Hej!
Sök på “sälja” på forumets första sida så hittar du massor av inlägg om just detta.
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=s%E4lja&fnr=1
bent, vissa lagar är så korkade att de enbart är till för att brytas mot. 5000 kr gränsen i sverige är en. i danmark där jag bor, plockar svamp och säljer svamp är det helt förbjudet att sälja vare sig bär eller svamp somman plockar i skogen. så jag har förmodligen böter och eller fängelse på g om jag blir avslöjad. därtill är det också förbjudet att gå utanför vägar och stigar i privata skogar. men vem skall så plocka svampen i den skog som ägs av en privatstiftelse som jag plockar i?? troligtvis ingen. då hade mer än 100 kg kantareller ruttnat bort varje år !
givetvis har jag inte den minsta tanke på att betala skatt på intäkten.
lika lite har jag en tanke på att betala tv licens.
i statstv konceptet ligger bl a att myndigheterna skall kunna förmedla viktig info till medborgarna, och då skall man givetvis inte behöva betala för att få denna info. en annan sak med tvlicens. lika tokigt som att vara tvingad till att betala för en dagstidning varje dag fast man gott kan klara sig med gratistidningar.
ursäkta offtopic inslaget i detta
ursäkta off topic biten i detta inlägg, och hoppas att det inte stöter någon mer än de som älskar tv licensen…..och som tycker det är bra att fina kantareller ruttnar bort !
Fy vad korkat. Vissa lagar kan man uppelva som korkade, det håller jag med om, de kanske tom är korkade i någon sorts objektiv mening. Därför kan vi ju skatta oss lyckliga som lever i en demokrati och kan påverka lagarna. Men att själv bestämma vilka lagar man ska följa och inte följa, ja du hör ju själv, var ska det slutar… som avgående statsråd.
det finns en länk som jag tyvärr inte hittar just nu om mossiga lagar som finns fortfarande gäller. Exvis i Danmark får man bara framföra motordrivet fordon om någon går framför och viftar med en röd flagga. På Irland är det tillåtet för polisen att pinka i rännstenen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.