0 386 visningar

25 svar

22 cm höga svarta

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 18:17

trumpetsvampar och hur många som helst över 15 cm…Helt otroligt i skogen idag :=)Jag har aldrig plockat så stora, fina fasta ex…de smakade ljuvligt!

0

Lena M

13 okt 2006 kl. 18:20

Kan jag väl aldrig tro ! skämt åsido, jag är bara avundsjuk, men grattis.

0

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 18:22

Det var helt sjukt! Vår kamera är fortfarande trasig, och i dag var det så tråkigt. Jag hade sparat ett ställe, eftersom min mor skulle komma och det fungerade…ingen hade rört dem sedan förra onsdagen och de var gigantiska!!!! Nu åker min mor hem med massor av svamp, å jag menar massor!!!!

0

Nina H

13 okt 2006 kl. 18:23

Var det på sluttningen där vi var???

0

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 18:27

Japp och nix…Hade ett specialställe till mamma, men i sluttningen var det hur många som helst över 15 cm :=9 Jag lånade korgar av grannen *skratt* skall du komma en sväng nästa vecka???

0

Nina H

13 okt 2006 kl. 18:42

Ååååh! Jag önskar verkligen. Få se om jag får ha bilen, det vore härligt. Jag fick två stora syltburkar o en honungsburk i torkat skicka av de vi hittade! Bara trumpeter alltså.

0

Olle

13 okt 2006 kl. 18:43

Jag har också hittat jätte stora ex. En del börjar ruttna, men det fanns en hel del fina.

Har aldig sett så stora förut.

Kanin år för de svarta trumpeterna, men det är sämre med de rödgula.

0

Olle

13 okt 2006 kl. 18:44

“Kanon” skulle det vara ;o)

0

Lycka!

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 19:09

Det finns gigantiska svampar i år :=) Nina, hör av dig när det passar, men senare i veckan är nog bäst “svampmässigt” :=)

0

Lena B

13 okt 2006 kl. 20:08

Anette !

Du gör mig bara såååååå avundsjuk !

0

Annette Landin

14 okt 2006 kl. 11:09

Du får ta och komma upp hit å plocka lite svamp :=)

0

19x15 i Tyskland

Annika Eriksson

15 okt 2006 kl. 22:23

..de vi hittade i Tyskland denna vecka gick inte heller av för hackor, cirkus 17-19 höga och 10-12 i hattdiameter..

0

19x15 i Tyskland

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 08:56

Jag måste fixa min kamera!!!! Visst är det kul när de inte bara är stora, utan oxå smakar helt korrekt!

0

19x15 i Tyskland

Johanna

16 okt 2006 kl. 13:58

Vilken lycka! Är dödsavundsjuk eftersom jag inte hittat några svarta trumpeter här kring Wiesbaden där jag bor sedan ett par år. Hemma i Småland hittade jag i hasseldungar men här har jag som sagt inte haft någon lycka ännu. Det ser ut som bokskog i bakgrunden, är det där du hittat dem? Och får man fråga lite näsvist var i Tyskland?
Jakten går vidare… Jag tröstar mig med att ha hittat ett finfint trattkantarellställe som jag helt ensamt skördar. Tyskarna häromkring (de är många i skogen), promenerar helt enkelt förbi (!).
Fortsatt “fångstrik” svamphöst önskar

0

Christian Nilson

16 okt 2006 kl. 14:04

Samma här - hittade svarta stjärngossestrutar som var mellan 15-25 cm höga- aldrig sett så stora

0

Homburg Pirmasens

Annika Eriksson

16 okt 2006 kl. 14:12

..sydvästra Tyskland, Homborg, Området Pirmasens. Direkt efter byn Windsberg, uppe på kullen i riktning mot nästa by Gerbach, så har du en bokskog till höger med en lång alle och en vägbom alldeles i början där man kan parkera. Precis mitt emot så har du utsikten ner mot bondgården i dalen. Gå ungefär 50-100 m in i allen ta ner till höger i sluttningarna så hittar du “byst” med trumpeter.

0

Glömde allébilden

Annika Eriksson

16 okt 2006 kl. 14:14

....

0

Lena B

16 okt 2006 kl. 18:52

Nästa år blir det nog ett par semesterdagar i september-i Åkersberga !

Nästan så jag skulle kunna flytta dit när jag läser om alla svarta trumpeter som finns där.
Vilken typ av skog är det där de växer Anette ?

0

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 19:00

De här sista höga växte i en slänt som var klädd med mossa. Mossan växte på gamla döda träd, så det knastrade och brakade när man gick. Träden är ek, hassel och barrskog. Det är gammalskog…påminner massor om Högaliden…vet du var det är??? Det är motionsområdet väster om Hjo, du svänger vänster i rondellen vid Statoil, mot korsberga, sen är det vänster igen vid Högaliden/motionsspår, några kilometer till och sen kommer en perkeringsplats…parkera och knalla ut i skogen. Där finns alltid taggsvamp & fråticka…det växte det här oxå, samt klubbsvamp…trattkantareller mm…jag åker till Hjo v 44…då ska jag plocka trattkantareller till min mor i massor :=) De andra har jag hittat i lövskog mitt i gammalskog…

0

Lena B

16 okt 2006 kl. 19:05

Förra helgen knallade jag runt i en sån skog en hel dag för jag var säker på att hitta dem men icke då...
Det var en gammal skog med Ek, Hassel och barrträd. Precis som det ska vara.
Kanske är det jag som inte kan se dem !
Men rod-gula trumpeter har jag hittat i oändlighet och även tagit med mig vänner o bekanta som har plockat och det finns ändå mängder kvar. Bifogar en bild på röd-gula-trumpet-stället.

0

22 cm höga svarta....

Birgitta F

16 okt 2006 kl. 19:57

...har jag precis beställt av en snubbe från stockholm , på en jobbrelaterad mässa i Göteborg…Han skulle fråga sin svampplockande fanatiske vän hur det stod till med trumpeten….

Har gett upp att hitta någon i Bohuslän , verkar som det inte finns några alls i området i år…är så nyfiken på hur de ser ut och smakar

0

22 cm höga svarta/Lena B

Christian Nilson

17 okt 2006 kl. 09:45

Det finns enorma mängder kring Huddinge /Haninge oxå- bara men hittar dem- i år verkar det vara ngt speciellt , jag har hittat jättar på samma ställen där jag brukar plocka trattisar där de aldrig funnits förr men i är kryllar det av dem

0

Glömde allébilden

Johanna

17 okt 2006 kl. 15:17

Annika! Otroligt generöst att i detalj dela med dig av ditt trumpetställe - tusen tack!!! Vad fint det ser ut och dessutom ‘byst’ (underbart småländskt uttryck!!) med svarta trumpeter - kan inte bli bättre. Det ligger dessutom inte mer än 1 1/2 timme med bil från oss så jag hoppas att kanske kunna ta mig dit i helgen. Får se vad maken säger. Extra plus då det ser barnvagnsvänligt ut. Lillkillen på 8 veckor måste ju börja i tid…
Tack än en gång!

0

barnvagnsvänligt

Annika Eriksson

17 okt 2006 kl. 20:03

Johanna, kul att ni har så “nära”, barnvagnen är helt ok att skjuta efter den långa allén, däremot så är det inte åkvänligt på sidorna..ha en trevlig helg..:-)...

0

Återväxt

Olle

17 okt 2006 kl. 21:12

Jag har kollat mina ställen efter jag hittade “mina” bjässar.
Men det verkar som att där vi varit tidigare i år, är det nästan tomt.

Det verkar som att ska man ha stora trumpeter får man ha is i magen och lämmna dom till de har växt till sig och hoppas på att ingen hitta dom före, eller att inte frosten tar dom.

Är det någon som vet hur det är med återväxten?
Kommer det bara en skörd?

0

Återväxt

Nina H

17 okt 2006 kl. 21:39

Jag har tre små ställen i “min” skog. På ett ställe möglade allt för någon månad sedan Idag hittade jag till min glädje några nya där. På ett annat ställe har det också kommit nya, men på det tredje stället är det helt tomt. Jag har sagt det förr; svampar är nyckfulla. Och inte läser de mykologihandboken heller!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone