0 533 visningar

18 svar

Kantarellförvirring med bilder

Carin

15 okt 2006 kl. 15:35

Jag har insett att jag genom åren nog plockat en del Gulnaving. Och ätit med god aptit. Så jag har blivit lite förvirrad. Idag hittade vi äntligen trattisar. Tror jag. Så hittade vi en annan svamp, som var väldigt kantarelllik, men olik den första. Så hjälp mig att reda ut det här en gång för alla. Vad har jag i korgarna, egentligen. De gula kantarellerna i korgen på bild två har jag koll på, dock.

0

Charina

15 okt 2006 kl. 15:43

Vilka bilder?!

0

Carin

15 okt 2006 kl. 15:55

Ja, det kan man verkligen undra. Det gick bättre i nästa försök, som ligger här intill.
Dessvärre kan man inte radera sina inlägg, när man väl tryckt påknappen. Och dessförinnan kan man inte kolla hur bilderna ser ut.

0

Tony S

15 okt 2006 kl. 15:56

Carin, det ser ut som att du har dragit en ram runt bilden innan du förminskade, då räknar Paint med att bilden även är det vita fältet i bakgrunden, mao du har lika stor bild som från början.
När du tar fram bilden i Paint, välj att förminska direkt utan att markera någonting, så går det nog bättre.

0

Tony S

15 okt 2006 kl. 15:57

Såg inte att du hade lyckats, sorry. :)

0

Michael Krikorev

15 okt 2006 kl. 16:03

Hej Carin, om du samlar alla försök till uppladdning i en och samma tråd istället för att skapa nya inlägg så blir det lättare för oss att följa alla dina försök.

0

Carin

15 okt 2006 kl. 16:12

Självklart, Michael! Ibland är jat verkligen korkad!¨
Jag tror korg 1 blir lättare att se här. Den är brunare än svamparna i den andra korgen.

0

Michael Krikorev

15 okt 2006 kl. 16:17

Det ser ut som trattkantareller i korg 1 på ditt senaste inlägg trots att de är så mörka. Det hör till artens naturliga variation.

0

Carin

15 okt 2006 kl. 16:20

Tack för hjälpen. De ser verkligen ut som kantareller. Men ibland blir man osäker. Jag trodde tidigare att det var fullkomligt omöjligt att förväxla trattisar över huvud taget, tills jag fick lära mig om gulnavan här på forumet.
Det är så fantastiskt kul, trevligt, lärorikt och tryggt att ha er kunniga entusiaster!
Nu är bilden lite större ändå.

0

per d

15 okt 2006 kl. 17:01

urswäkta carin , men nu är vi där igen…........... jag kan alltså inte se några kantareller, eller “trattisar” på bilden som du säger. däremot kan jag se trattkantareller.
min egen erfarenhet av olika utseende på trattkantareller är de den mer bruna arten som du har på din senaste bild är de som växer på gamla stubbar tex och intill högar med virkesavfall, grenar mm. den mer gulbruna är den som växer mer fritt ute i mossa tex.

0

humulus

15 okt 2006 kl. 21:58

Äntligen något vettigt från per d. Jag känner igen hans beskrivning av de olika färgvarianterna.
/humulus

0

förvirring/per d

Kenneth

16 okt 2006 kl. 16:11

Det var inte vettigt, det var typiskt per! Han vet säkert att folk kallar trattkantarellerna för “trattisar”, men han skriver fortfarande som om han aldrig hört talas om “trattisar”!! Jag hoppas du per, slutar med din slängar! På bild 2 (klo 16:12)kan du tydligt skymta några “gula” (inte “oktoberkantareller”)bland de “bruna”!

0

lilla my

16 okt 2006 kl. 16:29

Gulnavling? Är den mycket lik kantarellen eller? Måste nog kolla den i min svampbok, blir lite skrämd av att det kan finnas en dubbelgångare…

0

Bo E

16 okt 2006 kl. 16:33

Gulnaving? Gulnava?
Har jag inte hört talas om….ännu…
Finns inte i databasen?

Var på forumet har ni hört om den och vad är det?

0

Till Bo E

Annika Eriksson

16 okt 2006 kl. 16:46

Gullnavling finns här i databasen, klicka på Svampar med bilder och scrolla dig ner i bokstavsordning

0

lilla my

16 okt 2006 kl. 16:53

Ok, tack för det, jag har inte käkat fel sort :)

0

förvirring/per d

Lars

17 okt 2006 kl. 17:49

per d säger i en annan tråd att han har en idol: Sven Stolpe. Sven var lärare i en mellansvensk stad för länge sedan. I skolklassen förbjöd Sven elever med den lokala dialekten att tala. Bara de som pratade rikssvenska fick uttala sig….....

0

förvirring gulnavling

Bo E

17 okt 2006 kl. 17:56

Ja, gulnavling var det rätta namnet!
Tack Annika!

Vet mig inte ha sett den, men då den har gula skivor istället för grå åsar bör jag inte ha fått med dem i någon svampblandning.
Dessutom vedväxande.
Men visst, den är ju 100 gånger mer lik trattkantarell än t ex spindelskivlingarna…
Men inte dödsgiftig heller, väl?

0

Gullnavling med två l

Annika Eriksson

17 okt 2006 kl. 21:55

Bo E - rätt namn är gullnavling dvs med två l. Den är inte giftig men rekommenderas inte som matsvamp. Har träffat folk som plockat denna (samt myr- och torvnavling) i tron på att de hittat trattkantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone