vill plocka upp Lena M’s tråd från 2005 (titta på inlägget “???” och “intressanta fynd”).
Visst vore det kul om vi visste lite mer om varandra. Inget måste, behövs inga detaljer men bara en kort presentation.
Under icke-svamp-säsongen kan det väl vara trevligt att fortsätta forumet med div andra gemensamma intressen. Som mat, vin, djur, osv osv.
Annars blir väl våra hjärnor helt svampiga.
Dataprogrammerare , konferensvärdinna , egen företagare i 13 år….svampintresserad sen tonåren , har passerat dessa med minst 30 år. Bytt habitat sedan 2004 från polcirkeln till Bohuslän. Ofta i lokalpressen…oavsett…brinner för mina intressen och min familj.
Datanörd poker V/S svamp just nu
Jag är 43 år och bor i Habo i Västergötland och är född i en svamptokig familj. Jag var nog bara ett par månader när jag första gången var med i svampskogen hängandes i en sele på Pappas mage. Älskar djur o natur, har hundar, guldfiskar o kanariefåglar just nu men har även haft hästar o katter. Trädgård och fotografering är även mina stora intressen. Ni kan se mer på min hemsida http://hem.passagen.se/lenasblommor
Tycker att detta är ett mycket trevligt och givande/lärorikt forum.
Jag är Nina, 25 år bor norr om stockholm
arbetar som barnskötare, är hårdrockslyssnande och skogälskande, trivs bäst i naturen även om vänner och festivaler hamnar högt upp :)
är positiv, glad och social
beroende av svampplockning för tillfället, och drivs av en oerhörd nyfikenhet för alla nya svampar(nya för mig)
Är en svampnovis som först i år lärt mig fler svampsorter (vilket jag är glad för!)
detta är ett suveränt forum, hade jag inte hittat det så kanske jag fortfarande hade bara plockat kantareller :)
Hejsan
Jag som skiver är Ingrid. Jag är 45 år och bor i Skåne. Jag har plockat, undersökt, ätit en massa svamp i ca 25 år. Är inte så undersökande längre utan njuter av att pocka och tillaga de olika ätbara arter jag hittar. Svamp är så mycket för mig, goda, vackra, svårfångade mm. Min favoritsvamp är Stensopp (KarlJohan)
Vi har två katter och ett akvarium, snart ett till om jag får som jag vill, vi gillar att laga god mat och hålla våra hjärnor “icke svampiga” igång på olika sätt. Hoppas att vi hörs på något sätt/Ingrid&Andreas
Heter Ann-Maric och är 36 år gammal. Plocka svamp-intresset fick jag från mina föräldrar, och mestadels riskor då, då de var finska. Andra intressen jag har är djur och speciellt hundar. Samt blommor, då jag arbetat i blomsterhandel och även gått små kurser genom Interflora, eller som min dotter kallar det Inte förlora :-). Är sjukskriven och är ute i skogen dagligen, det är som balsam för själen. Mer kan ni läsa på hemsidan:
http://web.telia.com/~u85333912/index.html
Charina 47, m 2 vuxna pojkar 25 o 27år gamla. 2 hundar 1 tik schäfer/collie 1 hane Petit Basset Griffon Vendeen som jag jagar rådjur med.2 innekatter.
1 ständigt frånvarande mjölkbonde.(?)
Jagar, fiskar, går i skogen med korg o hund eller bössa o hund.
Har blivit enstöring med åren.
Bohem.
Matlagare o brödbakare.
Deckarläsare o radiolyssnare.
Reser när kassan tillåter..Samos grekland nu senast.
Har blivit netaddict med stigande ålder *rodna*
Jag har för mig att jag skrev in på en sån här tråd igår. Men vinet kan ha ställt till det lite..hrmpf.. Jag hittar inte något inlägg från/om mig så, ingen risk att bli tjatig. Men en namne har jag hittat, så jag byter namn fr o m nu.
36år, nyssfyllda. Hemflyttad v-bottning sedan ca 2år, efter 14år i Sthlm. En son: 14. 2 ödlor. Ett hus. Pojkvän i Sthlm som jag vill lura upp och gifta mig med, eller nå‘t. Jag bidar min tid. Gillar musik. Klinkar på guran när naglarna är korta och trallar lite ibland.
Är väldigt glad över min nyfunna hobby, som jag haft sedan barnsben, men inte kallat det hobby tidigare: svampplockning/ätning.
Gillar att knata i skogen. Vara på havet och på puben med.
Feströker ibland och gillar hårdrockskonserter.
Algätare. Läckergom. Levnadsglad.
Åså. Nu ska jag ut och försöka få igång gräsklipparn.
Vem är du vem är jag….?
Jag tror att jag har presenterat mig förut någon gång, men jag kan göra det igen.
Förskollärare ( som just nu har friår…rekomenderas), maka, ( samma gubbe sedan 37 år) mor, farmor till två barnbarn 9 och 6 år. Hundägare till en 11 årig Tibetansk Terrier vid namn Wille, som också älskar svamskogen. Allra helst när matsäcken åker fram har jag en känsla av.
Både jag och gubben är skogsberoende, är ute så fort vi bara kan…och det är ofta. Jag tycker nästan det är roligare att plocka svamp än att äta den, om ni förstår hur jag menar.
Sen är jag pelargontokig och tycker att det var jätte kul att det finns en till här på forumet (hej Lena B, Eva i lekstugan här :-)) )som är det också!
Skickar med några bilder från mina svampmarker.
Hej hopp
Hej jag är ny her jag är Dansk men bor i Sverige sedan 71 jag är gift med en Svensk man
Mina interessen är Svampplockning ute varje dag om jag får som jag vill jag är 59 får pension så mit skogsliv är min rädning.Om vinteren målar jag gerna vilda djur
jag har läst her i ett par år nu och skrivet ett par gångar men är nervös därför att jag har läst kritik om någon stavar fell
Hej igen, jag har presenterat mig i ett tidigare inlägg i tråden men måste bara tala om att mina utflugna tvillingar (hon stamcellsforskare i Lund och han IT-konsult) var hemma på besök idag (och jag drog med dem ut i skogen givetvis) och de blev fascinerade av vad jag lärt mig på Svampguiden, de är 23 år och jag har gott hopp om att de kommer att föra svampintresset vidare till mina barnbarn. Så alla tonårsföräldrar som misströstar när 14-åringen inte vill hålla på med såna “pancho-grejer”, de kommer att uppskatta det förr eller senare!
Hej!
Jag bor i Lund och hittar inte så mycket svamp, som jag skulle vilja. Är gammal scout och numera strövarledare till yngsta dottern så skogen är jag mycket i. Alla trattkantareller jag plockat genom livet (är 44) har jag hittat i Småland, som jag kommer från.
Jag tror jag gjorde en presentation för länge sen. Men ok här är den igen.
Heter Helena född 58 bor utanför Malmköping i Sörmland.
Min familj består av 2 utflugna söner (29 o 25 år) 1 hund 4 katter och 3 marsvin.
Plockat svamp har jag gjort i hela mitt liv. Som liten tvingade jag min mamma att lära sej flera sorter så hon kunde lära mej.
Frånsett svampen så gillar jag att pyssla med hantverk, bokmal, trädgård, djur och en massa annat.
Är ansvarig för en etapp av Sörmlandsleden och tillbringar så mycket tid jag bara kan i naturen (hm, bor ju mitt i den).
Även jag har en hemsida
http://www.geocities.com/skogsraets
Heter Josefin. 19 år, studerande från Skåne.
Har naturintresserade föräldrar och har följt med dem ut i skogen sen jag var liten. Därav svampintresset.
Hittade den här sidan av en slump. Bra forum! Kul att kunna lära sig av varandra. Känner inte så många svampplockare annars.
Vem är jag? Född på 40-talets sista år, bor Hälsingland i eget litet hus nära skogen.
En katt i garaget (Jaguar)
Tapetserare med egen verksamhet i 20 år. Tidigare skogshuggare. Alltid levt nära naturen och skogen. Ny på detta forum som jag upptäckte nu i höst och fått mycket utbyte av.
Nybörjare på att använda dator men lär mig eftersom.
På senare år rest en del i Östeuropa/ Ryssland , Ukraina, Mongoliet , Kina, har ett varmt hjärta för Rumänien. Man kan plocka svamp där också. Föredrar att resa med Tåg.
Transsib. 3ggr.
Alltid varit svampintresserad, självlärd plockar och äter dom vanligaste matsvamparna.
Vill lära mig mer om svamp, det blir någon ny då och då, lärt mig flera från detta forum.
Försöker ta bilder när jag hittar något intressant.
P.S har ny resa på gång, nyårsfirande i Ukraina Kiev samt rundresa med ”eget” specialtåg, Ånglok, det finns platser kvar.
Kopierar från Lena´s tidigare tråd vem jag är… Får klart ändra lite och lägga till lite.
Ute i skog och mark så ofta jag hinner, 35 år ung med 3 töser från 1 år & 8 månader till 7½ år.
Skånepåg bosatt i NV delen av detta underbara landskap.
Svamp har väl alltid varit ett inresse, mer eller mindre. Plockade mina första kantareller för ungefär 20 år sen och lät det vara det enda jag plockade tills för några år sedan då jag vidareutvecklade och plockade lite soppar också.
Försöker att lära mej något nytt varje säsong vilket går bra.
Favoritsvamp har jag nog ingen men högst önskade svamp är troligen blomkålssvamp (och det har jag hittat…..).
Jobbar som maskinskötare på fabrik, fiskar, lagar och äter god mat.
Hinner tyvärr inte ut i skogen så mycket mer som jag vill… Arbetstiderna sätter stopp för det men ger mej i stället mycket tid med mina ungar.
Någon skåning som vill ha sällskap i svampskogen så kanske vi kan sammanstråla.
Tror jag presenterat mig tidigare, men va f. Hallon är 54 lämnat streberlivet i stan och flöttat te ön. Tidigare arbetat iniom personalutbildning och myndighetsutövningen. Sadlat om och blivit skrivare. Skulle skriva om mitt liv som arv till mina tre utflugna barn innan jag fick besök av farbror Alf S. Heimer. Det blev till en nostalgibok om 50/60 talet.
Arbetar med healing idag och lever nära naturen.
Jag är Susanne med “E” (har sett att jag har en namne här). Är 43, och bor i södra Dalarna i ett 1800-talshus på landet som ständigt vill bli reparerat (var finns Ernst?).
Har man, dotter (14)och en son (10), samt en kattunge. Är kulturarbetare inom konst och kulturbevarande och är mycket intresserad av medeltida kyrkor. Lever ganska hektiskt så skogen är mitt batteri där jag kan laddas upp. Tyvärr har jag ingen att dela mitt svampintresse med då resten av familjen hellre spelar, tränar eller tittar på hockey:( (t.o.m. katten har börjat visa ett visst intresse för hockey), men som någon nämnde på forumet så kommer det när barnen bir äldre.
Mina föräldrar lärde mig som barn ca 15-20 matsvampar, vilka jag fortfarande plockar. Men sedan jag upptäckte SG i somras så vill jag bara lära mig mer! Här finns det dessutom många att dela svampitresset med. Jättekul! Det här forumet är verkligen fullt av trevligt och kunnigt folk!
Idag skiner solen och förhoppningsvis är älgjakten över, så nu ska jag ut, ut, ut!!!
Vi hörs!
Är 32-år. Bor i Karlstad, men är från Norge. Mann och två små barn. Har plockat svamp i ca 6 år nu. Haft stort utbyte av detta forum, samt deltagit i två av Michael Krikorevs guidade svampex. i Botkyrka. Går ofta i skogen med min familj, som inte alltid följer med frivilligt…., men tyvärr känner jag inte så många som delar mitt svamp-intresse här. Känner mig trygg på ungefär 15-20 olika sorter. “Nya” funn av ätliga sorter i år: Blomkålsvamp, granblodrisker, ängschampion.
Hej, det är inte mitt tåg och Ånglok, det blir “eget” för resenärerna ombord, vi chartrar det och resan ingår i nyårsfirandet i Ukraina, rundresan blir genon karpaterna till gränsen mot Rumänien med stopp och rundturer i olika städer.Vill du åka ångtåg i Hälsingland så finns Landabanan.
Mat, vin, resor (speciellt Frankrike) och vandringar. Det är mina huvudintressen, vid sidan av svampskogen. Det skulle jag gärna prata mer om när svampen somnar för säsongen. Maken (sedan 32 år) och jag flyttade från en Stockholmsförort till en gammal prästgård i en liten by i södra Småland förra sommaren. Vi driver ett litet mediaföretag, där vi är sammanbundna med våra anställda på olika håll i landet via internet.
Två barn - tvillingar på 27.
Nu håller vi på att lära oss de småländska svampskogarna, som skiljer sig lite från de stockholmska. Ännu har vi inte lyckats hitta några svarta trumpeter, dessvärre. Men allt annat vi gillar.
Född i Värmland. Uppvuxen i Medelpad. Flyttade till Stenungsund bor nu i Tranås i Småland. Har plockat svamp ihela mitt liv. Lärde mig 15 - 20 sorter redan som barn. Kan ganska många fler nu tack vare forumet. Har just fått pension så skogen får mycket tid. Jag har man 2 barn och 4 barnbarn. Jag läser alla hemsidor som forumets besökare lägger ut. Tack vad ni är duktiga.
Jo, fd Mamma Mu men kallar mig numera för mitt riktiga , Maria Helena.
41 år , en dotter 21 och en grabb 20. Gifte mig förra året efter 23 år som sambo(varför stressa)? :-)
Vi bor i hägersten stockholm, har landställe utanför lindesberg i bergslagen. Springer i skogen i tid o otid..*lovely* med två katter i hasorna.Kaj o Ebba.
Allt som är njutbart för sinnena det e grejer det! Tjoo
Mätingenjör från Tranås.
38 år, gift, två döttrar.
I stort sett svampnovis, men har alltid varit i skogen. Har genom forumet lärt mig några fler plockvärda sorter, så nu är jag väl uppe i knappt tio…..
Men det blir ju en del kastat, sedan man identifierat mystiska ex efter hemkomst.
Egen inom bilsadelmakeri o tapetsering.Gift o har 3 barn. 50 år.Intressen : sömnad, duktig på att äta, matlagning, snickeri, djur o natur i allade former.Har 3 katter.Gillar att motionera i lämplig fart.Plockat svamp så långt bakåt i livet jag kan minnas.Tävlar aktivt i yxkastning.Bor i skogen utanför Kolsva i Västmanland.
Jag har väl också presenterat mig nån gång, men det här är jag: 49 år, gift, en utflugen dotter, två katter. Byråkrat på ett statligt verk. Bor på vischan, började plocka svamp i vuxen ålder - svamp är totalförbjudet hos mina föräldrar :-) Har blivit så biten av svamparna (!) så jag utbildade mig till svampkonsulent för nåt år sedan. Älskar att gå i skogen men helst med sällskap (jag går VILSE) För övrigt är jag oerhört road av korsstygnsbroderi, blodiga deckare, James Bond, matlagning med mera med mera med mera…
Hej!
Mitt svampliv började i barndomen med mycket vandringar i skog och mark med kunniga anhöriga. Så blev jag i vuxen ålder granne med en Suber-lärjunge. Det blev många frågor och svar i kökslampans sken. Till slut, när min granne fick svårt att gå, fick jag hans svampställen i arv. Jag är säker på en hel del matsvampar men vill gärna se dem i verkliga livet och inte bara på bild. Tickor, hättor och spindelskivlingar har jag inte lagt någon energi på. Kanske det blir annorlunda med mera tid när jag går i pension nästa år. Mitt andra stora intresse är långfärdsskridskoåkning. Make, två utflugna söner och fyra barnbarn. Jag arbetar med arbetsmiljö. Vill Du veta hur och hur jag ser ut kan Du googla på mitt namn…
Får väl göra som alla andra och presentera mig. Heter Cicci, 37 år och bor i Tullinge utanför Stockholm. Förutom att förstöra mammas micro så är jag sekereterare i Södertälje svampklubb. Gick med i klubben för att jag var lite nyfiken på svamp men trodde inte att jag skulle bli så här nyfiken. Har varit ute i skog och mark med både Klas Jaederfeldt och Micke Krikorev och det är det roligaste som finns, att få gå med svampkunniga människor som berättar allt dom kan. Det är anledningen till att mitt intresse ökat undan för undan. Just nu har jag precis avslutat kursen svampkunskap 1. Fyra dagar var jag nere i Linköping med bl.a Micke som lärare. Superkul. Så nästa höst ska jag gå tvåan också så jag sen kan kalla mig svampkonsulent.
för alla dessa svar. Många gemensamna nämnare. Natur, jakt, hundar, god mat, vin, böcker osv. Många livsnjutare! Förstår att ett liknande inlägg redan fanns, men som ny på forumet är det inte lätt att hitta i snårskogen. Hoppas att tråden har öppnat nya kontakter. Och jäkla tur att alla inte spelar golf!
(Däremot saknar jag en person i detta inlägg. per d. Vill inte provocera men en liten presentation vore kanske på sin plats?).
Jag?! Jag är Andreas! Upplänning, arkeolog, hårdrockare (MODERN metal, inte gammal 80-tals skåpmat!), historia- och mytologiälskare, kattmänniska, rese-fanatiker, svart trumpetsvampsälskande, rollspelare, lajvare, tv-spelande, innebandylirande, Egypten-fanatiker, AIK:are, matlagningsintresserad, vin- och öldiggande, skogsmänniska, drömmande 29-åring som aldrig kollar på TV =)
Bra gjort! Det har varit intressant att följa den här tråden. Härligt med alla dessa skiftande människor -som alla älskar svamp!
Jag saknar också några. Bl.a. Gula, Pfifferling och Lilla my. De har alltid så bra och trevliga inlägg. Men hösten är hektisk för svampplockarna så många (de som vill) kanske tar sig tid senare.
Men, som sagt, Tack till dig Cicki!
Jag är 44 år , bor i Stuvsta söder om Sthlm.Älskar allt med naturen från Jakt& Fiske till svamplockning.Har stark anknytning till Italiern via min fru som är Sicilianska och många vänner i Italien vilket gör att stora delar av karlJohan skörden brukar hamna där:(.
Har ett gediget matintresse och har rest under 20 år i Frankrike/Italien och sett på produktion av råvaror och vin samt restauranger runt om medelhavet.
Är det fler på södersidan av stan som är roade av sällskap ngn gång i skogen så är det bara att höra av sig då frun inte är pigg på skogen- det är så svåårt att gå i högklackat där tycker hon… :))
Hej Cicki- du bor ju tydlligen i mina trakter( stuvsta)- har du lust att ha sällskap i skogen ngn gång så hör av dig- ganska duktig på svamp men inte proffs- brukar hitta MYCKET dock pga av att jag är duktig på att “läsa” skogen.
Har svårt att locka ut sonen som fyllt 16 och har andra intressen nu och frun tycker att det är obekvämt att gå i högklackat i skogen( italienska:)
Jag är svensk/dansk revisor. Född och uppvuxen i Dalsland. Har gått i skogarna hela mitt liv. Samlar svamp både i Danmark där jag bor och i det sydsvenska. Medlem af den danska “svampföreningen” som har lärt mig mycket. Har stuga på Hallandsåsen, så jag härjar i skogarna på grænsen mellan Skåne, Halland og Småland så ofta jag kan. En “kantarellvecka” i Dalsland varje år är en lisa för själen.
Jag är Liz. 48 förskollärare som sadlat om till Socionom.
Med ett brinnande intresse för svamp, det är ett absolut måste för mig att ge mig ut i skogen. Har man sedan 32 år (Prinsen jag mötte i unga år) och ett gossebarn snart tonårsslyngel på 12.
Mannen älskar de kulinariska utsvävningarna efter skogsbesöken.
Sonen har arbetat upp en fantastisk näsa och ett säkert öga för svamp, bara han slipper äta det hela.
Bor i en stadsdel på Hisingen i Göteborg. Där jag har hittat nu i höst en lite lagom kantarellmiddag nån gång i veckan under morgonpromenaden. Har så där utan egen inverkan bivit med sommarhus på Stora Askerön där jag hittar massor av diverse olika arter, förra året plockade jag KJ på stranden.
Har inte skrivit så mycket i Forumet men nån gång ibland har jag varit där och diskuterat.
Under hela mitt liv har jag mer eller mindre plockat svamp. Jag har fått fästingar, gått vilse (helikoptern httade mig och sonen i Svartedalen efter några timmar)
utbringat glädjetjut över gula dikesrener eller 7 KJ på i en liten gräsrugge på stranden.
Det är ett otroligt spännande och roligt intresse vi delar alla vi som blir höga av att plocka svamp.
Det har varit kul att läsa så många inlägg och se så mycket som vi delar fast vi bor i olika delar av landet. Jag skulle också vilja hitta Svart Trumpetsvamp eller Granblodriska. Undrar om de gillar Göteborgstrakten?
Tack för alla era inlägg och håll tillgodo med mitt lilla bidrag
MVH Liz T
31 år, boende med son och sambo (“Storjägaren”) utanför Rimbo sedan ett drygt år tillbaka. Heter inte alls Stella men det är mitt internetalias… Är Västerbottning i själ och hjärta, även om mitt hjärta numera även slår för mina Roslagska svampskogar… Jag är sedan barnsben naturintresserad med två naturnördar till föräldrar. Utbildade mig följdaktligen till jägmästare och är expert på ungskogsröjning… Har en drös med jakthundar hemma och jagar gärna när tillfälle finns, men gillar trots allt svampjakten bättre.
Upptäckte för några år sen uppe i Umeå att man KAN plocka svamp utan att ha mamma eller mormor och morfar med och sen har det bara eskalerat. Uppe i Umeåtrakten har jag mest plockat färgsvamp de senaste året eftersom jag även är en hängiven stickare, men med mina svampmarker här nere så är jag för “snål” för att gå och släpa på svampar som inte går att äta… ;-)
Kan passa på tipsa om en wok som jag och mamma (på svampplockarvisit) gjorde i helgen på blomkålssvamp och karljohan med vitkål, rödlök, morötter och lite wokgrönsaker som fanns i frysen. Kanongott!
Cicci
Hej Cicci- du bor ju tydlligen i mina trakter( stuvsta)- har du lust att ha sällskap i skogen ngn gång så hör av dig- ganska duktig på svamp men inte proffs- brukar hitta MYCKET dock pga av att jag är duktig på att “läsa” skogen.
Har svårt att locka ut sonen som fyllt 16 och har andra intressen nu och frun tycker att det är obekvämt att gå i högklackat i skogen( italienska:)
/Christian Nilson
/Christian Nilson
Ops, det försvann det jag hade skrivit, gör ett nytt försök.
Bor på västkusten men som barn från Värmland.50 år med två vuxna barn och 4 barnbarn, den älsta 4år o den yngsta 6 veckor. Dom två älsta, 4 år o 3 år, har blivit verkligt duktiga i skogen.
Har varit svamptokig i ca 10 år.
Läser nu till svampkonsulent o är färdig 21 januari 2007. Hej Cicci föresten. Håller just nu på med mitt projektarbete som handlar om"MYt och sanning om svamp, vad kan folk om svamp och hur har dom inhämtat sin kunskap. Har lärt mig jättemycket. Det är jag som har fått så fin hjälp av er angående mina frågor om svamp i Bosnien.Tack än en gång! tycker det är väldigt roligt med ovanliga svampar och historien om svamp.
Min omgivning anser att jag är en svamp förklädd till människa. Sämre betyg går ju att få.
Det här var roligt att få reda lite om er.
Hmm
23-årig tjej. Jag älskar att plocka svamp (såklart) Men jag äter ingen svamp själv. Jag ger bort den till vänner och släktingar som inte kan eller har tid att plocka egen svamp. Har en häst som jag brukar tvinga att stå still medan jag plockar svamp.
Men han är ganska snäll.
Är just nu ute på jakt efter blomkålssvamp….. måste hitta, måste hitta…....
Tjaa, det är väl lika bra att svara även om jag inte skrivit några större mängder inlägg hittills.
Heter Lena, fyller 29 i dagarna, utbildar mig till psykolog. Har två barn (1 år och 3 år) och bor söder om Stockholm. Barnen följer med ibland i ryggsäck, oftast en i taget :) Har även en stor hund som jag brukar släpa med så fort jag får en chans, vilket den senaste tiden blivit lite för ofta (enligt min sambo som inte vill rensa mer svamp nu). Senast jag var ute tvingades jag lämna några kg svamp till mitt svampsällskap eftersom jag inte fick ta med något hem. :) Men det roligaste är ju ändå att plocka! Är glad amatör som gärna lär mig mer!
Jag är mycket intresserad av svampsällskap, gärna söder om stan (brukar åka till Tyresta). Kan ofta dagtid! Maila gärna! lenabenny@chello.se
Med mina 62 år på nacken och ca 50 år i svampskogen verkar jag vara bland dom äldsta på forumet, men får jag fortsätta att vara frisk, så kan det ju bli minst 20 år till. Föddes i Vasa, Finland och redan som ganska liten fick jag lära hur man hittar kantarellställen. Dom har blivit ganska många med åren. Har två barn, två barnbarn samt min man, nygifta sen två år tillbaka (15 år yngre än jag, så det gäller att hålla sig i trim). Är utbildad florist, men på gr. av allergi har jag gått från blomsterbranschen till Volvo i Umeå, trivs jättebra med mitt jobb i reservdelsförrådet.Älskar blommor, svamp, bärplockning, matlagning, djur, (har haft katter, hund samt kakadua).Ska skaffa hund igen, då jag går i pension.Det är ju ännu roligare att gå i skogen med sällskap. Sen har jag också en ögonsten i garaget, en Dodge Polara cab -67:a. Vilken tjusig hemsida du har Lena B, jag håller också mycket på med blommor, för utomhus går det ganska bra med medicinering mot allergin.Har också ett växthus med bl.a.två vinrankor, som gett jättemycket frukt, så jag har “trampat” druvor nu i höst, som står och jäser för fullt, blir gott i vinter till kantarellerna.
Jag såg ditt inlägg, Maya från Umeå Jag är nog äldre än du och ganska ny på forumet. Vi kunde ju följas i skogen nån gång. Den som är intresserad av mig är välkommen in på min hemsida http://hem.passagen.se/nyergu
En mullig skogsmulle med rötter i den finska myllan, född -54, bor i skogen utanför Säfsen, södra Dalarna. Sjukersatt, går i skogen så mycket jag orkar o kan, annars läser jag, lagar go mat, löser korsord och bloggar!Har hundar och katter o till våren vill jag ha hönor!
Mer finns att läsa på http://paulaz.se
Susanne, du kan väl skriva via min hemsida så får vi kontakt?
Äntligen 50 (hm). Gift sen 25 år, två söner 25 och 17 år. En bonusdotter på 31 och till jul ett bonusbarnbarn. Bor i Nyköping och älskar att vara ute i skogen. Blir inte många slängar gjorda hemma, men va fasen: Jag är glad och snäll när jag kommer hem. Tycker om god mat (med mycket svamp) och så viiin. Det sista verkar jag inte vara ensam om har jag förstått när jag läst Maria Helenas alla “stollerier”. Helt underbara, många skratt blir det.
Jag heter Leena och bor i Grythyttan, jobbar som sekreterare.
Jag är 43 år, skild med två vuxna barn och har ett stort svampintresse men pga att jag har MS så har jag lite svårt att gå i skogen så jag kan bara vara på lätt tillgängligare platser. Det är ibland frustrerande att inte kunna gå dit jag vill.
Funderade lite, skulle jag presentera mig eller inte.Eftersom kanske många vill veta vem som gömmer sig bakom asterisken, OK…..blond, nästan viking, men utan horn.
172 cm.66 kg.Har slutat slava, men jobbar mera en nånsin, just med svampar.Bor sambo med Fungo Nero en formidabel 3 årig Belgisk vallhund, som vallar mig och svampgrupperna ute i skogarna.Många intresser, efter svamp kommer dans(Latino och Standard)danstävlade som ung när jag var vild och vacker, nu dansar en gång i vecka, bra motion.Konst, porslin målning, fotografi, blommor, fåglar,
djur och natur, samlar svamp objekter och frimärke med svampmotiv.Bor i Nacka men fladdrar omkring i Sveriges och Europas skogar.
Hej Cicki!
Roligt att du blev nyfiken!
Jag är en svampälskande kvinna boende i Skellefteå, dit jag och min man flyttade under början av året. Hjärtat finns dock i Lycksele, där jag har mina svampmarker och svampkompisar, däribland “Stellas” mamma. Men jag försöker hitta nya svampmarker här. Just nu fullkomligt ursvårt, då det snöstormar och är minusgrader. Men till sommaren/hösten…..
Hälsningar
Lisa P-D
Finlandssvensk;pendlade 24 år mellan Arlanda och Helsingfors. Avtalspensionär efter 30 år i luften; bor mellan Uppsala och Norrtälje.Man, utflugen dotter, 2 nya katter sen en vecka(dom gamla tog slut!) 2 islänningar (gubbens). Plockat svamp så långt bakåt jag kan minnas, intresserad av växter(förökning) och allt i naturen, älskar kartor…Kör naturligtvis en GUL bil…
Nej, det visste jag inte. Ortnamnsforskning är ett av många kulturella intressen, så informationen kom då till rätt person!
Jag bodde ett par år i Grycksbo, grannbyn, så Gopa känner jag till.
Om Alva vill ha rapport om läget “hemmavid” så är det kaos här nu. Inga plogbilar, ingen post (än), förseningar i både buss- och tågtrafik, strömlösa byar och olyckor på vägarna.
Men det blev ju ljust ute!
Ännu ett bevis på hur nära norska och svenska står varandra. Många av gammelsvenskans ord lever fortfarande kvar i norskan, medan svenskan blev kraftigt påverkad av både tyska och franska under 16-och 1700-talen.
Och Lill, jag har aldrig sett några stavfel hos dig! :)
Såg din fråga till Lill, och undrar om jag kan hjälpa till också. Förstår dock inte frågan riktigt, “Har man t.ex “dalmål” rätt i väster från Dalarna, eller vad pratas där ?” skrev du. Kan du formulera den? Förstod inte om du avser dialekten i N. eller D. Hoppas att du inte tar illa upp.
Ämnet är intressant…och väldigt långt från svamp-ja!
Jag bor i Bollnäs Hälsingland. Mitt intresse av svamp började för ca 3 år sedan och jag har sedan dess läst och läst, plockat och studerat svamp men har inte gått nån kurs. Sökte till svampkunskap 1 kursen i Linköping i våras och kom in men måste tyvärr säga upp min plats. Men det går ju fler tåg. Just det, en bild på mig ska det ju vara! Tycker alla skulle göra så! Cicci är en som tidigare gjort det!!!
Inbiten svampoman sen 25 år, 50+. Har gått i Umeå SvampI och konsulentutbildningen samt toxikologin som jag inte är riktigt färdig med. Det är ledsamt att säsongen är så kort hos oss, därför åker jag ibland söderut. Dels för att förlänga säsongen men också för att få se många svampar som inte finns hos oss. Men det vi har, delar vi gärna med oss av så välkomna till oss i norrbotten.
MVH
Gaupe är nog riksmål eller bokmål som det heter på Norska. Den heter säkert annat på olika dialekter, men inget som jag vet.
Finns väl lika många omöjliga dialekter i Norge som här. Om inte fler.
men svamp heter i varjefall sopp på Norska antingen det är en svamp eller en sopp.
Någon som kan gissa vad en sauesopp är?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.