0 2517 visningar

22 svar

Mikrad svamp

Ted T

13 okt 2006 kl. 09:21

Vet någon varför det började blixtra som tusan i mikron då vi försökte torka trattkantareller i den i helgen? Kan det bero på att den var plockad i Nynäshamnstrakten, med tanke på raffenaderierna och tungmetaller etc?

0

Lisa

13 okt 2006 kl. 09:24

Kan inte svara på frågan men har fått till svar här på forumet att man INTE kan torka svamp i micron för då blir den kokt inte torkad.

0

Trattkantarell och micro

Birgitta F

13 okt 2006 kl. 10:22

Hej ! Kul , just trattkantareller beter sig hel-knasigt i microvågsugn. Detta oavsett om dom är tillagade eller inte. Har funderat på detta men nästan glömt bort det.Blixtar och dunder… Slutade helt enkelt använda micron för rätter med trattkantarell i.

0

Trattkantarell och micro

chris

13 okt 2006 kl. 10:29

Är sannorlikt så då det alltid finns tungmetaller i svamp

0

Trattkantarell och micro

Ted T

13 okt 2006 kl. 11:14

...det lustiga är ju att jag vet då ingen annan mat i mikron som får den att bete sig som om man slängt in en foliebit samtidigt…men det gäller alltså specifikt trattkantareller…?

0

Trattkantarell och micro

Birgitta F

13 okt 2006 kl. 11:30

I mitt fall var det exakt så , enbart med trattkantarell blev det blixtar + att svampbitarna hoppade skyhögt

0

Trattkantarell och micro

Nina A

13 okt 2006 kl. 11:33

fast blixtrade gjorde inte min mat, däremot beter sig både trattkantarell och även mina champinjoner på burk så att de “poffar” och sprätter som popcorn om de blir för varma

låter onekligen intressant, ska ta och testa idag!

0

Trattkantarell och micro

Ted T

13 okt 2006 kl. 12:58

Okej, måste bryta för helgen - tack för alla svar!

0

chris

Kenneth

13 okt 2006 kl. 14:22

(Tung)metallerna har ingenting med saken att göra! Metaller finns i svamp, men som joner - inte i fast “metallisk” form! Microvågorna sätter fart på vissa polära bindningar i molekylerna och svängningarna ger upphov till friktionsvärme! I synnerhet vattenmolekylen och bindningarna mellan syret och väteatomerna ger upphov till denna effekt!

0

Tommy K

13 okt 2006 kl. 15:52

Chris´förklaring låter rimlig och vetenskaplig.
Men var inte hela frågan ett skämt från början???

0

Mandelmassa (OT)

Stella

13 okt 2006 kl. 16:46

Mandelmassa har jag varit med om att det har blixtrat i micron med, kan det finnas nåt samband?

0

Totalfnatt

Cicci

13 okt 2006 kl. 22:42

Hi, hi var tvungen att prova. Stack ut efter jobbet och plockade tre trattisar och slängde in i mammas micro (så att inte min skulle brinna upp) och drog igång. Och dom fick totalfnatt därinne. Hoppade runt och till slut började den ena nästan brinna och då började mamma skruva på sig så jag fick avbryta mitt experiment. Jag trodde också, som Tommy att det var ett skämt allting. Skummigt.

0

Totalfnatt

Birgitta F

13 okt 2006 kl. 22:45

hi hi cicci….varför tror du jag inte skrev en rad om det för 2 år sedan…trodde min micro var fnattig
( typ så går det när man köper micro på jula )

0

Trattkantarell och micro

Steve

13 okt 2006 kl. 23:24

Lägg en ring med vindruvskärnor på en tallrik, ringen kan vara som en 5-krona i diameter, lägg dom 1-3 mm isär. Kör det i mikron och njut av fyrverkeriet.

0

Trattkantarell och micro

Cicci

15 okt 2006 kl. 22:36

Nu kommer mamma bli helt tokig men jag mååååste ju bara testa det här med vindruvekärnorna också. Förlåt mamma, jag köper en ny micro om jag pajar din…..
...o du Birgitta, trot eller ej men mammas micro är köpt på just…Jula :)

0

humulus

15 okt 2006 kl. 22:43

Man kan få (o)trevliga effekter om man försöker mikra ägg. Det beror på att ångtrycket blir för stort så ägget exploderar. Kan det finnas strukturer i trattkantarell (och druvkärnor) som ger samma effekt???
/humulus

0

Jula....

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 22:44

hehe cicci

0

Förlåt mamma

Cicci

15 okt 2006 kl. 22:45

Jag blir galen…nu måste jag ju prova att micra ägg också. Gud vad det här forumet är kul. Nu får ni inte komma med mer förslag på vad man kan micra för jag har inte pengar till en ny miro.

0

lilla my

16 okt 2006 kl. 08:32

hehehe… min micro är köpt på coop (billig billig) och den gör lite konstiga ljud å så oxå när jag kör svamp i den… så det var inte bara jag som hade det problemet, alltså!

0

Cicci (förlåt i förväg till dig OCH din mamma)

Eva K

16 okt 2006 kl. 10:19

Min son stoppade en glödlampa i ett glas vatten i micron och lampan började lysa.
Det var kul.
(fy vad busigt av mig att nämna det för dig Cicci)

0

Cicci

16 okt 2006 kl. 11:09

Stackars mamma säger jag bara….
Glödlampor är nog mer än vad hennes micro klarar :)

0

Affe

16 okt 2006 kl. 20:34

Det finns fantastiskt mycket roligt man kan göra med en micro.

Prova att köra en cd-skiva där eller vik folie som ett dragspel och sätt in. Ett mycket bra alternativ till nyårsfyrverkerier.
Har provat det mesta som skall vara skadligt för micron men den har funkat ändån, men det kan lukta lite illa i den….

0

Cicct

16 okt 2006 kl. 22:12

Åh vad glad jag blir för alla förslag…undrar bara om mamma blir lika glad. Och för er som undrar varför jag inte testar i min egen micro så är det för att jag just fått den i present av…just mamma. Så det är bättre att förstöra hennes :)
Fler tips tas gärna emot, jag har massor av tid över för att testa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone