0 6384 visningar

3 svar

Tillagning av torkad svamp

Maria J

13 okt 2006 kl. 18:47

Hej på Er!
Har för första gången lyckats hitta så pass mycket svamp att det blivit över till torkning. Nu har jag en del Karl-Johan, stolt fjällskivling och trattisar men är lite osäker på hur jag ska använda dessa. Är det någon som har ett tips på ett gott fredagsmys och hur jag går till väga för att det ska bli bra? Det vill säga hur kommer jag från torkad svamp till god mat? :o)

0

Nina H

13 okt 2006 kl. 19:52

1) Lägg den i blöt ett par timmar, häll av ev. vätska, fräs med smör, dofta över mjöl späd med vätska och i mån av lust, mjölk, grädde, kryddor mm (ev. sherry, vitt vin) till stuvning, sås, soppa.
2) Som ovan men utan mjöl och vätska, gärna lite finhackad lök. Servera som tillbehör till annan mat eller på rostat bröd.
3) Lägg ner direkt i grytor.
Allt lika gott!!

0

Annette Landin

13 okt 2006 kl. 19:53

Använd dem som vanligt. Lägg dem i maten om den har vätska, annanrs låter du dem svälla i mjölk eller vatten, eller buljong eller något annat “rinnigt” :=)Jag tycker att hårdstekta trattkantrellbitar med en uppvispad philadelfia med lite cf och pepparrot är ursmarrigt

0

Maria J

13 okt 2006 kl. 21:29

Tack snälla! Nu har jag lite att utgå ifrån :o)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone