0 374 visningar

7 svar

oundvikligt

Birgitta F

14 okt 2006 kl. 20:30

Har nu hamnat i det läget att jag måste reducera mina kantareller.
Tidigare år har vi fryst in allt färskt och det har fungerat bra men i år har jag hittat för mycket = )
Efter att ha läst diverse trådar så har jag bestämt mig för att följa Bengts metod.
Min fråga är efter att reducerats med att koka ur vätska ser då sörjan ut som champinjoner på burk eller ?

0

Bengt Sandh:s recept

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 08:43

Nu har jag i alla fall reducerat 10 liter kantareller till 2, 5 l.
Gjutjärns stekpanna funkade bäst.
Sen undrade min man lite över Bengt S förslag….varför lättsalta vid reducering ?
Hoppas någon med mer erfarenhet av reducering ser mina undringar idag. Nu ska jag strax gå till “mitt” kantarell-ställe där jag inte varit sedan början på augusti.

0

Charina

15 okt 2006 kl. 08:46

Reducera o frys ner i påsar. Salt o sånt tjafs kan du kan du ta när du ska använda svampen.

0

charina...

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 08:56

Godmorgon ! Precis så sa min man också (kocken) bengt hade fått receptet av en kock så maken blev lite nyfiken. Tycker att mina reducerade ser ut lite som konserverade champinjoner i färg är det så det blir ??

0

Lena M

15 okt 2006 kl. 09:07

Hej ! jag förstod inte riktigt vad du menade, men jag avkokar ( förväller )dem och lägger i lämpliga portionspåsar. Är det vätskerika, så får spadet följa med vid infrysningen. Saltar ( kryddar ) gör jag vid anrättningen.
Men de finns säkert flera bra sätt.
Jag brukar också spara några påsar med färsk svamp, kul att ta fram på vintern.

0

mimmi

15 okt 2006 kl. 09:07

Salt tillsätter man för att vätskan i svampen lättare skall drivas ut. Osmos kallas fenomenet.

0

har förmodligen gjort rätt..

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 09:10

det enda som förbryllade mig lite var färgen , såg inte så kul ut…nu ska jag snart cykla iväg och kolla mitt favoritställe…återkommer med bilder och rapport om hur det går idag…ha en god dag alla svampälskare

0

hemma igen

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 14:50

10 liter gula kantareller blev det. Ingen har varit där och plockat sedan jag var där i början på augusti.Så nu ska jag fram med stekpannan och reducera mera…

Skogarna jag klättrar i

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone