Hej!
Ibland läser jag att det hittats olika svampar vanliga o mindre vanliga här på forumet. I bland mängder i bland enstaka svampar.
Men hur är det med att lägga in dem på rapporter?
Där kan man se vad som hittas ute i vårt avlånga land när o var så att säga, men ser utveckling i landet.Spännande!
Så jag vill slå ett slag för att skriv in era fynd under rapporter efter att de förhoppningsvis blivit artbestämmda här på forumet! :)
Hej Eva!
Gå in under rapporter i vänstra menyn, välj länken “lämna din svamprapport”, sedan fyller du i ditt namn o de fält som följer under, svårare är det inte:)
Själv brukar jag inte fylla i lokalbeskrivning om jag inte måste för lite hemliga platser vill man ha eller? ;)
Och när du fyllt i allt klickar du på knappen registrera din rapport, klart.
Hoppas det går bra.
God afton, Totte!
Jo, jag lyckades tillslut. Under sällsynta. Men jag var inte speciellt hemlig ha ha.. Förresten luktade den gröna svampen inte så gott. Så jag känner inte att jag behöver hålla den speciellt hemlig.
Tack för all hjälp Totte, nu har jag verkligen börjat frossa på den här sajten. I’m hooked! ;)
Tycker att receptsidan skulle behöva någon form av register. Jag får ont i ögonen av att leta recept. Förövrigt verkar allt “guld”.
Visst e de kul att kuska runt o läsa på denna site, den är otroligt informativ!
Jag har gett ett förlag till Micke att göra någon sort indelning på receptsidan eller en sökfunktion som finns på forumssidan o på rapport sidan, hade blivit lite lättare att hitta vad man söker efter då. Det kanske är på gång vad vet jag.
Har du kollat in första sidan, där finns svamptips o en rubrik som heter “för dig som vill veta mer om….” inte så dumt att läsa in sig på.
Ha det gôtt
Hej Eva!
Kul att du gillar hemsidan och jag hoppas du kommer trivas och blir stamgäst här.
Jag såg din rapport om den gröna levermosskålen. Om du inte har några invändningar så kommer jag att plocka bort den. Jag är övertygad om att artbestämningen är felaktig om den är gjord enbart utifrån Hans kommentar på din bild i det här inlägget:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=30877&fnr=1
Eller är det ett annat fynd som du rapporterade?
Grön levermosskål är en sällsynt skålsvamp som bildar små fruktkroppar på levermossor:
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Mniaecia_jungermanniae.html
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Mniaecia_jungermanniae2.html
På din bild finns ingen sådan mossa utan jag ser två svampar, förmodligen skinnticka, som har blivit gröna gissningsvis p.g.a. av en algpåväxt.
Hoppas du inte tar illa upp. Jag försöker bara hålla koll för att minimera felaktiga rapporter, speciellt när det gäller sällsynta arter.
Vänliga hälsningar
/Webbmaster
Hej Michael!
Jag tar absolut inte illa upp. Det är bara bra att du rensar, jag gick enbart på Hans kommentar samt Tottes vink om rapportering. Visst kände jag mig lite “viktig” när jag hittat en sällsynt sort (speciellt som rookie), men jag anade nog att det var en skinnticka som färgats, eftersom det fanns liknande som var röd/bruna precis i närheten.
Vad är det man säger? Berömmelsen är flyktig?
Jo, jag kommer att trivas här.
Kan man bli medlem eller på något annat vis få hänga med på svampplockarturer när man besöker Stockholm? Jag är nere ca 2ggr/månad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.