0 897 visningar

4 svar

Kantareller i Stockholmstrakten?

Sandra

17 aug 2004 kl. 16:26

Hej, tänkte för första gången i mitt liv plocka kantareller. Är det någon som har tips på något bra ställe i Stockholmstrakten där man kan hitta lite kantareller? De är ju enklast att identifiera så det är väl lämpligast att börja med dessa…

0

Jens Forsberg

18 aug 2004 kl. 14:10

He he… Lite som att fråga om du kan få använda någons bankkonto.. ;-)

Köp någon översiktskarta och kolla vart det kan tänkas finnas skog. Packa mackor och kaffe, kompass, svampkorg (inte plastpåse), kniv och t.ex. en brödpensel sedan är det bara att ge sig ut och leta. Sannolikheten att hitta Kantareller minskar med närheten till lämplig plats att parkera bilen.

Det finns gott om skog neråt Nynäshamn och upp mot Vallentuna.

0

Lina

19 aug 2004 kl. 15:07

Hej Sandra…

Kantarellerna hittar du överallt, skulle jag vilja säga.
Jag brukar gå upp på höjder, gärna där det växer lite glest, gärna i soligt läge…det ska alltså vara högt, växa såndär grå “julmossa”

Men det är ingen regel, i början av augusti hittade jag MASSOR med finfina stora kantareller under hasselbuskar skogarna kring Farsta

0

Anders

19 aug 2004 kl. 18:48

Ja gär relativt ny på det här med svampplockning. Något som givit mig 100% träff på kantareller i mina trakter är att gå in på http://www.lantmateriet.se , söka upp mina hemtrakter på kartan, leta reda på kullar med blandskog och sedan ta mig dit. Södervända sluttningar med gles blandskog har gett mig mest svamp ...

0

Magdalena

22 aug 2004 kl. 21:10

Ta dig en bit utanför stan. Bussen till Norrtälje kan vara ett tips. Gå av där det ser ut att vara mycket skog. Det funkar! Har även hört att det finns bra ställen bortanför Drottningholm på Ekerö. Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone