0 288 visningar

14 svar

varför???

Karin

13 okt 2006 kl. 13:56

Jag har lagt trattisar på tork på tidningspapper här hemma men flera har blivit svarta o slemmiga och luktar illa. Varför?? är nybörjare på torknig av svamp

0

Eva

13 okt 2006 kl. 14:01

Dom måste få det luftigt. Det bästa är myggnät. Har du något myggfönster så bred ut svamparna på det (om du lägger det på ett bord eller mellan två stolar) eller trä dem på tråd. Mycket luft är receptet!

0

Nina

13 okt 2006 kl. 14:02

Eller om du har värmeslingor i golvet, lägg dem glest på tidningar så torkar de på en natt.

0

Karin

13 okt 2006 kl. 14:04

Tackar för svaren som kom snabbt! tyvärr har jag varken värmeslingor eller myggfönster! Bor ju i en trist vanlig lägenhet.

0

Eva

13 okt 2006 kl. 15:29

Trä dem då på tråd! Det ser ganska småläckert ut. Torkar på några dagar.

0

svampgunilla

13 okt 2006 kl. 15:53

Man kan ju alltid hjälpa till med en hårfön t.ex. eller om man har en annan fläkt av något slag.
Annars är risken stor, att du får slänga hela skörden, för det är ju inte så kul med halvrutten svamp….

0

Britt Nilsson GBG

13 okt 2006 kl. 16:06

Gör som Eva skriver. Har gjort ett inlägg om det förut. Gör detta varje år, gång efter gång under säsong (det rimmar)!! Alltid lyckat förfaringssätt. Lycka till.

0

Göran H

13 okt 2006 kl. 19:31

Köp en OHB Nordica, svamp och frukttork. Kostar i princip “nada”
och dina problem är över.

0

klas jaederfeldt

13 okt 2006 kl. 20:22

jag har berättat förut, gör en träram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en distanskloss 10 cm i varje hörna. lägg på dina svampar, gammal spis alla plattor på 1, nyare spis alla plattor mellan 2 och 3, torkar jättesnabbt, oc ingen svAmp blir rutten

0

klas jaederfeldt

13 okt 2006 kl. 20:22

jag har berättat förut, gör en träram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en distanskloss 10 cm i varje hörna. lägg på dina svampar, gammal spis alla plattor på 1, nyare spis alla plattor mellan 2 och 3, torkar jättesnabbt, oc ingen svAmp blir rutten

0

klas jaederfeldt

13 okt 2006 kl. 20:23

det är inte jag som stammar, det bara blev så

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 20:34

Åjo, erkänn Klas. Nu är du trött på alla våra töntiga frågor och kopplar av med ett klas rött ( eller vitt )
Men så är det att vara expert! Vänta bara tills jag satt mig in i alla tickor på ” tick CD-n, då kommer många frågor. Foton väntar!

0

Karin

18 okt 2006 kl. 14:03

TAck allihop för svaren nu ska jag testa lite av era ideer och hoppas på en bra skör ihelgen att torka!

0

Jo då, de ruttnar visst ändå...

Jordan

18 okt 2006 kl. 15:17

..och man ser det redan när man plockar. Vissa trattisar är blött svarta i kanten, uppenbarligen angripna av någon annan rötsvamp, och dessa trattisar torkar inte utan ruttnar. Jag går igenom torkningen dagligen och plockar bort de som ruttnat.
Jag har nätkorg med värmefläkt, så “riktiga” trattisar torkar på ett drygt dygn….

0

Brittis

18 okt 2006 kl. 18:58

Jag sätter ugnen på lägsta temperatur, stänger av, och sätter in svampen i den varma ugnen på galler med hushållspapper under, lämnar sedan ugnsluckan öppen ngn dm. Svamparna är torra på 1-2 dygn! Har aldrig fått ngn svamp rutten! Kanske för att de får en värmeskjuss i början!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone