0 1016 visningar

10 svar

Sälja trattkantareller?

Maria

13 okt 2006 kl. 09:27

Hej

Är det någon som vet vart man kan sälja trattkantareller?
Min morsa är pensionär och gillar att plocka, men jag skulle vilja veta om det går att sälja?

Hoppas jag får hjälp av er.

Mv.
Maria

0

Totte

13 okt 2006 kl. 09:30

Hej!

Sök på “sälja” på forumets första sida så hittar du massor av inlägg om just detta.
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=s%E4lja&fnr=1

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 09:31

Här i Gästrikland finns uppköpare, de annonserar i dagspressen. Likaså kan ni höra med er mataffär. Ser att de säljer för 100:- kg här. Som säljer kanske ni får hälften ?

0

Maria

13 okt 2006 kl. 09:37

Hon frågade i matbutiker förra året och de sa att de bara köpte från grossister?!
Men hon bor i Örebro och det kanske är annorlunda där.

0

Britt Nilsson GBG

13 okt 2006 kl. 22:10

Det finns folk som kontaktat restauranger direkt o fått sålt sina trattisar. Men priset vet jag inte.

0

Marie

14 okt 2006 kl. 22:47

Jag har sålt till lokala krogar.
Har efter denna dag sålt 116kg på en vecka och fått i hop 6960kr extra.
Jag får 60kr/kg
Lycka till

M.v.h Marie

0

Bengt Sandh

15 okt 2006 kl. 01:05

Marie, jag förutsätter att du betalar skatt för allt som överstiger 5.000:-. Det är lag på det. Om du inte gör det så är du välkommen som kandidat i den borgerliga regeringen där svartlöner verkar vara snarare regel än undantag.

0

per d

15 okt 2006 kl. 10:16

bent, vissa lagar är så korkade att de enbart är till för att brytas mot. 5000 kr gränsen i sverige är en. i danmark där jag bor, plockar svamp och säljer svamp är det helt förbjudet att sälja vare sig bär eller svamp somman plockar i skogen. så jag har förmodligen böter och eller fängelse på g om jag blir avslöjad. därtill är det också förbjudet att gå utanför vägar och stigar i privata skogar. men vem skall så plocka svampen i den skog som ägs av en privatstiftelse som jag plockar i?? troligtvis ingen. då hade mer än 100 kg kantareller ruttnat bort varje år !
givetvis har jag inte den minsta tanke på att betala skatt på intäkten.
lika lite har jag en tanke på att betala tv licens.
i statstv konceptet ligger bl a att myndigheterna skall kunna förmedla viktig info till medborgarna, och då skall man givetvis inte behöva betala för att få denna info. en annan sak med tvlicens. lika tokigt som att vara tvingad till att betala för en dagstidning varje dag fast man gott kan klara sig med gratistidningar.
ursäkta offtopic inslaget i detta
ursäkta off topic biten i detta inlägg, och hoppas att det inte stöter någon mer än de som älskar tv licensen…..och som tycker det är bra att fina kantareller ruttnar bort !

0

vissa lagar är så korkade att de enbart är till för att brytas mot.

Danne

15 okt 2006 kl. 22:46

Fy vad korkat. Vissa lagar kan man uppelva som korkade, det håller jag med om, de kanske tom är korkade i någon sorts objektiv mening. Därför kan vi ju skatta oss lyckliga som lever i en demokrati och kan påverka lagarna. Men att själv bestämma vilka lagar man ska följa och inte följa, ja du hör ju själv, var ska det slutar… som avgående statsråd.

0

Karln har en poäng

H-G

16 okt 2006 kl. 00:27

Ang Pers inlägg
Känns närpå omoraliskt att svamp skall stå och ruttna bort. Än värre kantarell. Våra lagar baseras på något djupare, nämligen moral.

Hade vi bara lagarna som ledtråd i tillvaron skulle vi nog ligga rejält risigt till…

0

Karln har en poäng

cicki

16 okt 2006 kl. 17:16

det finns en länk som jag tyvärr inte hittar just nu om mossiga lagar som finns fortfarande gäller. Exvis i Danmark får man bara framföra motordrivet fordon om någon går framför och viftar med en röd flagga. På Irland är det tillåtet för polisen att pinka i rännstenen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone