Jag har insett att jag genom åren nog plockat en del Gulnaving. Och ätit med god aptit. Så jag har blivit lite förvirrad. Idag hittade vi äntligen trattisar. Tror jag. Så hittade vi en annan svamp, som var väldigt kantarelllik, men olik den första. Så hjälp mig att reda ut det här en gång för alla. Vad har jag i korgarna, egentligen. De gula kantarellerna i korgen på bild två har jag koll på, dock.
Carin, det ser ut som att du har dragit en ram runt bilden innan du förminskade, då räknar Paint med att bilden även är det vita fältet i bakgrunden, mao du har lika stor bild som från början.
När du tar fram bilden i Paint, välj att förminska direkt utan att markera någonting, så går det nog bättre.
Tack för hjälpen. De ser verkligen ut som kantareller. Men ibland blir man osäker. Jag trodde tidigare att det var fullkomligt omöjligt att förväxla trattisar över huvud taget, tills jag fick lära mig om gulnavan här på forumet.
Det är så fantastiskt kul, trevligt, lärorikt och tryggt att ha er kunniga entusiaster!
Nu är bilden lite större ändå.
urswäkta carin , men nu är vi där igen…........... jag kan alltså inte se några kantareller, eller “trattisar” på bilden som du säger. däremot kan jag se trattkantareller.
min egen erfarenhet av olika utseende på trattkantareller är de den mer bruna arten som du har på din senaste bild är de som växer på gamla stubbar tex och intill högar med virkesavfall, grenar mm. den mer gulbruna är den som växer mer fritt ute i mossa tex.
Det var inte vettigt, det var typiskt per! Han vet säkert att folk kallar trattkantarellerna för “trattisar”, men han skriver fortfarande som om han aldrig hört talas om “trattisar”!! Jag hoppas du per, slutar med din slängar! På bild 2 (klo 16:12)kan du tydligt skymta några “gula” (inte “oktoberkantareller”)bland de “bruna”!
Ja, gulnavling var det rätta namnet!
Tack Annika!
Vet mig inte ha sett den, men då den har gula skivor istället för grå åsar bör jag inte ha fått med dem i någon svampblandning.
Dessutom vedväxande.
Men visst, den är ju 100 gånger mer lik trattkantarell än t ex spindelskivlingarna…
Men inte dödsgiftig heller, väl?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.