som sitter djupt i själen hos oss svenskar, men jakt ses av många som en hädelse mot naturen och skogens invånare, och något som inte hör hemma där - absolut inget man gör för att det är roligt! Skulle det ha gjorts sånger som hyllar jakt och jaktupplevelser, hade de inte blivit populära bland allmänheten.

0

Kapten Hammock

13 okt 2006 kl. 10:49

“Och bonden han körde till furuskog
hejom-fejom-falerallera
Där sköt han en kråka som satt och gol
hejom-fejom-fallerallera”

0

Maya K.I.

13 okt 2006 kl. 10:57

Kommer bara ihåg några rader av två älgvisor.Kanske nån annan kan fylla i resten.Hur ska jag göra för att komma över vägen, jag har stått här och väntat flera veckor och alla bilarna dom bara kör förbi.
Man skjuter myggor, man skjuter flugor, man skjuter ...., man skjuter duvor, man skjuter allting som rör sig, ibland så händer det att man skjuter en älg.

0

Maya K.I.

13 okt 2006 kl. 12:03

Visa nr.två tror jag att Thore Skogman har gjort.

0

sånger om jakt

Stella

13 okt 2006 kl. 16:42

Attans vad svårt det var att komma på... Är jägmästare och vi har en diger sångartradition och mycket om jakt/skog men jag tror att de flesta sånger är “hemmabyggen”. Den enda som jag kommer att tänka på med jakttema är “Sissi från Lasså” (kan det vara Dan Andersson?) men den är ju så förtvivlat sorglig när haren skjuts…

Du har nog rätt, det är inte många sånger som handlar om jakt!

0

sånger om jakt

Theresa WQ

15 okt 2006 kl. 10:41

Hej Stella!
Ursäkta, jag var inte på nätet ett tag.
Det är precis sådana “hemmabyggen” jag vill komma åt. Du vet, ofta vet man inte vid sådana sånger vem som har gjort vad.
Dessutom kan jag inte tänka mig - med tanke på alla snaps- och dryckesvisor att vi här i Sverige som jag har upplevt ett så sångglad folk, sitta tillsammas efter jakten och inte sjunger.
Snälla Stella, hur bär jag mig åt för att komma åt dessa hemgjorda sånger? Finns de nedskrivna? Har någon samlat de?
Se här, musik och politik har varit i det förflutna nära sammaknuten. Det skulle vara intressant att kolla när det blev lite, tja, kanske generande att sjunga om jakten? För att människan har alltid jagat och sådana sånger skulle kunna inordnas under arbetssånger. Skulle det vara roligt att få ett litet smmlarhäfte med sådana sånger? Givetvis också med en svampavdelning.
Finns det någon på svampguiden med samiskanknytning? Finns det där fler sånger om fjällen, jakten, skogen, renarna, vargen, etc?
Min dator kommer att kopplas om - så jag är inte nåbart förrän på fredagen igen.

0

Morgan

15 okt 2006 kl. 22:11

Majas Alfabetssånger…

C: Här har jag letat i flera timmar
nu är jag trött så jag så trött att jag tror att jag svimmar
Och massor av barr har jag fått i skon,
men i korgen finns bara en champinjon.

För övrigt en skiva som alla barn (och vuxna) borde ha att lyssna på!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone