Hej ! Kul , just trattkantareller beter sig hel-knasigt i microvågsugn. Detta oavsett om dom är tillagade eller inte. Har funderat på detta men nästan glömt bort det.Blixtar och dunder… Slutade helt enkelt använda micron för rätter med trattkantarell i.
(Tung)metallerna har ingenting med saken att göra! Metaller finns i svamp, men som joner - inte i fast “metallisk” form! Microvågorna sätter fart på vissa polära bindningar i molekylerna och svängningarna ger upphov till friktionsvärme! I synnerhet vattenmolekylen och bindningarna mellan syret och väteatomerna ger upphov till denna effekt!
Hi, hi var tvungen att prova. Stack ut efter jobbet och plockade tre trattisar och slängde in i mammas micro (så att inte min skulle brinna upp) och drog igång. Och dom fick totalfnatt därinne. Hoppade runt och till slut började den ena nästan brinna och då började mamma skruva på sig så jag fick avbryta mitt experiment. Jag trodde också, som Tommy att det var ett skämt allting. Skummigt.
Det finns fantastiskt mycket roligt man kan göra med en micro.
Prova att köra en cd-skiva där eller vik folie som ett dragspel och sätt in. Ett mycket bra alternativ till nyårsfyrverkerier.
Har provat det mesta som skall vara skadligt för micron men den har funkat ändån, men det kan lukta lite illa i den….
Åh vad glad jag blir för alla förslag…undrar bara om mamma blir lika glad. Och för er som undrar varför jag inte testar i min egen micro så är det för att jag just fått den i present av…just mamma. Så det är bättre att förstöra hennes :)
Fler tips tas gärna emot, jag har massor av tid över för att testa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.