0 2694 visningar

3 svar

Tallskog - bra eller dåligt??

MVH / Klas L.

23 aug 2004 kl. 14:47

Har sett i flera tidningsartiklar att tallskog är sämsta stället att hitta svamp. Dom påstår att väldigt få svampar trivs med tall. Samtidigt läser jag i svampböcker att många matsvampar som det står:“växer med tall”. Det här är ju helt motsägelsefulla uppgifter?! Jag blir milt uttryckt förvillad! Finns det någon som kan bringa lite klarhet i denna fråga är jag tacksam.

0

Irene

23 aug 2004 kl. 16:23

Bra att du ifrågasätter tidningsartiklarna, de ska alltid tas med en nypa salt. Jag ser däremot inget motsägelsefullt i det du skriver. Tidningarna har ju rätt i att ren tallskog innehåller färre matsvampsarter än t.ex. granskog och blandskog, dessutom är de tallskogar som helt saknar inslag av gran eller lövträd, ofta magrare och torrare och därmed svampfattigare, framför allt tidigt på säsongen. Barrblandskogen är därför oftast mer givande.
Men vill man plocka arter som är bundna till tall, som tallblodriska, sandsopp eller goliatmusseron, är det förstås tallskog (eller barrskog med större inslag av tall) man ska söka sig till.

0

Annika Eriksson

23 aug 2004 kl. 17:59

Tallskog vs tallskog: a la modell tallmo, dvs platta vidsträckta momarker med enbart renlav och tallar är rena eldoradot att skörda svamp i här i Hälsingland exempelvis när det gäller rödbrun stensopp även kallad “Tallkalle” (dvs vår variant på karljohan), samt sandsopp, goliatmusseron. Inte minst ett antal av färgsvamparna. Men som sagt, allt är ju relativt beroende på var i Sverige man befinner sig när det gäller tallskogar.

0

Irene

24 aug 2004 kl. 09:06

Det kanske ska tilläggas att skogarna, oavsett om det är tall- eller granskog, ska ha uppnått en viss ålder, uppemot 100 år eller mer, för att vara bra svampmarker. För skogsägaren är det liktydigt med avverkningsmogen skog. Just nu avverkas de i snabb takt, och värre blir det efter höjningen av timmerpriserna…
Jag vet inte om det är typiskt för hela Norrland, men åtminstone i Västerbotten är de flesta tillgängliga tallhedarna bevuxna med träd som är 30-40 år eller yngre. Dessutom har nästan alla hyggen, oavsett vad som har vuxit där tidigare, planterats med tall, och en oroväckande stor andel är contortatall. Återstår att se vad contortaskogarna och tallskogar som “tvångsplanterats” på marker som egentligen var bättre lämpade för gran eller lövträd, ger i svampväg när de har blivit äldre…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone