0 255 visningar

8 svar

Vaxing som växer med trumpetsvamp?

Pasi

14 okt 2006 kl. 19:03

Var ute och plockade trumpetsvamp i tall/en/oxel-skog vid Vänern. Där växte en del vaxingar av nån sort. Bilden är tyvärr inte så bra..minnet slut i kameran. :S
Svamparna går i rött, gult och grönt. Fötterna är mellan 10 och 18 cm långa.
Vad kan det vara?

0

Hygrocybe subglobispora?

Pasi

14 okt 2006 kl. 19:18

Kan det vara en Hygrocybe subglobispora? Liknar mest den…av de jag har med i mina svampböcker. Men den kanske inte finns i Sverige?

0

Pasi

14 okt 2006 kl. 19:48

De verkar inte vara så spetsigt toppiga som Hygrocybe conica, och jag såg faktiskt ingen som svartnat.
Växer Hygrocybe conica i tall/eneskog (lite gran och oxel)?
Åker dit och tar några bättre bilder imorgon. :)

0

Hans v E

14 okt 2006 kl. 21:32

Jag tyckte också det såg ut som toppvaxing - innan jag såg Tonys svar. Men har den lite grön ton också skulle det kunna vara trådvaxing - H. intermedia.

0

Hans Myhre

15 okt 2006 kl. 01:12

Tror ikke det er H. intermedia den har rød/orange trådig fot. Denne her er gul og glatt. Vi får se om den svartner og nytt bilde. Den er mer som H. cnica og den er variabel (som de fleste andre)

0

Irene A

15 okt 2006 kl. 10:20

H. subglobispora är väl inte heller så tokig idé? Den räknas av Boertmann som en variant av H. persistens - med bleka skivor och mycket breda, nästan runda sporer som viktigaste karaktärer.
H. persistens är ett artkomplex där fruktkropparna faktiskt kan gråna eller svartna en aning, och har av vissa auktorer beskrivits som obetydligt svartnande varianter av H. conica.

Intressant med miljön också. Att vaxingen växer tillsammans med rödgul trumpetsvamp måste väl vara ganska ovanligt?

0

Pasi

15 okt 2006 kl. 20:13

En ny tur ut till trumpetsvamparna…men glömde de nyladdade batterierna. Blir inte alltid som man tänkt. :D
Tog med några av vaxingarna… och de svartnade något av trycket från all annan svamp.
Personligen tycker jag att även trumpetsvamparna växer på lite udda ställe. :)
De andra svamparna på bilden är nån typ av klubbsvamp (granskog) och rynkad fingersvamp (glänta i blandskog), eller vad tror ni?

0

Irene A

15 okt 2006 kl. 21:46

Vaxingarna svartnar alldeles för mycket för att kunna vara något annat än toppvaxing, H. conica.
Klubbsvampen borde vara den flattoppade, en slöjskivling med mystiskt röd fot, och fingersvampen vågar jag mig inte på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone