idag var jag och Andreas iväg i runbyskogen igen och fann _mängder_ med trattkantarell
nu är det så att jag varken har ett rum över, har en olla att torka i och har varken myggnät eller en fönsterram ledig i min lägenhet :)
går trattisar att torka genom att de hängs upp i en bommulstråd istället?
tänkte lite energisnålt också, känns inte snällt mot miljön att torka i ugn i timtal
erfarenheter?någon jag torde inte vara den första :)
Precis vad någon föreslog i en annan tråd tidigare idag. Förstår att du får “problem” med all svampen. När jag var ute sist hade jag en tidning i botten på korgarna. Där försvann mycket vatten. När jag kom hem stjälpte jag upp allt på nytt papper. Där försvann en del igen.
Du råkar inte ha ventilationsmellanrum ovanför kyl o frys? Där torkar jag det mesta. Men du väl förtorka lite i ugnen i alla fall, så kan du eftertorka på varm plats. Skåpen ovanför kyl o frys. Med dörren öppen. Torkskåp i husets tvättstuga. Jag lägger min svamp på stora plåtbrickor, plåtar o har även ett par kontorsbrevkorgar i metallnät från IKEA. Ja, man får använda sin fantasi!
Men som sagt - förr hängde man nog upp mycket på trådar och torkade.
näpp, nåt sådant mellanrum har jag inte :)
jag får väl komma på något
för det är pilligt att trä upp dom på tråd
nå det får duga tills jag kläckt en ny idé :)
jag läst om några som torkat trattisar i ugn, och att de svartnat-vill för allt i världen inte att mina fynd går samma öde till mötes
skönt att inte bara jag är nattuggla här :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.