rundvandring gav hur mycket trattkantareller man ville ha och fortfarande mycket kantareller.
Några svampar fotade jag och undrar : är nr 1 blågrön kragskivling ? Saknade ring och det fjälliga utseendet på foten som ärggrön kragskivling har.
Nr 2 ; en toppig beige svamp med glesa skivor som växte i en barrhög och sist den söta lilla tomteröda med röd fot och glesa lj.gula skivor, växte i mossan vid en sten.
Den gröna bör vara grön trattskivling, en väldoftande sak.
Nästa tycker jag liknar rynkhätta, men Michael känner igen dom där hättorna bättre.
Den tredje skulle kunna vara bitter vaxskivling, Hygrocybe mucronella, om den har bitter smak och vidvuxna skivor. Om skivorna är nedlöpande är det mest sannolikt kantarellvaxing, Hygrocybe lepida.
Håller med Irene, första bilden föreställer grön trattskivling. Den har en god doft som påminner om kumarin/anis.
Svamparna på den andra bilden är en hätta (Mycena) men jag tror inte det är rynkhätta, snarare klorhätta (M. leptocephala) eller närstående. De gråaktiga hättorna är många och svårbestämda och kräver mikroskopering om man ska ha en chans att ge dem ett namn. Klorhättan har en tydlig nitrös doft (påminner om klor eller som avgaserna från etanolbussarna i innerstan). Den “äkta” klorhättan är nästan aldrig rent grå utan har ofta mer eller mindre inslag av brunt i hatten vilket stämmer ganska bra med dina ex.
Mer info:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/leptocephala2.htm
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/leptocephala.htm
Tack för det !
Grön trattskivling köper jag, för den smakade bra och luktade gott.
Rynkhättan varken sniffade eller luktade på, tyckte den var rolig med sin toppiga mitt. Och den tredje är varken det ena eller det andra. Vidvuxna, fria, glesa skivor men ingen bitter smak. Finns det någon fler art som är så röd ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.