De växte på gräsmattan under en stor oxel.
Jag tror att de små är samma som den stora, de växte bredvid varandra, och de små är rynkade i hatten, det ser man med lupp.
Foten är ihålig och är vitaktig nedtill.Tyvärr gick den stora sönder i foten när jag lyfte upp den!
Vilken vaxskivling?
Det finns ett flertal vaxingar som inte är helt lätta att skilja åt på bild.
Kantarellvaxingen har veckad hattkant som ditt fynd, men skivorna borde varit mer nedlöpande för att det skulle kännas rätt.
Doftade den något? Kanske är varken honungs- eller vitlöksvaxing otänkbara.
Hej!
Jag glömde skriva att vaxskivlingen doftade inget, honungsvaxskivlingen har jag också i gräsmattan likaså kantarellvaxskivlingen.
Den här skilde sig i färgen för att vara en honungvaxskivling.
Nu har jag läst mer i litteraturen som jag har och tror att det är Hygrocybe Reai har smakat på den och den är mycket bitter, finns det någon mer som är det?
Jag har minst 10 vaxskivlingar i vår gräsmatta och jag blir lika irriterad varje år när jag inte har namn på dem.
Finns det någon bra bok om vaxskivlingar tror att det finns en dansk bok är det svårt med danska språket när det gäller svamp?
Tysk litteratur har jag.
Tacksam för svar!
Den danska boken om vaxingar finns utgiven på engelska också om du tror att du känner dig mer hemma med det.
http://www.tanglohse.dk/svampetryk/svampetryk.htm
Här finns allt som den danska svampföreningen säljer - här finns mycket intressant att välja på.
Vilken intressant gräsmatta du måste ha! Då finns väl inte bara vaxskivlingar i den, kanske små fingersvampar, noppingar och jordtungor också?
Hej!
Tack för svaren danska är nog inte så svårt och den var inte så dyr heller.Hur många vaxskivlingar fanns det beskrivna i boken?
Är de lika i sporerna.
Jag mikroskoperar inte men vänner till mig gör det.
I min gräsmatta finns ängsfingersvamp, noppingar är jag inte intresserad av, men det finns, jättetrattskivling, i grannens gräsmatta finns Clavaria vermicularis maskfingersvamp och Clavaria fumosa rökfingersvamp, olika sorters champinjoner.
I en annan grannes gräsmatta finns en stubbe av lärk där det växer stubbsopp. se inlägg och bild på intressanta fynd.
Tack än en gång!
47 arter av släktet Hygrocybe beskrivs + några varieteter. Boertmann slår gärna ihop arter som vissa andra har delat upp. Exempelvis räknar han toppvaxing, Hygrocybe conica, som en art, men nämner några varianter av den i texten.
Sporskillnaden mellan arterna är ofta svår att urskilja, genom att variationen inom arterna är ganska stor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.