Hej, tänkte för första gången i mitt liv plocka kantareller. Är det någon som har tips på något bra ställe i Stockholmstrakten där man kan hitta lite kantareller? De är ju enklast att identifiera så det är väl lämpligast att börja med dessa…
He he… Lite som att fråga om du kan få använda någons bankkonto.. ;-)
Köp någon översiktskarta och kolla vart det kan tänkas finnas skog. Packa mackor och kaffe, kompass, svampkorg (inte plastpåse), kniv och t.ex. en brödpensel sedan är det bara att ge sig ut och leta. Sannolikheten att hitta Kantareller minskar med närheten till lämplig plats att parkera bilen.
Det finns gott om skog neråt Nynäshamn och upp mot Vallentuna.
Hej Sandra…
Kantarellerna hittar du överallt, skulle jag vilja säga.
Jag brukar gå upp på höjder, gärna där det växer lite glest, gärna i soligt läge…det ska alltså vara högt, växa såndär grå “julmossa”
Men det är ingen regel, i början av augusti hittade jag MASSOR med finfina stora kantareller under hasselbuskar skogarna kring Farsta
Ja gär relativt ny på det här med svampplockning. Något som givit mig 100% träff på kantareller i mina trakter är att gå in på http://www.lantmateriet.se , söka upp mina hemtrakter på kartan, leta reda på kullar med blandskog och sedan ta mig dit. Södervända sluttningar med gles blandskog har gett mig mest svamp ...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.