Sedan jag läste Susans inlägg om lökbroskskivling blev jag nyfiken på någonting jag inte provat förr. Jag har sedan dess letat och letat. Har jag nu hittat denna märkliga lilla svamp? Vill ni vara snälla och titta och se vad ni kan utröna av bilderna. Bättre kamera skulle behövas till dessa pyttesmå svampar. Men försök, snälla!
Den luktar mysko, men lök? Nja, det vet jag inte. Finns det fler sätt att examinera den? Smakat har jag försås inte gjort. Vet inte om det finns förväxlingsvampar.
fick inte bort bild 3, ursäkta!
Tack för svar Daniel och Tony. Då var det inte vad jag hoppats på. Beskrivningen stämde att de växte i massor under gran-de har kommit nu, fanns inte för ett par veckor sedan. Hatten också för liten. Försökte mig på en sökning på SG men lökbroskskivling fanns inte i databanken.
...fortsätter leta:)
Ett trick som kan rekommenderas (som du kanske redan känner till?) för att hitta svampbilder är: Sök på det svenska namnet på Google (textsök). Då brukar man få upp ett antal sidor där både det svenska och latinska namnet står angivet. Givetvis kan du även hitta det latinska namnet i din svampbok, men jag är datornörd…!
Bildsök sedan på Google efter det latinska namnet istället. Då är chansen mycket mycket större att få träffar än om man bara söker på det svenska namnet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.