0 368 visningar

18 svar

Kräftkantarell - Karin HJÄLP

Trumpelisa

14 okt 2006 kl. 08:58

Ska försöka hitta taggsvamp och göra kräftkantarell ikvll. Menar du verkligen endast 2 dl vatten till så mycket svamp?????
Vill ju inte att det ska bli fel.
Skön helg, önskar

0

viss vägledning...

Birgitta F

14 okt 2006 kl. 09:04

kan du hitta här också...om karin är ute i skogen…

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=47

0

Karin

14 okt 2006 kl. 10:56

Ja men visst har jag “bara” 2 dl vatten tillså mycket svamp! 2 dl vatten och ½ dl havssalt eller grovsalt. Havssalt är godare. Du kommer att bli förvånad när du lyfter på locket till kastrullen efter 10 minuter! Dina 1-1½ L skurna svamp simmar i massor av saltlag! Svampen i sig släpper en hel del vatten så det räcker bra med 2dl vätska i starten.

Lycka till!

0

Trumpelisa

14 okt 2006 kl. 15:29

Tack snälla Birgitta F och Karin för svaren. Tänkte inte på svampens eget vatten. Ja ja, nu har jag i alla fall plockat taggsvamp så det är väl bara att sätta igång.
Berättar sen hur det blev.

0

Kräfttaggisar

Karin

14 okt 2006 kl. 15:29

Har nyss kommit in från skogen med ett gäng taggisar som nu har förvandlats till kräfttaggisar. När de var klara hade spadet utökats till 5 dl och av svampen själv återstod drygt 4 dl!
Basen var 2 dl vatten, ½ dl grovsalt, dillfrö och 1½ L taggisar skurna i sillbitsstora bitar.

0

Kräfttaggisar

Eva K

14 okt 2006 kl. 17:27

Är hela receptet så?
Jag är jättnyfiken..

0

Kräfttaggisar

Karin

14 okt 2006 kl. 17:35

Koka upp en lag av 2 dl vatten och ½ dl havssalt eller grovsalt tillsammans med en liten nypa peppar, en stor nypa socker (½-1 msk) och dillfrö, 1 msk ungefär. Låt detta koka 10 minuter. Om du vill lägger du dillfröt i en tekula så har du det inte bland svampen när den är klar.
I denna lag ska du koka 1-1½ L skuren taggsvamp eller kantareller i 10 minuter. Jag skär mina svampar i bitar stora som sillbitar ungefär.
Låt svampen gärna kallna i lagen. Detta blir en ganska salt anrättning, som kräftor ungefär.
Svampen serveras som den är på smörgås eller finhackas och blandas med majonnäs och kesella eller creme fraiche till en “sallad” som man serverar på små bitar tunnbröd tex. Med denna sallad kan du lura vem som helst! Till ocgh med dem som inte äter svamp.
Gottigott!

0

Trumpelisa

Morgan

14 okt 2006 kl. 17:37

Jaså, det var du som lämnat en stor hög taggsvampsrens i “våran” skog. Men det fanns så det räckte till oss med.
Gissar att det kommer lukta kräftor i bryngan ikväll. =)

0

Grannarna undrar

Karin

14 okt 2006 kl. 17:39

Här luktar halva gatan kräftor! Grannarna börjar nog undra vad vi håller på med! Måste nog gå över och bjuda på lite “kräftsallad”!

0

Grannarna undrar

cicki

14 okt 2006 kl. 17:45

har någon testat att göra detta med vanliga champignoner (såna man köper…)?

0

Grannarna undrar

per d

14 okt 2006 kl. 17:58

nej, men jag skulle tro att det är för mycket vatten i köpta champinjoner och även i andra champinjoner. tror faktiskt att taggsvamp ärriktigt bra då den har en ganska hög densitet jämfört med många andra svampar.men jag tror jag skall prova med trattkantareller om en stund. det kanske blir som ben från trollkrabba.

0

Grannarna undrar

Karin

14 okt 2006 kl. 17:59

Tala om hur det blev när du är klar! Kan vara bra att veta. Det kanske blir ok med all svamp. Själv har jag just kokat ett gäng fårtickor. Får se hur det blev när de har kallnat lite.

0

Grannarna undrar

per d

14 okt 2006 kl. 18:07

trattkantareller blev riktigt bra ! men dom krympte ganska rejält i grytan….. provar med karl johan senare i kväll.

0

Grannarna undrar

Eva K

14 okt 2006 kl. 19:19

Tack för receptet Karin. Nu är det nedskrivet i samlingsboken.
Jag tänkte precis på fårticka, efter per d’s inlägg. Sedan läste jag ditt - blev det bra med fårticka?

0

Grannarna undrar

Karin

14 okt 2006 kl. 20:11

Angående kräftfårtickor: smaken blev som väntat; kräfta men konsistensen blev väl “svampig” för min smak. Den blev lösare än taggisarna. Jag som inte äter svamp alls i vanliga fall kan glatt äta taggisar på detta sätt, men om jag skule tänka mig att sätta tänderna i fårtickan…. nja… Men för dem som gillar svamp (som maken kraken) är det nog helt ok.

0

Grannarna undrar

per d

14 okt 2006 kl. 20:27

på små fina fasta karl johan blev det allra bäst, konsistens nästan precis som en kräftklo !!!!

0

Morgan

Trumpelisa

15 okt 2006 kl. 09:25

Lovar och svär att det inte var jag. Visserligen har jag plockat taggsvamp men det gjorde jag i en helt annan skog där jag förut har hitttat svart trumpet men nu endast några mögliga sådana. Men som sagt, taggsvamp fanns det. Visst, kräftmackorna blev himla goda. Blev lite över som jag frös ner i sin lag. Tänker testa om det funkar. Har du också kokat kräftor? Förresten, hittade även en stor blomkålssvamp. Tyvärr är den nog för stor för att anrätta. Bild kanske kommer senare. Bad sonen fota. Ha de

0

Kräfttaggisar

Åsa

16 okt 2006 kl. 13:12

Någon som har koll på hållbarheten?

0

Kräfttaggisar

Tina Nordberg

16 okt 2006 kl. 13:55

Inläggningar blir bra på både fårticka o brödticka. Men brödtickan bör avkokas ca 5 min för att få bort den lite beska smaken.Bröd tickan har en härlit lite krispig konsistens.De avger inte mycket egen smak.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone