0 290 visningar

11 svar

Svart Trumpet

Hasse Johansson

12 okt 2006 kl. 21:34

Har sett i rapporterna att alla hittar mängder med Svart trumpetsvamp.
Bor lite söder om Borås, var finns dom, var trivs dom?

0

Totte

12 okt 2006 kl. 22:44

Hej!

Bra info får du om du går in i databasen här på siten, söker på svart trumpetsvamp under svenska namn, jag har själv aldrig lyckat att hitta dem tyvärr:(

Du kan även söka på tidigare inlägg här på forumet skriv då bara svart trumpet så kommer tidigare inlägg, de är många kan jag lova.

Lycka till!

0

Hasse

Jocke

15 okt 2006 kl. 17:22

Hej
Jag känner din frustration att inte hitta Svart Trumpetsvamp, letar som en tok överallt runt Borås men hittar ingenting.Kan den vara påhittad?

0

Svart trumpetsvamp

Morgan

15 okt 2006 kl. 19:15

Min erfarenhet, och där jag har hittat mest svart trumpetsvamp är i slänter med blandat barrskog och ett och annat lövträd.
De kan vara svåra att uptäcka, men hittar man på dem brukar det finnas ganska mycket på samma ställe. Här i Nyköpingstrakten har det varit ett bra år.

0

lena M

15 okt 2006 kl. 19:31

Hos Helena tror jag !
Jag har haft två ställen som har tynat bort, i ungskog med gran. Men vad jag förstått växer de i hassellundar. Finnas att köpa av bättre lottade, om man känner att DE vill jag bara ha. Du kan fråga på forumet om du inte hittar några.

0

Morgan

Jocke

15 okt 2006 kl. 19:38

Nu blev jag nyfiken, eftersom jag aldrig hittar några, är marken mossig eller är det vid torrare partier du hittar?
Norrsida?
Där är det ju oftare lite fuktigare än på andra ställen.Kanske växer dom ner mot mossar, som den röda trumpetsvampen?
Jag är snart knäckt eftersom mitt största mål denna säsong är att hitta denna luring, men hittar bara en massa kantareller & rödgul trumpetsvamp när jag är ute!

0

Helena A

15 okt 2006 kl. 19:40

Ha, ha!!!
Ja här i Sörmland har det varit väldigt gott om dom.
Fast de håller på och avtar nu.
Plockade bara några stycken idag.
Mina har jag plockat bland hassel och även i blandskog.

0

Lena m

Jocke

15 okt 2006 kl. 19:43

Jag trånar efter Svart Trumpet, men köpa dessa är utanför min värdighet.Ska det bli några så ska jag hitta dem själv, det är ju själva grejen…

0

Jocke

15 okt 2006 kl. 19:49

Helena A, du lyckliga, jag var hos min syster i Söderköping i helgen, och läste för ett tag sen i en tråd att “ut mot Mem” finns det massor men Kji fick jag, inga Svarta Trumpeter denna helg heller, life sucks!
Men 4 liter kantareller fanns det!
(Klen tröst, det hade jag kunnat plocka hemma)

0

Jocke

Helena A

15 okt 2006 kl. 19:59

Jo, i år har vi verkligen varit lyckligt lottade vad det gäller svart trumpet.
Men vem vet nästa år kanske de går till i dina trakter.
Ge inte upp!!!!

0

Helena A

Jocke

15 okt 2006 kl. 20:04

Liten bild kanske, om du har, på Svart Trumpet, ville bara fråga….

0

Helena A

Helena A

15 okt 2006 kl. 21:28

Sorry!!!!!
Jag har tyvärr ingen digitalkamera annars skulle jag ha tagit bilder på den.
Allra helst den där gången när hela bagaget på bilen var full av såna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone