Har nu hamnat i det läget att jag måste reducera mina kantareller.
Tidigare år har vi fryst in allt färskt och det har fungerat bra men i år har jag hittat för mycket = )
Efter att ha läst diverse trådar så har jag bestämt mig för att följa Bengts metod.
Min fråga är efter att reducerats med att koka ur vätska ser då sörjan ut som champinjoner på burk eller ?
Nu har jag i alla fall reducerat 10 liter kantareller till 2, 5 l.
Gjutjärns stekpanna funkade bäst.
Sen undrade min man lite över Bengt S förslag….varför lättsalta vid reducering ?
Hoppas någon med mer erfarenhet av reducering ser mina undringar idag. Nu ska jag strax gå till “mitt” kantarell-ställe där jag inte varit sedan början på augusti.
Hej ! jag förstod inte riktigt vad du menade, men jag avkokar ( förväller )dem och lägger i lämpliga portionspåsar. Är det vätskerika, så får spadet följa med vid infrysningen. Saltar ( kryddar ) gör jag vid anrättningen.
Men de finns säkert flera bra sätt.
Jag brukar också spara några påsar med färsk svamp, kul att ta fram på vintern.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.