0 303 visningar

5 svar

två timmars

Lena M

13 okt 2006 kl. 13:31

rundvandring gav hur mycket trattkantareller man ville ha och fortfarande mycket kantareller.
Några svampar fotade jag och undrar : är nr 1 blågrön kragskivling ? Saknade ring och det fjälliga utseendet på foten som ärggrön kragskivling har.
Nr 2 ; en toppig beige svamp med glesa skivor som växte i en barrhög och sist den söta lilla tomteröda med röd fot och glesa lj.gula skivor, växte i mossan vid en sten.

0

Irene A

13 okt 2006 kl. 14:37

Den gröna bör vara grön trattskivling, en väldoftande sak.

Nästa tycker jag liknar rynkhätta, men Michael känner igen dom där hättorna bättre.

Den tredje skulle kunna vara bitter vaxskivling, Hygrocybe mucronella, om den har bitter smak och vidvuxna skivor. Om skivorna är nedlöpande är det mest sannolikt kantarellvaxing, Hygrocybe lepida.

0

Michael Krikorev

13 okt 2006 kl. 15:36

Håller med Irene, första bilden föreställer grön trattskivling. Den har en god doft som påminner om kumarin/anis.

Svamparna på den andra bilden är en hätta (Mycena) men jag tror inte det är rynkhätta, snarare klorhätta (M. leptocephala) eller närstående. De gråaktiga hättorna är många och svårbestämda och kräver mikroskopering om man ska ha en chans att ge dem ett namn. Klorhättan har en tydlig nitrös doft (påminner om klor eller som avgaserna från etanolbussarna i innerstan). Den “äkta” klorhättan är nästan aldrig rent grå utan har ofta mer eller mindre inslag av brunt i hatten vilket stämmer ganska bra med dina ex.

Mer info:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/leptocephala2.htm
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/leptocephala.htm

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 16:10

Tack för det !
Grön trattskivling köper jag, för den smakade bra och luktade gott.
Rynkhättan varken sniffade eller luktade på, tyckte den var rolig med sin toppiga mitt. Och den tredje är varken det ena eller det andra. Vidvuxna, fria, glesa skivor men ingen bitter smak. Finns det någon fler art som är så röd ?

0

Tony S

13 okt 2006 kl. 17:04

Bild 3 ser ut att vara mönjevaxing.

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 17:34

Där tror jag att du träffat ” mitt i prick “.
Det är bra att ni experter har olika områden som är extra intresserade av kan, på så vis blir vi verkligen hjälpa.
Tack till alla !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone