0 373 visningar

12 svar

Blomkål och spindelväv

Gunilla

14 okt 2006 kl. 16:41

1, 5 kg blomkålssvamp- och se så flitiga spindlarna varit!

0

Nina H

14 okt 2006 kl. 16:51

Ååååh! Var i Sverige hittar alla sina blomkålssvampar? Fast jag måste erkänna att bara ett par dagar efter det att jag först hörde talas om den (här förstås) så hittade jag TVÅ stycken, rätt små, men ändå. Men jag har ett SUG efter mer. Den godaste svamp jag ätit!

0

Gunilla

14 okt 2006 kl. 17:18

Min stod i närheten av Härad som ligger nära Strängnäs

0

Nina T

14 okt 2006 kl. 17:24

Jag är ute i skogen nästan dagligen och har inte sett skymten av några blomkålssvampar, jag skulle nog kunna illustrera en svampbok med alla fynd i år men blomkålssvamp, näe.. trivs de inte på Värmdö eller?

0

Charina

14 okt 2006 kl. 17:51

Leta först upp en furuskog, böj dig sedan ner o börja leta vid trädrötterna. :)

0

Nina T

14 okt 2006 kl. 18:18

Jag har en fantastisk och orörd skog med en massa tall, gran, ek, hassel, björk.. och mossor av alla slag..hur trivs egentligen blomkålssvamp?

0

Trumpelisa

15 okt 2006 kl. 09:36

Hej Gunilla!
Hittade också en ungefär lika stor blomkålssvamp igår. Samma färg också. I min svampbok står att man bara bör äta små ex (beska annars). Kommer du att anrätta din? Känns sorgligt att kasta när man väl hittat en.
Hälsningar

0

Trumpelisa

15 okt 2006 kl. 09:48

Om du tillagar den, hur gör du då?
Tacksam för svar

0

Gunilla

15 okt 2006 kl. 10:03

Delvis redan uppäten-smakade bra!Bara stekt i smör och litet salt och peppar.

0

Trumpelisa

16 okt 2006 kl. 08:20

Nu har jag gjort som du. Det inte bara smakade bra utan den var jättegod. Vilken härlig svamphöst med så mycket svamp så man har haft “råd” att experimentera lite.

0

Nina T

Nina A

16 okt 2006 kl. 12:26

blomkålssvamp växer _alltid_ vid en tallrot eller brevid stammen på en tall

själv hittade jag min första i Åkersberga(Hackstaskogen), det konstiga var att jag nästan snubblade på den innan jag såg den
man tycker ju att de borde synas väl pga sin färg, men icke :)

0

Tack Nina A

Nina T

16 okt 2006 kl. 12:39

Ok! Då borde jag kunna springa på nån, ska låtsas som om jag inte alls letar efter en, då kanske det går bättre:-)

0

Tack Nina A

bo e

16 okt 2006 kl. 16:49

Ja, blomkålsvamp är gott.
Jag har haft ett ställe vid en och samma tall där jag årligen skördat av den.

Men nu i år har den kommit på fler platser vid fler tallar.
Bra år för den verkar det som.

Tyvärr kan det även finnas riktigt typisk gammal tallskog utan en enda blomkålsvamp!

Men frestelsen att smyga runt tallar finns där när man väl fått smak på godsakerna!
Bra att de ofta är rejält stora och syns bra i alla fall!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone