Fredag och lördag gav 34 liter fina trattkantareller i Roslagen. De kom till sist… Men varför är många liksom svedda/förkolnade. Är det mögel eller någon parasit som beror på de varma hösten. Har inte sett det tidigare i den omfattningen.
/humulus
Tack för svar. Din bild och Svampguidens beskrivning kan ju stämma både på trattkantarell (i torka) och svartnande kantarell och jag hittar bara din bild på webben. Tyvärr har jag inga bilder från växtplatserna (S om sjön Sottern i Edsbro, Roslagen) och de “svedda” fick stå kvar medan helt fräscha svampar i samma tuva fick följa med. (Det svedda kan beskrivas som att kanten var “förkolnad” till svart med en rand av vit “aska” ytterst). Enstaka exemplar av mina förmodade trattkantareller svartnar fläckvis under torkning. Jag har plockat på samma ytor i flera år men inte sett detta förr. Bild efter 1 dygns torkning.
/humulus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.