0 286 visningar

14 svar

3 olika svampar

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 14:59

Bild 1 . Tycker jag ser ut som en vacker skalbagge uppifrån.

Bild 2 . Ca 15 cm hög mikrofon ??

Bild 3 . Tror jag är prickmusseron som fått för sig att den är en “föränderlig tofsskivling” men missat färgen. Har sett fler av dessa men då mer markant rött/gult nästan mot vitt.
(som polkagrisar i färgen)

0

Tony S

15 okt 2006 kl. 15:16

Bild 1. Blir jag inte klok på. Den påminner lite om en transkräling, men skivfärgen är helt fel.

Bild2. Långfotad röksvamp.

Bild 3. Tegelröd slöjskivling.

0

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 16:42

Tack Tony , 3. tegelröd slöjskivling , va kul !
Då kan jag berätta det till min sakkunniga väninna som trodde att jag hittade på.

0

Mer bilder på nr 1

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 16:56

Den växte jämte gula kantareller och blek taggsvamp. Storlek ca 1, 5 cm över hatten , höjd inte mer än 3 cm. Såg bara dessa 2 exemplar och är osäker på om den lilla helsvarta är samma , men det kan mycket väl vara så.

0

Irene A

15 okt 2006 kl. 19:12

Den första kan eventuellt vara gamla exemplar av slemskräling, Phaeocollybia festiva.

0

Tony S

15 okt 2006 kl. 19:40

Undrar om det kan vara toppskräling, Phaeocollybia christinae.

http://www.svampefestival.dk/ulrik/svampefotos/Phaeocollybia%20christinae.jpg

0

skräling ???

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 19:52

Gick runt i området och det fanns fler liknande som enbart var mörkt röda ovanpå utan det svarta.
Foten var blyertsgrå på dessa , de andra hade mer likt “festiva”.
Den lilla svarta intill är nog ett ungt exemplar och det röda kommer med ålder.
Färgen på bild 1 där hattens syns ovanifrån är väldigt svart/ röd

0

skräling ???

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 19:53

... foten var blyerstgrå på mina..
blev syftningsfel där.

0

En tredje bild på nr 1

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 19:59

Provar med en tredje bild.
Den lilla svarta är mittemellan dom också den med blyertsgrå fot.

0

Hans Myhre

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 21:27

Godkväll ! Finns det överhuvudtaget helsvarta svampar med mörbrunröda skivor som på mina bilder , bild nr 1 ?
Hoppas du kan se den lilla till höger mellan de 2 större.

0

Phaeocollybia jennyi ??

Birgitta F

15 okt 2006 kl. 22:39

Vad tror ni om denna på bild 1 ?

http://www.nahuby.sk/sk/sources/obrazok_detail.php?id=6826

Hur den sen blivit svart/röd ovanpå kanske beror på något annat.

0

Ingen mer....

Birgitta F

16 okt 2006 kl. 19:52

....som har någon ide om min skalbagge svamp bild 1 ?

0

Nr 1

Irene A

17 okt 2006 kl. 07:52

Din idé om Phaeocollybia jennyae verkar också tänkbar. Den ska i så fall ha bitter smak och rättikliknade doft (festiva har samma doft men mild smak, och christinae ska lukta marsipan) men risken med så gamla exemplar är att det inte går att känna igen de rätta karaktärerna. Därför är det lätt kan ledas fel när man försöker artbestämma sådana.

0

Skalbagge

Totte

17 okt 2006 kl. 09:40

0

Skalbagge

Totte

17 okt 2006 kl. 09:43

äh jag fattade nog fel, du kanske syftade på svampen på första bilden? Då har jag ingen aning…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone