0 564 visningar

8 svar

Guldgruva för svampälskare

Susanne E

14 okt 2006 kl. 10:04

Igår kom boken som jag beställt från ett antikvariat efter tips på forumet av Karin Hedén. SVAMP, ATT TA TILL VARA OCH LAGA TILL, av SIGRI SAHILIN. Helt otroligt vilket innehåll! Vad sägs om recept på svampbullar, kremelpastej, svampkaviar, vinmarinerade stensoppar, kryddsmör med torkad svamp, bröd med svampsmak, ostfondue med svamp, trattkantarellgratäng, svampsoja och sedan fortsätter det bara. Otroligt vad man kan göra med svamp! Sedan innehåller den mycket om hur man tar tillvara på svampen, rensning, konservering, torkning, mjölksyrejäsning osv, osv…
Så skynda att leta efter den här på atnikvariaten. En riktig guldgruva!

0

Helene

14 okt 2006 kl. 12:44

bra tips. hittar tyvärr inte boken alls. har letat rundt på olika antikvariat på nätet. några tips??

0

Susanne E

14 okt 2006 kl. 14:52

Sök på antikvariaten som du kan besöka. Det är långt ifrån alla som har sitt på nätet. Ofat kan man beställa av dem, så letar de vidare på mässor, auktioner, loppissar, kollegor osv. Vet de att det finns efterfrågan så letar många tills de hittar den.

Kanske att någon också har den i bokhyllan och inte använder den? Fråga här på forumet, eller varför inte sätta in en liten annons på “önskar köpa” i lokalpressen. Boken är värd det, jag lovar!!

Lycka till!

0

Gunhild

15 okt 2006 kl. 12:43

Boken hördes bekant så jag tog mig en titt i hyllan. Jag hade den, inköpt på Hussborg i aug. 92 Tack för tipset, nu ska jag läsa den och pröva nåt recept!!!!

0

Kurt

16 okt 2006 kl. 13:17

Sigri Sahlin har också skrivit boken “Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter”. När det gäller böcker med svamprecept så är också Kaarina Kaurinkoskis bok “Soppar och annan matsvamp. Mina bästa recept” bra (tar upp finska och ryska recept. Dessutom boken “Gott om svamp” av Sten Sture Skaldeman, som innehåller både recept och beskrivningar av svamputflykter.

0

Susanne E

16 okt 2006 kl. 15:30

Tack Kurt för tipsen! Det här forumet är bara SÅ BRA! Får ut och leta på antikvariaten igen. Blev inresserad av Kaurinkoskis bok. Namnet klingar finskt, är hon från Finland eller Ryssland?

0

Eva

16 okt 2006 kl. 15:56

Kolla in den här länken, boken soppar och annan matsvamp säljes för 45 kronor.
http://www.bokborsen.se/Kaurinkoski%2C+Kaarina-begagnad-bok-till-salu2996766.htm

Lycka till!

0

Susanne E

16 okt 2006 kl. 16:03

Tack Eva! Det ska jag kolla.

0

Eva

16 okt 2006 kl. 16:03

Glömde svara på din fråga.
Du har alldeles rätt - Kaarina Kaurinkoski är uppvuxen i Finland.
Sen håller jag med Kurt att Gott om svamp av Sten Sture Skaldeman är en fantastisk bok, han berättar om olika svamputflykter och vad som tillagades av den insamlade svampen. Det är mycket trevlig läsning för en som är svamptokig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone