Hej!
Bra info får du om du går in i databasen här på siten, söker på svart trumpetsvamp under svenska namn, jag har själv aldrig lyckat att hitta dem tyvärr:(
Du kan även söka på tidigare inlägg här på forumet skriv då bara svart trumpet så kommer tidigare inlägg, de är många kan jag lova.
Lycka till!
Min erfarenhet, och där jag har hittat mest svart trumpetsvamp är i slänter med blandat barrskog och ett och annat lövträd.
De kan vara svåra att uptäcka, men hittar man på dem brukar det finnas ganska mycket på samma ställe. Här i Nyköpingstrakten har det varit ett bra år.
Nu blev jag nyfiken, eftersom jag aldrig hittar några, är marken mossig eller är det vid torrare partier du hittar?
Norrsida?
Där är det ju oftare lite fuktigare än på andra ställen.Kanske växer dom ner mot mossar, som den röda trumpetsvampen?
Jag är snart knäckt eftersom mitt största mål denna säsong är att hitta denna luring, men hittar bara en massa kantareller & rödgul trumpetsvamp när jag är ute!
Helena A, du lyckliga, jag var hos min syster i Söderköping i helgen, och läste för ett tag sen i en tråd att “ut mot Mem” finns det massor men Kji fick jag, inga Svarta Trumpeter denna helg heller, life sucks!
Men 4 liter kantareller fanns det!
(Klen tröst, det hade jag kunnat plocka hemma)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.