jag har berättat förut, gör en träram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en distanskloss 10 cm i varje hörna. lägg på dina svampar, gammal spis alla plattor på 1, nyare spis alla plattor mellan 2 och 3, torkar jättesnabbt, oc ingen svAmp blir rutten
jag har berättat förut, gör en träram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en distanskloss 10 cm i varje hörna. lägg på dina svampar, gammal spis alla plattor på 1, nyare spis alla plattor mellan 2 och 3, torkar jättesnabbt, oc ingen svAmp blir rutten
..och man ser det redan när man plockar. Vissa trattisar är blött svarta i kanten, uppenbarligen angripna av någon annan rötsvamp, och dessa trattisar torkar inte utan ruttnar. Jag går igenom torkningen dagligen och plockar bort de som ruttnat.
Jag har nätkorg med värmefläkt, så “riktiga” trattisar torkar på ett drygt dygn….
Jag sätter ugnen på lägsta temperatur, stänger av, och sätter in svampen i den varma ugnen på galler med hushållspapper under, lämnar sedan ugnsluckan öppen ngn dm. Svamparna är torra på 1-2 dygn! Har aldrig fått ngn svamp rutten! Kanske för att de får en värmeskjuss i början!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.