Igår kom boken som jag beställt från ett antikvariat efter tips på forumet av Karin Hedén. SVAMP, ATT TA TILL VARA OCH LAGA TILL, av SIGRI SAHILIN. Helt otroligt vilket innehåll! Vad sägs om recept på svampbullar, kremelpastej, svampkaviar, vinmarinerade stensoppar, kryddsmör med torkad svamp, bröd med svampsmak, ostfondue med svamp, trattkantarellgratäng, svampsoja och sedan fortsätter det bara. Otroligt vad man kan göra med svamp! Sedan innehåller den mycket om hur man tar tillvara på svampen, rensning, konservering, torkning, mjölksyrejäsning osv, osv…
Så skynda att leta efter den här på atnikvariaten. En riktig guldgruva!
Sök på antikvariaten som du kan besöka. Det är långt ifrån alla som har sitt på nätet. Ofat kan man beställa av dem, så letar de vidare på mässor, auktioner, loppissar, kollegor osv. Vet de att det finns efterfrågan så letar många tills de hittar den.
Kanske att någon också har den i bokhyllan och inte använder den? Fråga här på forumet, eller varför inte sätta in en liten annons på “önskar köpa” i lokalpressen. Boken är värd det, jag lovar!!
Lycka till!
Sigri Sahlin har också skrivit boken “Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter”. När det gäller böcker med svamprecept så är också Kaarina Kaurinkoskis bok “Soppar och annan matsvamp. Mina bästa recept” bra (tar upp finska och ryska recept. Dessutom boken “Gott om svamp” av Sten Sture Skaldeman, som innehåller både recept och beskrivningar av svamputflykter.
Kolla in den här länken, boken soppar och annan matsvamp säljes för 45 kronor.
http://www.bokborsen.se/Kaurinkoski%2C+Kaarina-begagnad-bok-till-salu2996766.htm
Lycka till!
Glömde svara på din fråga.
Du har alldeles rätt - Kaarina Kaurinkoski är uppvuxen i Finland.
Sen håller jag med Kurt att Gott om svamp av Sten Sture Skaldeman är en fantastisk bok, han berättar om olika svamputflykter och vad som tillagades av den insamlade svampen. Det är mycket trevlig läsning för en som är svamptokig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.