Idag var jag och hämtade massor av svarta trumpeter som jag har haft is i magen nog att låta stå kvar och växa till sig…och som de vuxit! Har aldrig i mitt liv sett så stora, helt perfekta trumpeter, ojojoj, helt sjukt stora faktiskt. Ska skicka in bild när kameran kommer hem. Är såå lycklig!
Grattis!
Jag skulle vilja dela med mig av ett trupetminne. Förra hösten var jag ute med mor & far och min son i en urhärlig skog här uppe i Västerbotten. Vi brukar hitta litervis av trattisar och ibland vanliga kantareller där. Stolt fjällskivling har också påträffats. Hur som helst. Denna dag var lite annorlunda. Sonen var trött och rastlös och började gå omkring och välta ruttna småträd och tjata om att åka hem. Lite trist, för själv kan jag spendera dagar i sträck i skogen, men detta är inget som färgat av sig på honom. Vi sätter oss att fika och titta, andas och njuta (i alla fall vi vuxna) och sitter lite längre än vanligt. När vi reser oss för att fortsätta plockandet ställer sig min pappa med ryggen mot oss och sträcker ut armarna och utropar: Nämen, ha ji sett!! Där, framför honom och upplyst av solstrålarna som letar sig fram mellan träden över mossa och barr, finns en hel äng med svart trumpetsvamp. Ett riktigt “halleluja moment”. Till och med sonen var road, en stund.
Verkar vara grymt mkt av all svamp i år!! Ett riktigt svampår :).
Det jag undrar är dock var du bor när de skulle kunna få växa till sig?
Jag hittade också svart trumpet i år (—-första gången) men tyckte nog att de var så stora som det går och på gränsen till överklara. Jag bor i sthlm-trakten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.